• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie afhankelijk maken meerdere cellen in 1 kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeliE

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2014
Beste forumleden,

Dit is de eerste keer dat ik gebruik maak van een forum, excuses als iets niet helemaal goed gaat.

Zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende? Ik heb in een sheet de jaren 2012 t/m 2013 gezet. Ik heb het verdeeld in zowel weken als maanden. Het is nu mogelijk om 6 inkomsten soorten zowel per maand als per week in te vullen. In de totalenrij van januari wordt week 1 t/m 4 opgeteld, plus het bedrag van week 5 gedeeld door 7 keer 2, omdat de eerste twee dagen van week 5 ook nog in januari vallen.

Nu is het zo dat als er iets in de blauwe rijen staat, (maand), wordt in totalen alleen het maandbedrag overgenomen en niet de weken. Daarom is het de bedoeling dat er niet in eenzelfde kolom, (bijv. kolom ink 1), zowel maand als week bedragen worden ingevuld.

Nu lukt het mij wel om cel e35 te valideren als e38 leeg is (zie voorbeeld), alleen omdat week 5 zowel dagen van januari als van februari bevat, wil ik deze valideren als e38 èn e73 alle twee leeg zijn. Wanneer ik dat invoer bij gegevensvalidatie met de =EN formule, pakt hij niet beide voorwaarden. Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd te schrijven, =EN(E38;E73="") alleen hij pakt steeds één argument ipv beide cellen. Bekijk bijlage Validatievraag.xlsxWeten jullie hoe ik dit kan oplossen?

Alvast hartelijk dank!

Bedankt voor uw reactie,

helaas is dit niet de goede oplossing, ik zie dat u de formule voor de totalen heeft aangepast, waardoor tweezevende deel van totaal week5 niet meer bij de totalen van januari wordt opgeteld..

Je ziet iets wat niet te zien is. In de totalen zijn ALLE gegevens meegenomen.

We begrijpen elkaar niet goed denk ik. Het is de bedoeling dat maandelijkse inkomsten in de blauwe rijtjes worden ingevuld. deze worden dan in de totalen overgenomen. Maar als er weekinkomsten bij totaal week x worden ingevoerd, moet dat ook bij dezelfde totalen worden opgeteld. Alleen als je bij totaal week 5 een bedrag invult, moet in totaalrij van januari (waar u de subtotaalformule heeft gezet) alleen tweezevende deel van totaal week5 opgeteld worden, omdat er maar twee dagen in januari vallen. de overige 5 dagen moeten bij februari worden opgeteld.Overigens is het niet de bedoeling dat inkomsten per dag worden ingevuld, maar bij totaal week x.

Vriendelijke groet

Ik zou zeer tevreden zijn met de oplossing dat als je in eenzelfde kolom zowel bij week als bij blauwe maandrij inkomen invult, je dan een popup krijgt (gegevensvalidatie). Alleen bij week 5 moet de voorwaarde zijn dat zowel bij blauwe januari als blauwe februari niets is ingevuld. Bij mij pakt hij maar één voorwaarde, dus alleen blauw januari leeg. de cel februari is dan nog steeds invulbaar, hetgeen niet de bedoeling is, aangezien een gedeelte van week 5 bij jan en een gedeelte bij feb wordt opgeteld.

in post 1 schrijfje:
In de totalenrij van januari wordt week 1 t/m 4 opgeteld, plus het bedrag van week 5 gedeeld door 7 keer 2, omdat de eerste twee dagen van week 5 ook nog in januari vallen.
wat moet er gebeuren met 1 januari? of tellen zon en/of feestdagen niet mee?

als je:
Code:
=EN(E38;E73="")
gebruikt, werkt het niet.

het moet zijn:
Code:
=EN(E38="";E73="")

ps ik zie in je formule dat 1 januari toch verwerkt wordt.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank Sylvester, dat werkt nu wel. Maar nu moet bij maand (cel e38) alleen ingevuld kunnen worden, als week 1t/m 4 plus week 5 allemaal leeg zijn. dat zijn de cellen e12, e20, e28, e36 en e47. De cel waar de validatie in moet komen is e39. Is dit mogelijk?

Vriendelijke groet

Deli, de formule van jou in cell 39 geeft al voorrang aan januari blauw, wat maakt het uit als er in de weektotalen ook iets staat?

Als in 1 kolom zowel bij week als maand een bedrag is ingevoerd, dan pakt de totaal alleen het maandbedrag, daarom moeten die twee dus niet in een kolom worden ingevoerd. Dat probleem is nu verholpen, dankzij de formule die je mij gisteren hebt gestuurd (de EN formule). Die heb ik overal in het document ingevoerd. Echter nu stuit ik op het probleem dat als je in een blauwe cel wat invoert en op enter drukt, geeft hij ook een fout aan. Je MOET perse na het invoeren van een bedrag, niet op enter klikken maar op een leeg kolom klikken met de muis om geen melding te krijgen. is daar een oplossing voor? Ik probeer het aangepaste schema te uploaden, zodat je kan zien wat ik bedoel. Het is eigenlijk een heel simpel probleem.

Groet

Bijlagen

Laatst bewerkt:
ik ben toch benieuwd, als de dagen steeds verstopt worden waarom staan ze er dan in?
het maakt je bestand alleen maar groot.

Hartelijk dank Sylvester! Dit is de validatieformule dat ik nodig had.

De dagen laat ik erin staan zodat ik straks nog kan achterhalen hoeveel dagen van een bepaalde week in welke maand vallen.

Heel erg bedankt voor de energie en meedenken! Top forum!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan