Gegevensformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.
Welkom!

wat wil je precies doen?

In het voorbeeld heb je een tabel gemaakt en geen formulier.
Als je eerst een formulier maakt met de juiste velden, wordt het een stuk makkelijker.

Dank je wel. Fijn ook dat er zo snel gereageerd wordt !

Ik heb twee gerelateerde tabellen: cliënt en factuur en twee formulieren. 'Factuur' is een gegevens formulier (daar start het voorbeeld mee op). Dat is (in dit voorbeeld) een overzicht van alle facturen, ik wil daar echter de namen van de cliënten bij. Ik wil dus een kolom in het gegevensformulier 'factuur' met de naam van de cliënt uit de gekoppelde tabel (cliënt) en de naam van de cliënt moet uiteraard overeenkomen met het ID van de gekoppelde tabellen.

Laatst bewerkt:
Je kan dan beter een normaal formulier maken waarbij je invulvelden hebt die vervolgens je tabellen vullen.

Ik kan je db pas vanavond bekijken (daarom nog niet gereageerd) maar op basis van je vraag vraag ik me af (klopt taalkundig echt ;) ) of je de tabellen goed hebt gekoppeld. Je hebt een tabel Klanten met een KlandID als sleutelveld. (ik weet uiteraard de naam van je sleutelveld niet). In de tabel Factuur zou je een veld KlantID moeten hebben dat refereert naar de klanten in je klantentabel. Meer heb je (en zou je ook niet moeten willen) niet nodig in Factuur.
Sowieso zou ik het formulier Factuur als subformulier op het formulier Klanten gebruiken, want Access koppelt ze dan op basis van KlantID aan elkaar. En als je dan een klant bekijkt, zie je alle facturen van die betreffende klant. Een ideale oplossing lijkt mij.
Wil je toch met losse formulieren werken, dan kun je in het formulier Facturen een keuzelijst maken voor de KlantID's en met extra losse tekstvelden klantnaam gegegens uit de keuzelijst laten zien. Maar in de tabel Factuur wil je dus alleen het KlantID hebben, verder (van de klant dan) niks.

Dank Octafish en maomanna. Het lijkt dus te kloppen dat je met een sql dat veld niet op kunt halen. De normale procedure is inderdaad een subformulier die automatisch gekoppeld wordt, maar een subformulier kan geen doorlopend- of een gegevensformulier zijn en dat is wat ik nodig heb. Ik zat nog te denken of er niet iets kan met een conversietabel in enigerlei vorm, maar daar kom ik ook niet uit. Ik ben begonnen met een sql die als de ID nummers gelijk zijn de naam ophaalt van de kolom uit die betreffende rij van de tabel. Edoch dat lukt dus niet.

Hè, wat lees ik nu voor rare dingen? Een subformulier is juist bedoeld als doorlopend formulier of de gegevensweergave! En je eerste stelling klopt ook al niet!
Je zult toch even geduld moeten hebben tot ik je db kan openen voordat ik er verder iets van kan zeggen :).

Excuus, ik heb het al gevonden ...hoe simpel (met formulierontwerp is het simpel alle gekoppelde velden te gebruiken). Dank in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan