• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie sorteren op alfabet en daarna vertikaal zoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WIMLIN

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
In de bijlage een excel bestand waar ik lijst heb met namen met allerlei verschillende gegevens.

Dit is een lijst die niet te sorteren is. In dit voorbeeld staan de gegevens even in hetzelfde tabblad. In de originele file staan deze in afzonderlijke tabbladen.

Aan de hand van deze lijst wil ik een formulier maken. Die bij het selecteren van een achternaam de rest van het formulier in gaat vullen.

1. Ik had gedacht dit te doen met met gegevensvalidatie. Mijn probleem is nu hoe krijg ik de lijst op alfabet. Wat is er mogelijk zonder dat de basislijst wordt gesorteerd.
2. Hoe krijg ik meerder kolommen in mijn gegevensvalidatie.
3. Als twee lukt hoe kan ik hier dan op verticaal zoeken om mijn hele formulier in te vullen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Waarom is het niet mogelijk om de basislijst te sorteren?

Dit bestand wordt straks verspreid onder collega's. De kolommen lopen zeker tot CG. Ik ben zeer bang als zij veelvuldig moeten gaan sorteren dat er allerlei zaken fout gaan lopen. Daarnaast is het zo dat aan de namenlijst steeds nieuwe records worden toegevoegd.

JeanPaul28,

Dit ziet er super uit. Maar kan u ook uitleggen wat u heeft gedaan zodat ik het kan namaken in mijn oorspronkelijke file. Begrijp ik het goed dat er nu een macro in zit? Kan dit alleen op deze manier met een macro?

Of is deze code bij Namen beheren de oplossing: VERSCHUIVING(Validatie!$A$1;1;;AANTALARG(Validatie!$A:$A)-1) Zo ja hoe krijg ik dan kolom C er bij?

In mijn oorspronkelijk excel model staat achternaam in kolom N, voornaam in kolom P en Bsn in kolom V.

Laatst bewerkt:
@WimLin
Er zitten 2 macro's in en 4 naambereiken in ,dit kan ook met formules maar wanneer je databank groter word zal dit de werking van je bestand vertragen.
Wanneer je in blad1 een naam toevoegt zal een macro event op blad "Validatie" een alfabetische gesorteerde lijst van naam en voornaam creëren, met in de 2de kolom naam die verschijnt in cel "K19" van blad1 na een naam gekozen te hebben in de validatielijst, en zet in de 3de kolom het index nummer van de gekozen naam uit de Data ("a:a")van blad1
In cel K19 zal deze validatie dan verschijnen, bij een keuze in de validatie zal er weer een macro event geactiveerd worden, deze zal alleen de naam plaatsen en niet de naam en voornaam die gekozen is, ook zal in cel K18 het index cijfer weergegeven van de gekozen naam, dit om met een index formule de juiste data uit het bestand te halen voor de cellen K20:K30.

Jean-Paul,

Oeps het begint een beetje te duizelen bij mij. Want hoe ga ik de macro's werkend krijgen in mijn files. Ik werk eigenlijk nooit met macro's.

Dat had ik in begin ook maar ik heb er me er op toegelegd, soms werkt je bestand ook soepeler, vroeg of laat krijg je er toch mee te maken als je met een groot en uitgebreid bestand gaat werken, en je hebt dit forum waar verschillende leden je wel op weg willen helpen, alleen als er gevoelige informatie in je bestand staan moet je hier wel rekening mee moet houden want er zijn er veel die mee kijken waarvan je niet weet wie het is.

Goedemiddag snb,

Ook dit ziet er heel mooi uit. Maar hoe kan dit nu gaan ombouwen naar mijn model.

Goedemiddag snb,

Ik heb nu twee mogelijkheden gekregen hoe het op te lossen is. Mijn eigen excel is bestand bestaat uit een zestal tabbladen. In één van de tabbladen staan allerlei stamgegevens waaronder Achternaam, Voornaam en BSN nr. Het doel is om twee stamformulieren te maken. Nu zoek ik dus naar een manier hoe ik één van de twee opties in mijn originele file kan toepassen.

@wimlin
snb bedoeld en ik zelf ook, hoe ziet er je eigen bestand uit,denk aan de gevoelige informatie.

Ok duidelijk. In mijn bestand staan heel veel persoonsgegevens in van wel meer dan 1.000 personen.

Je zal dan iemand moeten zoeken die je kan helpen en die discreet is met je vertrouwelijke informatie, of een brood verdiener op het forum zoeken die zijn gewend om met vertrouwelijke informatie om te gaan, die voor een klein bedrag je ook verder helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan