• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie bankrekeningnummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Ik heb in een Excel een aantal cellen waar ik (Belgische) bankrekeningnummers wil invullen.

Een Belgische rekening ziet er zo uit:

123-4567890-12

De laatste twee cijfers is zijn de controlecijfers, en werken als volgt:

Als je van de eerste tien cijfers een REST-functie (delen door 97) neemt, heb je de laatste twee cijfers. Dus als je zou doen: REST(1234567890;97), zou je 12 krijgen. Als dit een echt rekeningnummer was tenminste ;)

Hoe kan ik dit nu gebruiken voor gegevensvalidatie?

Er zijn twee problemen:

- De uitkomst van de REST-functie kan ook 0 zijn, in dat geval moet het controlecijfer 97 zijn.
- Sommige rekeningnummers beginnen met 0. Een LINKS-functie (voor het gebruiken van de eerste tien cijfers), zou deze 0 dus niet mee tellen.

Kan iemand mij helpen? Liefst met gewone formules, want van vBasic ken ik totaal niets :)

Ik kom bij de =REST(1234567890;97) uit op 2 ipv 12.

Ik heb de volgende formule gemaakt voor de validatie van cel B3:
Code:
=ALS(REST(WAARDE(LINKS(B3;3)&DEEL(B3;5;7));97)=0;97;REST(WAARDE(LINKS(B3;3)&DEEL(B3;5;7));97))=WAARDE(RECHTS(B3;2))
Bij uitkomst WAAR is invoer toegestaan, bij Onwaar niet.

Ik kom bij de =REST(1234567890;97) uit op 2 ipv 12.

Ik heb de volgende formule gemaakt voor de validatie van cel B3:
Code:
=ALS(REST(WAARDE(LINKS(B3;3)&DEEL(B3;5;7));97)=0;97;REST(WAARDE(LINKS(B3;3)&DEEL(B3;5;7));97))=WAARDE(RECHTS(B3;2))
Bij uitkomst WAAR is invoer toegestaan, bij Onwaar niet.

Lees mijn post eens goed ;) Het was immers geen echte rekeningnummer.

Ik zal even deze formule proberen.

Oke, maar alhoewel het geen echt rekening nummer was had ik gedacht dat de rest waarde wel zou kloppen.;)

Ik heb even deze formule geprobeerd bij Gegevensvalidatie, en hij geeft altijd dat de ingevoerde waarde niet geldig is. (met een echt bestaand rekeningnummer)

Ik heb even deze formule geprobeerd bij Gegevensvalidatie, en hij geeft altijd dat de ingevoerde waarde niet geldig is. (met een echt bestaand rekeningnummer)
Bij mij werkt hij prima:confused:

Hier een vb bestandje. In B3 zit de validatie.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bij mij werkt hij prima:confused:

Kan je even doormailen op tomswaelen@hotmail.com?

Ik moet wel zeggen dat ik bij de bewuste cel ook een masker heb ingevoerd. Dus als je bv. 123589784123 zou tikken, zou in de cel 123-5897841-23 komen te staan. Misschien ligt het daaraan?

In mijn Excel is het trouwens geen B3, maar F8. Maar als ik alle B3's vervang door F8, moet het toch werken?

Kan je even doormailen op tomswaelen@hotmail.com?

Ik moet wel zeggen dat ik bij de bewuste cel ook een masker heb ingevoerd. Dus als je bv. 123589784123 zou tikken, zou in de cel 123-5897841-23 komen te staan. Misschien ligt het daaraan?

In mijn Excel is het trouwens geen B3, maar F8. Maar als ik alle B3's vervang door F8, moet het toch werken?

Het ligt volgens mij aan het masker.....
En B3 of F8 maakt niet uit, als je ze dan maar allemaal vervangt.

Het ligt volgens mij aan het masker.....
En B3 of F8 maakt niet uit, als je ze dan maar allemaal vervangt.

Ook zonder masker werkt het niet. Dat elimineert denk ik ook het probleem niet van de rekeningnummers die met een 0 beginnen. Denk bv. maar een Fortis-nummers, die beginnen dikwijls zelfs met 001.

en volgende formule voor F8, met invoer masker?
Code:
=ALS(REST(LINKS(F8;LENGTE(F8)-2);97)=0;97;REST(LINKS(F8;LENGTE(F8)-2);97))=WAARDE(RECHTS(F8;2))
Alleen vallen door het invoer masker voorloop nullen weg. Je voert een gewoon getal in, en dat houd in dat voorloop nullen weggelaten worden.

Dit zijn echter oude rekeningnummers. Nu wordt er gewerkt met IBAN-rekeningnummers.
Dan ziet een nummer er zo uit BE00 0000 0000 0000

Mvg

Rudi

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan