• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie lijst uit centraal bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

eizopros

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2014
Ik zou graag volgende probleem(pje) opgelost krijgen zonder het gebruik van macro's.

Ik heb verschillende excel bestanden waar ik de mogelijke waarden (namen) in bepaalde cellen uit een lijst haal mbv gegevensvalidatie.

In elk bestand heb ik nu telkens een benoemde range gedefinieerd.
Mijn probleem nu is dat telkens er een nieuwe naam bijgevoegd moet worden, ik dit in elk bestand afzonderlijk moet gaan doen.

Is er nu een mogelijkheid waar ik die range met namen in een extern bestand (moet zelfs geen excel zijn) kan definieren zodat ik dat dan telkens maar op 1 plaats de aanpassingen dien te maken?

Moet zelfs geen Excel zijn of hoeft het geen Excel te zijn?

Je kan één bestand maken met al je stamdata. In de overige bestanden maak je een link naar deze gegevens op bv de tab Keuzelijst.

In het voorbeeldje heb ik het als één bestandje geplaatst. Maar de tab stamdata kan net zo goed een ander excelbestand zijn.

Bijlagen

Sorry, hoeft dus geen excel te zijn. (zolang het maar werkt)

Ik heb in jouw bestandje stamdata geexporteerd naar een ander excelbestand en dat lijkt inderdaad te werken thanks.

Ik zal dit in de loop van de volgende eerst uittesten op mijn bestanden om grondig uit te testen of ik niet op problemen stuit.

Ik wacht tot dan voor ik deze vraag dan op closed zet. Thanks again

Heb het getest en het werkt nu wel.

Enkel nog 1 vraag waar ik weer niet uitraak.

Bijgevoegde bestand heb ik ook op een forum gevonden. Daarmee kan ik van 2 lijsten 1 benoemd bereik maken (die kan ik dan gebruiken voor een drop down gegevensvalidatie)

Nu is het zo dat ik dit wil gebruiken om 1 benoemd bereik te maken van 3 verschillende ranges. Dat lukt dat niet erg goed.

Iemand een idee hoe ik die formule daarvoor moet aanpassen? (of een andere formule is even goed)

Bekijk bijlage Validatie.xls

Volgens mij staat de uitleg al in het bestandje. Dus moet je proberen uit te vogelen hoe je het in je eigen bestand kan toepassen.

Dat is net hetgene niet lukt.

Opbouw van de formule
=ALS(RIJEN($1:8)>$H$5;"";INDEX(rng;RIJEN($1:8)-(RIJEN($1:8)>$H$2)*$H$2;;(RIJEN($1:8)>$H$2)+1))
snap ik eigenlijk niets van.

Mijn kennis van Excel is dan ook vrij beperkt. Dat maakt het dan heel moeilijk dat zelf even aan te passen.

Bekijk bijlage Validatie_2.xls

Het is altijd beter om een eigen voorbeeld te plaatsen. Want nu weet ik niet wat uiteindelijk waar staat.

In het voorbeeldje het principe hoe het werkt. Onder "test1" t/m "test3" zie je hoe je de indexfunctie in combinatie met de rijenfunctie kan gebruiken.

Onder "Gecombineerde lijst3" is het geheel samengevoegd met gebruik van de rijfunctie. De hulpkolom is niet nodig maar heb ik voor het gemak maar even gebruikt. Aan foutafhandeling heb ik niets gedaan omdat ik niet weet met welke versie je werkt.

Bijlagen

Krijg het ook niet werkend.

Ik heb een Eigen testbestand gemaakt die aangeeft hoe mijn bestanden min of meer zijn opgebouwd.

Ik heb ik deze 2 hoofdlijsten aangemaakt die telkens uit 3 sublijsten opgebouwd dienen te worden.

Zoals je kunt zien, is dit opgebouwd in verticale richting. Heb dat bewust mee zo gekopieerd omdat mijn files ook zo zijn.

Ik werk trouwens met excel 2010. Hoop dat het hiermee wat duidelijker is.

De hulpkolom is wat mij betreft trouwens niet nodig indien deze niet noodzakelijk is.

Bekijk bijlage Draft1.xlsx

Waarom zie ik niets terug van mijn voorbeeldje?

In B62 en dan naar beneden kopiëren

PHP:
=ALS.FOUT(ALS(RIJ()-61<=$M$5;INDEX(rng_1;RIJEN($1:1);0;1);ALS(RIJ()-61<=SOM($M$5:$M$6);INDEX(rng_1;RIJEN($1:1)-$M$5;0;2);INDEX(rng_1;RIJEN($1:1)-SOM($M$5:$M$6);0;3)));"")

Als je geen hulpkolom wil gebruiken dan zal je dat in de formule moeten verwerken. $M$5 zal je dan moeten vervangen door de formule die in M5 staat. etc.

Ideaal werkt nu wel.

=ALS(RIJ()-1<=$H$2;INDEX(rng;RIJEN($1:1);0;1);ALS(RIJ()-1<=SOM($H$2:$H$3);INDEX(rng;RIJEN($1:1)-$H$2;0;2);INDEX(rng;RIJEN($1:1)-SOM($H$2:$H$3);0;3)))

Ik had die -1 letterlijk overgenomen vandaar dat het niet lukte.

Thanks

Graag gedaan. Wil je de vraag nog wel even op opgelost zetten?

Volgens mij werkt het zo zonder hulpkolom

PHP:
=ALS.FOUT(ALS(RIJ()-61<=AANTALARG(Lijst1.1);INDEX(rng_1;RIJEN($1:1);0;1);ALS(RIJ()-61<=(AANTALARG(Lijst1.1)+AANTALARG(Lijst1.2));INDEX(rng_1;RIJEN($1:1)-AANTALARG(Lijst1.1);0;2);INDEX(rng_1;RIJEN($1:1)-(AANTALARG(Lijst1.1)+AANTALARG(Lijst1.2));0;3)));"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan