• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie over meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Markboefje

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2011
Hallo allemaal,

Al een tijdje op internet en binnen dit forum gezocht, maar jammerlijk zonder resultaat.
Daarom aan jullie de volgende vraag (in de hoop dat het duidelijk genoeg is :))

Is het mogelijk dat obv een gegevensvalidatie automatisch ook gegevens in naastgelegen kolommen worden ingevuld.

In bijgevoegde bijlagen heb ik in tabblad 'Invoerblad' een tabel met gegevens ingevoerd. Nu wil ik op tabblad 'Blad 1' en 'Blad 2' obv gegevensvalidatie uit een lijst de omschrijving kiezen waarna obv gekozen omschrijving automatisch bijbehorende kruisjes worden ingevuld, zoals ze in het tabblad 'Invoerblad' zijn ingevuld. Kan dat met gegevensvalidatie over meerdere kolommen of moet ik meer richting ALS-functie denken??

Hopelijk dat de vraag en bijgevoegd voorbeeld duidelijk is (en dat het uploaden van het bestand ook lukt, ben nl. nieuw hier :D)

Alvast bedankt voor jullie input.

Mark

Bekijk bijlage Voorbeeld Markboefje.xlsx

kijk eens of dit is wat je bedoelt (zie bijlage op blad 1)

Code:
=ALS($A4="";"";VERT.ZOEKEN($A4;tabel;KOLOM();0))

de 0 bedragen zijn nog wel weg te krijgen, maar het gaat om het idee.

Heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Beste Oeldere,

Bedankt voor je snelle reactie. Het is alleen in jou voorbeeld nog niet zo geregeld dat als je vanuit de lijst een omschrijving selecteert dat dan de bijbehorende gegevens (kruisjes) op regelniveau automatisch worden ingevuld.

Hopelijk is m'n vraag nu iets duidelijk :D (en antwoordt daarop wat makkelijker :thumb:)

Gr. Mark

Markboefje,

Zo iets?

Met het bestandje van Oeldere, waar de tabel een Naam heeft gekregen, werkt de volgende formule ook.
De Formule van Oeldere uitgebreid:
Code:
=ALS($A4="";"";ALS(VERT.ZOEKEN($A4;Tabel;KOLOM();0)="";"";VERT.ZOEKEN($A4;Tabel;KOLOM();0)))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
JAAAAAAA, het werkt. Ik zie dat ook de oplossing van Oeldere al werkte maar omdat in het bestand de optie Werkmap berekenen op handmatig stond kwamen niet automatisch de kruisjes naar voren. Op automatisch gezet en werkt het dus wel.

Thnx, jullie beid, hoewel ik de formule die jullie toepassen nog niet helemaal begrijp, maar dat is voor latere zorg.

Hier gaat dus een slotje op ;-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan