• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie: keuzelijst zonder lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

cocaflesken

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2013
Hallo iedereen,

Ik wil in mijn bestand voor het maken van planningen gebruik maken van gegevensvalidatie, maar slaag er niet in om de legen cellen uit het bereik van de vervolgkeuzelijst weg te laten.

Op het tabblad ‘Bewerkingen’ staan een aantal taken waarvan enkele links voorzien zijn van een code. Enkel de taken die een code hebben in kolom C, wil ik weergeven in de vervolgkeuzelijst. Ik doe dit via een tussenstap: in tabblad ‘Blad3’ worden via een als-functie deze taken weergegeven in kolom C.

Hoe kan ik vermijden dat de lege rijen uit deze kolom C ook worden weergegeven in de vervolgkeuzelijst? De gegevensvalidatie met vervolgkeuzelijst bevindt zich in het tabblad ‘Manuren’ : kolommen G tem L.

Wie O wie kan me helpen, heb hier al eeuwen op gezocht :confused:Bekijk bijlage Vervolgkeuzelijst zonder lege cellen.xlsx

Alvast bedankt!

Persoonlijk zou ik gewoon zelf een lijstje maken zonder lege regels.
Maar in excel is "alles" mogelijk dus dit ook.

Bijlagen

Je begrijpt blijkbaar niet hoe ik het opgelost
Tot hoelang kan deze lijst zijn en hoeveel bewerkingen kunnen het worden?

Deze lijst kan toch een 600-tal lijnen lang worden, met een 100-tal bewerkingen. Dus indien van die lange lijst enkel de bewerkingen met een code gekopieerd worden naar een andere lijst, is mijn probleem opgelost denk ik :).

Alvast bedankt!

Mijn eerste interpretatie van je vraag was dat je een variabele gegevensvalidatie lijst hebt.
Uit je laatste reactie denk ik dat de lijst een maal gemaakt niet meer veranderd.

In het laatste geval: Gebruik autofilter in tabblad 'bewerkingen'
Zet een filter op kolommen D:E; Filter kolom D op alles behalve 'lege cellen'.

In kolom E staat dan alle gegevens die je wilt hebben.
Kopieer deze naar tabblad 3. Je hebt dan een lijst zonder lege regels.

popipipo zijn oplossing is toch ok voor zoveel rijen als je maar wilt?

Je moet enkel:
1) De formule in kolom C van blad Bewerkingen zo ver naar beneden doortrekken als je maar nodig hebt.
Voor mijn part trek je die door tot rij 5000 :P

2) De formule in kolom C van blad Blad3 als volgt aanpassen:
Code:
=IFERROR(VLOOKUP(ROW();Bewerkingen!$C$3:$E$1000;3;0);"")

Dus welk probleem heb je nog?

@ mcs51mc
Klopt, maar ik ben van mening dat je formules alleen moet gebruiken als iets variabel is.

Persoonlijk zou ik gewoon zelf een lijstje maken zonder lege regels.
Staat iets vast dan kun je dat beter gebruiken zoals ik ook al eerder zei.
Dat scheelt weer rekenkracht/tijd

Beste popipipo en mcs51mc,

Het klopt inderdaad dat de eerste oplossing van popipipo voor een onbeperkt aantal rijen kan worden gebruikt: ik had de formule in kolom C van het tabblad 'Bewerkingen' niet gezien. Ik heb deze nu gewoon doorgevoerd en alles werkt zoals ik het wou. Vanuit de lijst op tabblad 'Blad3' kan ik mijn gegevensvalidatie opmaken, dus bij deze is mijn probleem opgelost!

Dikke merci!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan