Gegevens wegschrijven vanuit formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmfjohan

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2012
Beste Forummers,

In Access ben ik een applicatie aan het bouwen om meldingen vast te leggen.
Ik heb het voor elkaar gekregen dat ik via een klant formulier (klant opzoeken) en product formulier (klantspecifiek product opzoeken)
een query vul waarin 1 klantnummer en 1 productnummer geselecteerd worden. Een derde formulier op basis van deze query laat deze gegevens zien, plus dat ik daar de adresgegevens en productinfo erbij haal voor een beter overzicht.
Nu wil ik hier wat info aan toevoegen in dit formulier via wat keuzevelden (lukt allemaal), en dan deze gegevens (klantnummer, productnummer, ID's van de verschillende meldingskeuzes) opslaan in de tabel "meldingen". En daar loop ik vast.
Mijn formulier is gevuld met de juiste info, maar hoe sla ik deze op in de tabel ?

Mijn achtergrond is vooral Excel georienteerd en heb ook in VBA daar wel eens dingen gemaakt. Je gaat dan heel direct te werk (Cel.value = invulveld.value). Ik heb het gevoel dat dit in Access echter niet nodig en niet gewest is. Kan iemand me hier een stukje op weg helpen?

Groeten,
Johan

Hallo,
Afhankelijk van de opbouw van uw databases kan het formulier gelinkt zijn aan een tabel met de ingevoerde gegevens meestal een onderliggende subform.
Anderzijds kan er via vba code de gegevens weggeschreven worden naar een bepaalde tabel.

alles hangt af van de opbouw van uw formulier en hoe de gegevens te verwerken.

Groetjes,
Scotty.

Dag Scotty,

Dank voor je snelle reactie. Je schrijft :
Afhankelijk van de opbouw van uw databases kan het formulier gelinkt zijn aan een tabel met de ingevoerde gegevens meestal een onderliggende subform.
Anderzijds kan er via vba code de gegevens weggeschreven worden naar een bepaalde tabel.
Ik heb het formulier dus gelinkt aan een Query en niet aan een tabel, om zo de juiste gegevens in het scherm te krijgen.
Voor mijn gevoel zit daar de kneep. Wat ik natuurlijk eigenlijk wil is een nieuwe record aanmaken in "meldingen" en daar de juiste gegevens invullen.
Een formulier op basis van deze tabel zou dan werken kunnen, maar dan is de vraag hoe ik de juiste gegevens in mijn formulier krijg.
Ik zit al geruime tijd in deze kring rond te draaien en kom er niet uit.
Ik mis ergens een stukje basiskennis Access, maar kan het niet vinden (en heb al heel veel gezocht en gelezen).
Suggesties ?

Groeten

Maak eventueel een voorbeeldje, dan kunnen we zien wat je aan het doen bent. Overigens is het het mooist als je een hoofdformulier hebt met de unieke velden van een melding, en (een) subformulier(en) voor de terugkerende gegevens. In ons Helpdeskpakket staat alles van een melding in beginsel in één tabel, en is het formulier dus ook op die ene tabel gebaseerd. In een subformulier wordt dan de historie opgeslagen, waarbij het MeldingNr dan herhaalt wordt voor elke historieregistratie. Idem voor Bijlagen: voor elke bijlage een apart record met MeldingNr.
Op zo'n formulier werk je dan met opzoeklijsten om de personen, categorieën etc. op te zoeken. Bij dit alles heb je geen enkele query nodig, omdat je alles in één tabel op slaat. Ik snap dus eigenlijk niet wat je met die queries doet, en waarom je ze nodig hebt.

Hallo,
Ja u zou best een copij van uw access database doorsturen om na te zien op welke manier u werkt, indien wel correct...

De opmerking van Michel wat ik eigenlijk met die Queries moet was het licht voor me.
Ik ben even opnieuw begonnen met een tabel meldingen op basis waarvan ik een formulier heb gemaakt. Ik heb onafhankelijke listboxen aangemaakt voor de velden die ik in Melding wil vullen. Via de eigenschappen haal ik de gegevens op uit resp. klant en product tabel en sla ik op in melding. Het was dus heel simpel.
Hartelijk dank voor de hulp. ik zet deze nu op opgelost.

Groeten,
Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan