• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Gegevensvalidatie

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Ik wil in een kolom hele specifieke gegevens toestaan, namelijk:
  • een reeks van getallen met spaties daartussen: 8 getallen, spatie, 5 getallen, spatie en vervolgens 3 getallen.
  • een reeks van 7 getallen,
  • het woord 'Handmatig' (met hoofdletter), indien de getallen/code niet beschikbaar zijn.
Ik heb al een poging gedaan, maar krijg de de reeks van 7 getallen er niet in.

Iemand een idee?

Bijlagen

Wil je iets meer uitleg geven?

Dit staat er in excel:

12345678 12345 123
Handmatig
1234567

wil je er dit van maken?
12345678 1234567 12345 123
waar dient 'Handmatig' voor?

Ik zie geen VBA of iets?

Het betreft gegevensvalidatie zonder VBA, zie de cellen A1 en A2. De drie verschillende mogelijkheden genoemd in A1, A2 en A3 moeten worden toegestaan, maar niets anders.

Mocht je office 365 hebben, dan heb je mogelijk de nieuwe Regex functies ook al.
Voor in je datavalidatie:

Code:
=REGEXTEST(A1;"^\d{8} \d{5} \d{3}$|^\d{8}$|^Handmatig$")

Onder office 2021 werkt deze formule
MITS kolom A is tekst
Zorg wel dat er geen verborgen spaties zijn want die telen mee

Code:
=OF(EN(LENGTE(A1)=18; ISGETAL(WAARDE(LINKS(A1;8))); DEEL(A1;9;1)=" "; ISGETAL(WAARDE(DEEL(A1;10;5))); DEEL(A1;15;1)=" "; ISGETAL(WAARDE(RECHTS(A1;3)))); A1="Handmatig"; EN(ISGETAL(A1); LENGTE(A1)=7))

Laatst bewerkt door een moderator:
Werken de aangedragen formules, van @JEC. en of van mij ?
zo ja zet je vraag dan op opgelost.

Super bedankt! De formule van Ruben werkt. Van JEC helaas niet. Ik zou dat verder uit kunnen zoeken en het betreffende onderdeel (REGEX) kunnen toevoegen, maar aangezien er meerdere gebruikers zijn is dat te ingewikkeld en te kwetsbaar.
Nogmaals hartelijk dank.

Ik heb (inderdaad) office 365. Maar ik zag dat ik REGEX moest installeren/toevoegen. Voor mij is dat geen probleem, maar ik kan dat bezwaarlijk van de andere gebruikers verwachten.

Dat hoef je niet toe te voegen. Uiteindelijk zit dat bij iedereen standaard in het functiepakket

Zou je dit dan eens in mijn voorbeeldbestandje kunnen tonen? Ik ben (nog) niet op de hoogte hoe ik deze nieuwigheid moet gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan