tomswaelen
Gebruiker
- Lid geworden
- 8 dec 2004
Ik heb in een Excel een aantal cellen waar ik (Belgische) bankrekeningnummers wil invullen.
Een Belgische rekening ziet er zo uit:
123-4567890-12
De laatste twee cijfers is zijn de controlecijfers, en werken als volgt:
Als je van de eerste tien cijfers een REST-functie (delen door 97) neemt, heb je de laatste twee cijfers. Dus als je zou doen: REST(1234567890;97), zou je 12 krijgen. Als dit een echt rekeningnummer was tenminste
Hoe kan ik dit nu gebruiken voor gegevensvalidatie?
Er zijn twee problemen:
- De uitkomst van de REST-functie kan ook 0 zijn, in dat geval moet het controlecijfer 97 zijn.
- Sommige rekeningnummers beginnen met 0. Een LINKS-functie (voor het gebruiken van de eerste tien cijfers), zou deze 0 dus niet mee tellen.
Kan iemand mij helpen? Liefst met gewone formules, want van vBasic ken ik totaal niets
Een Belgische rekening ziet er zo uit:
123-4567890-12
De laatste twee cijfers is zijn de controlecijfers, en werken als volgt:
Als je van de eerste tien cijfers een REST-functie (delen door 97) neemt, heb je de laatste twee cijfers. Dus als je zou doen: REST(1234567890;97), zou je 12 krijgen. Als dit een echt rekeningnummer was tenminste

Hoe kan ik dit nu gebruiken voor gegevensvalidatie?
Er zijn twee problemen:
- De uitkomst van de REST-functie kan ook 0 zijn, in dat geval moet het controlecijfer 97 zijn.
- Sommige rekeningnummers beginnen met 0. Een LINKS-functie (voor het gebruiken van de eerste tien cijfers), zou deze 0 dus niet mee tellen.
Kan iemand mij helpen? Liefst met gewone formules, want van vBasic ken ik totaal niets