• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie - automatisch aanvullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BertDP

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2009
Dag allemaal,

Ik heb 2 vragen rond gegevensvalidatie. Ik heb al op het forum gezocht naar een oplossing maar ik vond niet direct een antwoord. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

1. In kolom A gebruik ik 'gegevensvalidatie'. Hoe kan ik ervoor zorgen dat, bv. wanneer ik de letter B ingeef, enkel de namen met een B tevoorschijn komen? (automatisch aanvullen). Via het forum vond ik info terug over een combobox maar ik geraak er niet aan uit.

2. Ik kolom B geef ik de Nederlandstalige naam in van het product. Bestaat de mogelijkheid dat de Franstalige naam automatisch wordt ingevuld in Kolom C. Dus: wanneer ik aardbeitaart ingeef in B2, verschijnt er automatisch 'tarte fraises' in C2. (en vice versa, geef ik de Franstalige naam in, dan verschijnt automatisch de Nederlandtalige naam).

Als bijlage heb ik de Excel-sheet opgenomen. Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mvg,

Bert

Bekijk bijlage Draft Helpmij.xlsx

Beste BertDP,

Vraag 1 is de oplossing simpel of heel ingewikkeld.

*edit* Misschien helpt deze topic? http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/684973-Zoekveld-in-excel-plaatsen

Oplossing 1. Office teken (linksboven) klikken > Opties voor Excel > Geavanceerd > Vinkje automatisch aanvullen inschakelen

Oplossing 2. Als je het automatisch invullen verwacht zoals bijv. in Internet Exploren gaat dit niet lukken denk ik. Je zou wel bijvoorbeeld een filter kunnen zetten op je gegevensvalidatie. Dat gaat er een beetje zo uit zien, moet het alleen een beetje aanpassen :D.
Code:
{=ALS(ISGETAL(KLEINSTE(ALS(LINKS(alles;LENGTE(Blad1!$E$1))=Blad1!$E$1;RIJ(alles));RIJ()-RIJ(Blad2!$IV$1)+1));INDEX(alles;(KLEINSTE(ALS(LINKS(alles;LENGTE(Blad1!$E$1))=Blad1!$E$1;RIJ(alles)-RIJ(Blad2!$A$1)+1);RIJ()-RIJ(Blad2!$IV$1)+1)));"")}

Vraag 2 zou ik aan de hand van VERT.ZOEKEN oplossen zoals in het voorbeeld. (Zit voorwaardelijke opmaak op kolom C dus je ziet geen #N/B)

Succes!

Laatst bewerkt:
Is in ieder geval een korte formule dan ik op uit kwam... ;)

Dag Bert
Hier een voorbeeld zoals je de vraag gesteld hebt
Zorg er voor dat kolom A altijd alfabetisch is gesorteerd

succes

Jean-Paul

Bijlagen

Fantastisch! Het lukt.

Bedankt Jean-Paul, Spaarie en ExcelAmateur voor de tips!

Groeten,

Bert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan