Gegevensinvoer dubbele tabelvelden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ad5
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ad5

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2008
In de Noordwind voorbeeld databank alsmede in deze cursus
http://www.gratiscursus.be/access_2003/accessles2.htm
staat in de "orderinformatie"cq "verkoopdetail"tabel het veld "Prijs per eenheid" . In Noordwind staat ook in de producttabel een veld Prijs per eenheid. De twee zijn niet gelinkt. In de cursus van bovenstaande link staat dit veld niet in de artikelen tabel maar ik vermoed dat dit een fout is .
Het is toch niet de bedoeling dat bij iedere faktuur er in het formulier de prijs van alle bestelde artikelen moet worden ingetypt. Hoe komen deze gegevens dan in "orderinformatie" tabel van Noordwind of de "verkoopdetailtabel van de cursus?
Ook moeten bij prijswijzigingen de gegevens van bestaande verkopen natuurlijk niet met terugwerkende kracht worden veranderd.

Prijzen worden nooit ergens aan gelinkt. In plaats daarvan worden ProductID in de OrderDetails tabel gelinkt. Als de prijs tussentijds veranderd dan is het afhankelijk van je tabel ontwerp hoe je dat oplost. Een mogelijkheid is dat je een tabel opneemt met ProductID, Prijs, en Start en EindDatum. Die prijs is dan geldig tussen de start en einddatum. De datum van je order details is dan bepalend voor de prijs van het product.

HTH:D

Dank voor de reactie
Ik moet een dergelijke databank die fakturen en omzetgegevens etc genereert veranderen. Tot dusver had ik een subtotaal veld in de tabel vergelijkbaar met "orders" uit Noordenwind. In het formulier waarmee de faktuurgegevens worden ingevoerd wordt dit subtotaal en de korting ingetypt. Nu produkten met een ander BTW tarief komen (dus artikelen met^6% en artikelen met 19%) wil ik het omgooien en de totalen en andere gegevens adhv de artikelen en de prijzen dmv queries genereren. Anders moet het handmatig uitgrekend worden.
Mijn idee is om tot een tabelinvulquery te komen waarbij door criteria te stellen (van faktuurnummer x tot faktuurnummer y) voorkomen wordt dat de steeds verschillende prijzen de omzetgegevens etc in de war schoppen. Als ik op de verkeerde weg ben dan hoor ik het graag.
het lijkt me niet nodig dat in de tabel vergelijkbaar met örderdetails"een veld "prijs"dient te staan.
Ik vraag me trouwens af of die Noordenwind databank wel helemaal echt is. Als je kijkt in tabel orders ontwerpweergave zie je in het 2de veld klantnummer maar in de data de naam van de klant bijvoorbeeld

Laatst bewerkt:
De northwind, solutions en orders database zijn voorbeeld databases waarin meest gebruikte oplossingen staan voor bekende problemen zoals het gebruik van een subform of gekoppelde comboboxen. Als je even iets wilt proberen dan pak je deze database. Das makkelijk.

Je database moet genormaliseerd worden. Alleen dan kom je eruit!

Kijk eens bij wikipedia bij normalisatie. Normaliseren tot en met de Boyce-Codd normaal vorm. (BCNF)

HTH:D

Access heeft de wizard die je daarmee kan helpen.Kijk bij Extra|Analyseren|tabel

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan