• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rudy Kersemans

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 apr 2024
Op mijn 69e gebruik ik voor de eerste keer van mijn leven een forum. Dus bij voorbaat mijn excuses als ik mensen erger door mijn onwetendheid over dit forum en over excel.
Ik wil een gegevensvalidatie invoeren: De gebruiker moet verplicht A12345 of G12345 invoeren.
Dus: het gegeven bestaat uit 6 tekens en begint verplicht met (hoofdletter) A of G gevolgd door 5 willekeurige cijfers.

Ik heb reeds het volgende geprobeerd maar met beperkt resultaat;;;
=EN(LENGTE(A19)=6;ISTEKST(LINKS(A19;1));ISGETAL(RECHTS(A19;5)*1))
Met deze formule wou ik controleren op 6 tekens waarbij het eerste een willekeurig letter (hoofd of klein) gevolgd door 5 cijfers.
Maar dit werkt niet; ik krijg wel controle op 6 tekens maar niet op de rest.

Dus samengevat: het ideaal zou zijn 'A' of 'G' gevolgd door 5 willekeurige cijfers.
Als dit te moeilijk is. Een willekeurige (hoofd)letter gevolgd door 5 cijfers.

Dank bij voorbaat.

Rudy

Dan heb je wellicht de forum regels niet gelezen in verband met een voorbeeldbestand?

Mijn fout; ik moet een voorbeeldbestand bijvoegen. Bij deze...
Ik hoop dat dit is wat u nodig heeft?
Mvg

Rudy

Bijlagen

Code:
=ALS(EN(OF(LINKS(A7;1)="A";LINKS(A7;1)="G");ISGETAL(WAARDE(RECHTS(A7;5)));LENGTE(A7=6));"Correct";"Fout")

lengte(a7)=6
moet het denk ik wezen

Maar dan moet je in kolom G nog wel even het door popipipo opgemerkte foutje uit de formule van AHulpje halen. jverkerk heeft de formule in de validatie wel verbeterd.
Of de formule in kolom G verwijderen, de validatie van jverkerk timmert de boel goed dicht.
LENGTE(A7=6) geeft als uitkomst 6, hm, daar moet ik toch eens over nadenken.

Hij kan eventueel de formule nog zelf inzetten, ik had het niet gelezen en niet in de gaten.
Bij deze gewijzigd.

Bijlagen

@AHulpje,
LENGTE(A7=6) geeft als uitkomst 6, hm, daar moet ik toch eens over nadenken
Eén van de vele Excel-mysteries misschien?
Een tip van de sluier:
LENGTE(ONWAAR)=6
LENGTE(WAAR)=4
Stemt niet enkel tot nadenken, maar ook tot wenkbrauwen fronsen...

Daar is niks mysterieus aan.
De variabele ONWAAR is een variabele die de string "ONWAAR" oplevert en die is 6 posities.
Dat geldt ook voor de variabele WAAR die "WAAR" oplevert.

Je hebt gelijk.
Het is geen variabele maar een constante.

Hallo iedereen,

Hartelijk dank voor jullie geweldige hulp!
Het werkt perfect!
Moet ik nog iets doen? Ergens aangeven dat het probleem opgelost is?
Sorry, ik ben echt een leek.

In je startpost aangeven dat het opgelost is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan