Je gebruikt een beetje ongebruikelijke weg voor een forum, door steeds via Mail te reageren. Zolang je reageert op antwoorden, zou ik je toch aanraden om dat via het forum te doen; dat houdt de informatie voor iedereen interessant en volgbaar.
Ik ben er nu achter waarom ik de koptekst van de velden te zien kreeg. Als ik nu Formulier aanklik krijg ik het gewenste plaatje. Waarom krijg ik mijn hele tabel te zien in het formulier??? Ik wil eigenlijk een leeg formulier, waarbij ik een aantal velden op een default waarde zet en slecht s een paar dingen in andere velden invoer. Heb ik dan tig records ingevoerd, dan wil ik deze toevoegen aan de grote tabel. Ik heb via uren googelen van alles gezocht maasr JUIST DATGENE wat ik nu vraag wordt nergens behandeld (ook niet in een cursus, hoe is dit mogelijk?). Volgens mij is dit zowat de meest gestelde vraag. Een leeg formulier om records in te voeren enz. Bij het googelen vond ik ook eenzelfde vraag met een antwoord van u:
" Maar zoals gezegd, dat raad ik niet aan, want dan kan je het formulier niet ergens anders voor gebruiken, en dat is zonde. Dus ik raad aan om de knop op een startformulier te maken, waarmee je het formulier in Gegevensinvoer start. Met een andere knop open je het formulier dan in de 'gewone' modus, waarin je kunt bladeren en zoeken in de records."
Nu kan ik de zin " Dus ik raad aan om de knop op een startformulier te maken, waarmee je het formulier in Gegevensinvoer start. Met een andere knop open je het formulier dan in de 'gewone' modus..." niet volgen. Wat is "de knop"? Wat is een startformulier? Wat is "een andere knop"?
Uit je mails maak ik op dat je nog bitter weinig ervaring hebt met Access. Dat is op zich uiteraard geen probleem, want iedereen moet daar doorheen. Je hebt al ervaring met Paradox, dus je hebt in het leerproces vermoedelijk al een voorsprong. Dat neemt niet weg dat Access geen programma is voor mensen die zich niet willen verdiepen in het programma; een tekstverwerkingsprogramma als Word heeft in vergelijking met Access een heel wat lagere leercurve dan Access, dat een behoorlijk gecompliceerd programma is vanwege de vele functionaliteiten die er in zijn gebouwd. Die leercurve is helaas niet te koop, en alleen door er tijd in te steken te verkrijgen.
Mcrosoft probeert Access overigens wel in de markt te zetten als een programma dat net zo makkelijk is als Word; wat Bill en zijn kornuiten betreft moet iedereen een database kunnen maken. En dat is uiteraard niet zo: zonder onderliggende kennis van tabellen en relaties kom je niet ver. Maar de eerste stappen zijn dus heel snel gemaakt met de wizards. Jouw opmerking
Ik heb via uren googelen van alles gezocht maasr JUIST DATGENE wat ik nu vraag wordt nergens behandeld (ook niet in een cursus, hoe is dit mogelijk?). Volgens mij is dit zowat de meest gestelde vraag.
geeft al aan dat dit
niet de meest gestelde vraag is in databaseland. De meeste gebruikers zijn dolgelukkig met een formulier waarin je a) gegevens kunt invoeren en b) dezelfde gegevens kunt terugzien/opzoeken. Die twee statussen (records bekijken/nieuwe invoegen) zijn simpel uit te voeren met de navigatieknoppen in een formulier/tabel. Naast de bladerknoppen heb je immers een knop <Nieuw record>, waarmee je gelijk naar een leeg record gaat dat je dan kan invullen.
Er zijn maar heel weinig gebruikers die niet kunnen leven zonder een formulier waarop ze eerst tientallen records invoeren, en daarna pas met een druk op een knop die gegevens in de tabel zetten. In Access begrippen is dat doorgaans een behoorlijk hopeloze oplossing, die nergens voor nodig is. Zeker als je alleen zelf in de db werkt, is er geen enkele noodzaak om een formulier
niet op een tabel te baseren, en de gegevens dus niet gelijk op te slaan. Er is gewoon geen meerwaarde om zo te werken. Ergo: een formulier baseer je op een tabel, dat dan als een schil op de tabel ligt. Je werkt kortom direct op je dataset. Snel, handig, veilig, en vooral: makkelijk!
Dus: waarom wil je deze oplossing niet gebruiken?
Dan het tweede stuk van je mail.
Als je de tabellen in orde hebt, de formulieren op die tabellen hebt, en eventueel de rapporten die er uit moeten komen, kun je aan een gebruikersinterface gaan denken. Dat is een niet-afhankelijk (start)formulier waarmee je de verschillende tabellen en rapporten kunt openen. Dat gebeurt middels knoppen. In zo'n knop kun je dan de status van het te openen formulier meegeven, bijvoorbeeld: open het formulier in Gegevensinvoer. Je ziet dan niet meer de reeds ingevoerde records, maar kunt gelijk een nieuw record toevoegen. Omdat je in deze status niet meer door de bestaande records kunt bladeren, heb je ook een knop nodig die het omgekeerde doet: bladeren door de records. En dat is dus wat ik met die opmerking bedoelde.
Maar ik zou zeggen: kijk eens naar de cursus Access in de Handleidingen sectie; daar worden een hoop van de principes van Access uitgelegd!