Gegevens verwijderen uit meerdere tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

chiellebeest

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2010
Ik heb een database gebouwd, met daarin een verwijder query. Nu wil ik dat deze query in 2 tabellen gegevens verwijderd. Als ik de tabellen aan elkaar koppel, krijg ik de melding: Kan geen gegevens verwijderen uit de opgegeven tabellen. Als ik maar 1 tabel in de query heb staan, worden de gegevens wel gewijzigd. Ik wil gegevens verwijderen op een nummer, met dit nummer heb ik in de verwijder query de tabellen gekoppeld. Ook staan in beide tabellen gegevens op dit nummer.

Als je de relaties goed hebt gelegd, zou dat geen probleem mogen zijn. Ik neem aan dat er een één-op-veel relatie bestaat tussen de twee tabellen? Als dat zo is, kun je in het relaties venster aangeven dat gerelateerde records mogen worden verwijderd. Als je dan in de sleuteltabel records verwijderd, worden ze ook in de gerelateerde tabel verwijderd. Dus een verwijderquery op basis van één tabel is dan genoeg.

Ik blijf dezelfde foutmelding krijgen.

Ik heb in het relatiescherm de velden in gekoppeld. In 1 tabel is dit maar 1 rij, in de andere tabel zijn er meerdere rijen met het te verwijderen nummer. In beide tabellen zijn de velden geen sleutelveld. Ook kan ik niet in het relatiescherm vinden dat je gekoppelde gegevens in beide tabellen mag wissen.

In beide tabellen zijn de velden geen sleutelveld. Ook kan ik niet in het relatiescherm vinden dat je gekoppelde gegevens in beide tabellen mag wissen.
Dan heb je het niet helemaal jofel ingericht, of je wilt iets dat ik op deze manier niet zou uitvoeren. Zoals ik al eerder zei: als je een één-op-veel relatie hebt tussen de twee tabellen, dan kun je de verwijderoptie aanzetten. Heb je geen, of geen deugdelijke relatie, dan heb je zowiezo geen referentiële integriteit tussen de tabellen, en dan kun je uiteraard ook de verwijder- en bijwerkopties niet aanzetten. Dus dat is een eerste vereiste: zet de juiste vinkjes aan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan