Rudy Kersemans
Nieuwe gebruiker
- Lid geworden
- 12 apr 2024
Op mijn 69e gebruik ik voor de eerste keer van mijn leven een forum. Dus bij voorbaat mijn excuses als ik mensen erger door mijn onwetendheid over dit forum en over excel.
Ik wil een gegevensvalidatie invoeren: De gebruiker moet verplicht A12345 of G12345 invoeren.
Dus: het gegeven bestaat uit 6 tekens en begint verplicht met (hoofdletter) A of G gevolgd door 5 willekeurige cijfers.
Ik heb reeds het volgende geprobeerd maar met beperkt resultaat;;;
=EN(LENGTE(A19)=6;ISTEKST(LINKS(A19;1));ISGETAL(RECHTS(A19;5)*1))
Met deze formule wou ik controleren op 6 tekens waarbij het eerste een willekeurig letter (hoofd of klein) gevolgd door 5 cijfers.
Maar dit werkt niet; ik krijg wel controle op 6 tekens maar niet op de rest.
Dus samengevat: het ideaal zou zijn 'A' of 'G' gevolgd door 5 willekeurige cijfers.
Als dit te moeilijk is. Een willekeurige (hoofd)letter gevolgd door 5 cijfers.
Dank bij voorbaat.
Rudy
Ik wil een gegevensvalidatie invoeren: De gebruiker moet verplicht A12345 of G12345 invoeren.
Dus: het gegeven bestaat uit 6 tekens en begint verplicht met (hoofdletter) A of G gevolgd door 5 willekeurige cijfers.
Ik heb reeds het volgende geprobeerd maar met beperkt resultaat;;;
=EN(LENGTE(A19)=6;ISTEKST(LINKS(A19;1));ISGETAL(RECHTS(A19;5)*1))
Met deze formule wou ik controleren op 6 tekens waarbij het eerste een willekeurig letter (hoofd of klein) gevolgd door 5 cijfers.
Maar dit werkt niet; ik krijg wel controle op 6 tekens maar niet op de rest.
Dus samengevat: het ideaal zou zijn 'A' of 'G' gevolgd door 5 willekeurige cijfers.
Als dit te moeilijk is. Een willekeurige (hoofd)letter gevolgd door 5 cijfers.
Dank bij voorbaat.
Rudy