• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie bereik op basis op waarde uit andere gegevensvalidaties (lijsten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

skystormer

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2011
Hallo luitjes,

Waar ik werk wordt met veel verschillende boren en frezen gewerkt.
Het huidige systeem wat er is, gaat als volgt.
Ik heb er 1 nodig, zoek deze in de kast en pak em. Vervolgens klaar.
Ligt er geen, ren ik naar onze inkoper om er in te kopen.
Soms als ik deze boor/frees gebruikt heb en hij is nog gewoon goed. Leg ik deze terug. In de hoop dat ik deze terugleg waar die lag. Dit gaat een keer fout, aangezien er meer dan 1000 varianten zijn.

Nu wil ik dit in Excel gaan bijhouden. Zodat we met een soort van bakjes gaan werken welke op vaste plaatsen liggen in meerdere kasten.
In bijlage heb ik iets opgezet. Echter dit gaat op hoe ik het nu heb gemaakt te onoverzichtelijk worden.

In tabblad "Product zoeken" Wil ik dat een gebruiker eerst aangeeft of hij een boor of frees nodig heeft.
Echter nu wil ik in kolom C bij Afmeting alleen de opties overhouden welke bij de gekozen optie horen van cel B9. (ik tabblad Data invoer staan deze gegevens)
En vervolgens ook bij lengte adhv de waarden uit cel B9 en C9.

Dus in de bijlage zou dit inhouden:
Ik kies bij groep voor boor.
Bij afmeting mogen er nog maar 2 opties overblijven dan Ø 0,95 en Ø 1,6.
Kies ik vervolgens Ø 1,6 dan blijft alleen de optie 10 mm over.
Het enige wat ik kon vinden waarmee dit lukte was als je meerdere kolommen ging bijhouden per productgroep. maar niets gezien als je productgroepen door elkaar hebt staan in 1 kolom.

Vraag 2.
Weet totaal niet of dit mogelijk is.
Voor waar dit gebruikt gaat worden. Zijn de pijltjes omlaag om een optie uit het scrolldownmenu te kiezen vrij klein en soms makkelijk mis te klikken. Is dit aan te passen? Bijvoorbeeld dat als ik de cel aanklik al gelijk de scrolldownmenu krijg?

Vraag 3.

Is het mogelijk de gegevens in de lijst alfabetisch te plaatsen? (zonder in tabblad Data invoer de data anders te sorteren)

Dank en groet,

Rob

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik ben geen fan van sarcasme. Is misschien een kwestie van smaak, maar het draagt in ieder geval niet bij aan een heldere vraagstelling. Steek dáár graag je energie in.
Met betrekking tot vraag 3: Welk validatielijstje moet op alfabetische volgorde komen? Als de brontabel niet gesorteerd mag worden zal de validatielijst programmatisch moeten worden gesorteerd. Een VBA-oplossing dus. Misschien iets met een userform.

Sarcasme verwijdert (vond het de vraag niet onduidelijker maken, omdat de sarcasme bij de uitleg van het probleem viel) Vraag 1 met voorbeeld verduidelijkt.

Voor sortering:

B9 zijn maar een paar mogelijkheden en zal naar verwachting maar zeer weinig uitgebreid gaan worden. Op het moment zijn daar maar 2 opties (met waarschijnlijk in het eindplaatje iets van 5 groepen) Hiervoor dus een een aparte alfabetische lijst gemaakt.
C9 Weet niet of het mogelijk is met het Ø teken, maar is geen verplicht teken. Deze wil ik dus alfanumeriek sorteren.
en vervolgens ook D9 alfanumeriek sorteren.

En ik zit deze verder te bedenken. VBA wil ik even geheel overslaan in deze. Brongegevens sortering aangepast en dus vraag 3 opgelost. (was even bang in problemen te komen omdat meerdere waarden gesorteerd dienden te worden, echter dat lost zich gelijk op als ik een oplossing voor vraag 1 heb.

Laatst bewerkt:
Zat nog met wat collegae aan het brainstormen. Met het overzicht wat ik daar al had waren ze zeer tevreden en kwamen met goeie insteken om het iets meer dummy proof te maken. Hiermee komende dat ik de bron al gelijk anders ga inrichten. De vraag zal nog komen, echter wanneer kan nog even duren. Ook heb ik verder kunnen nadenken over deze waardoor ik mogelijk bepaalde zaken anders ga inrichten en aanpakken.

Opgelost met als reden: uitgesteld voor onbepaalde tijd..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan