• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

ACollijn

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Goedmiddag,

Ik ben bezig met het veranderen van een bestaand Excelbestand dat bij ons gebruikt word als planning voor groepen die wij ontvangen. Nu hebben we lijsten met namen van medewerkers, data, tijden, namen van de programma's die wij gaan uitvoeren en op welke vestiging gemaakt. De te vullen cellen zijn zo gemaakt dat alleen de gegevens uit die lijsten kunnen worden ingevuld. Op dit moment staan deze validatielijsten in de kolommen ID t/m IJ.

Doordat er ook mensen met het bestand werken die Excel totaal niet snappen, worden er steeds dingen verwijderd uit deze lijsten. Men selecteert namelijk niet de celen die zij willen wissen, maar de hele rij. Heb het afgelopen schooljaar geprobeert duidelijk te maken dat dat niet moet maar het dringt niet door. Dit is erg vervelend omdat ik steeds omnieuw de lijsten moet herstellen.

Mijn vraag is nu, kun je deze validatielijsten ook in een apart bestand zetten zodat er niemand meer bij kan? Zoja, hoe selecteer ik die lijst dan? Of, als dat niet kan, is er een mogelijkheid om te zorgen dat de lijsten niet gewist kunnen worden, oftewel te beveiligen tegen wissen?

Groeten,
Annemarie

Annemarie , dit is perfect mogenlijk .
Zet alle data op een apart blad , benoem deze data via Ctrl F3 of via het naamvak links naast de formule balk .
eens dit gedaan selecteer de cel waar je het dropdown ( keuze ) wil hebben klik dan op gegevensvalidatie en verwijs naar die benoemde naam > wel ook lijst selecteren ( zie jpg in bestandje )

Bijlagen

Daniel,

Bedankt! :D
Dat ik daar niet op gekomen ben zeg, logisch om in een ander werkblad te zetten. Ik ga het gelijk doen.

:-)

Annemarie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan