geheugen 266 mhz ipv 400mhz

Status
Niet open voor verdere reacties.

sheriefo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mei 2014
Hallo ,
Ik zal mijn verhaal kort houden :) , er zat in mijn pc 2 latjes van 1gb ddr2 266mhz pc quad core, die heb ik vervangen door 1 latje van 2gb ddr2 400mhz deze latje zat in mijn andere pc die ik niet meer gebruik amd 5200+ en die draaide ook aan 400mhz windows index gaf een score van 5.7 voor ram in cpuz draaide die ram in een andere ratio dus geen 1:1 .
Nu na het vervangen van die ram liet ik windows index draaien die gaf 4.1 score in mijn quad core q6600 , vanaf daar ben ik wat gaan zoeken en zag ik in cpuz dat die ram maar aan 266mhz draai Hmmm .
Ben dan naar mijn bios gaan kijken en daar geeft die aan dat mijn ram aan 266mhz draai .
OK ik ben dan weer gaan vergelijken met mijn amd door cpuz te gebruiken dan heb ik gezien dat bij mijn quad een ratio van 1:1 staat dus die ram draaid gelijk met fsb 266mhz .
Dan begon ik te prutsen en zoeken in de bios enz ,,, Ik heb gezien dat er nergens in mijn bios een optie zat om ram aan te passen niets over ram geen dimm niets , en mijn via chipset staat ook niet vermeld in aparaatbeheer , als ik check of ik wel een chipset driver heb ,dus bij start type ik regedit ===dan softwear ===intel en daar zie ik geen infi file ? kan het zijn dat het daar door is dat ik geen optie vindt in bios en daarmee draaid die ram in default settings ,ik ben naar via website geweest chipset driver gedownload via hyperon 4in1 geinstalleerd download succes full , terug naar regedit geweest en geen file tezien ?

Dank bij voorbaat .

Bijlagen

• cpu1.jpg
    cpu1.jpg
    90,9 KB · Weergaven: 16
  • cpu3.jpg
    cpu3.jpg
    83 KB · Weergaven: 30
  • cpu4.jpg
    cpu4.jpg
    87,2 KB · Weergaven: 19
  • cpu5.jpg
    cpu5.jpg
    85,6 KB · Weergaven: 14
  • cpu7.jpg
    cpu7.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 21
  • cpu8.jpg
    cpu8.jpg
    99 KB · Weergaven: 20
  • cpu9.jpg
    cpu9.jpg
    97,2 KB · Weergaven: 18
  • cpu10.jpg
    cpu10.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 22
  • cpu11.jpg
    cpu11.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 19
  • cpu12.jpg
    cpu12.jpg
    103,2 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
De FSB heeft een snelheid van 266 MHz volgens je BIOS. De FSB vorm de verbinding tussen het processor en het werkgeheugen. De snelheid waarmee het werkgeheugen functioneert wordt dus bepaald door de FSB en daarom functioneert het werkgeheugen slechts op 266 MHz.

Dit is wat ik vermoed. Correct me if I'm wrong, anyone!

Ok, je hebt 2 modules van 266 MHz vervangen voor 1 van 400 MHz, daardoor kan je nooit dual-channel (gepaard) instellen. Zover ik je bericht zonder interpunctie kan lezen...

Dus als je 2 identieke modules van 400 MHz plaatst, & je moederbord het accepteert, lukt het wel.

Tobiastheebe: No need for correction!.. ;)

@ theknight. Beetje van beide: Het feit dat de prestatiescore omlaag is, is inderdaad dual-channel. Maar je kunt door de divider in de BIOS te unlocken (van automatisch afhalen) normaal gezien wel je geheugen op 400MHz krijgen, ook met 1 latje. Afhankelijk natuurlijk van of de BIOS unlocked is en het moederbord uberhaubt ondersteuning heeft voor 400 MHz geheugen.

@TS: Zolang je je maar realiseert dat het terugbrengen van je geheugen naar 400MHz je score niet terugbrengt naar "5,7", maar meer richting de 4,7-5,2 vanwege het door TheKnight genoemde dual channel voordeel van je oude opstelling.

Geef eens op welk merk en type moederbord het is, die FSB is van de processor maar geheugen kan soms op een asynchrone frequentie voor de i/o busclock worden ingesteld.

Hallo ,bedankt voor jullie reacties .
Ik denk dat het probleem bij mijn moederbord ligt , ik speelde een aantal jaren geleden games op mijn amd 5200+ 2.6 dualcore 4gb ram dual channel 400mhz vista 32 ati 4850 (medion pc) . eigenlijk 1 game BF2 mod project reality leuke modded simulatie , ik heb de laatste 4 jaar geen games meer gespeeld ben onlangs op youtube een filmpje van die PR mod tegen gekomen en wouw ik zag het weer zitten , helaas die mod is al zo ver gevorderd dat mijn amd niet meer mee kan .
Dus dacht ik , ik heb nog een Imedia van packard bell q6600 2.4 quad met 2gb singel channel 266mhz ram ,als ik mijn 4gb ram van amd in die q6600 steek kan ik wel verder .

En daar begonnen de problemen , na het installeren van 4gb ram had ik geen geluid meer audio was weg , 2 gb eruit audio werkt weer windows index gaf maar 4.1 score , dan zag ik in cpuz 266mhz .
Soit ik heb juist die 4gb ram er weer ingestoken naar bios geweest en bios geeft maar 3gb ram aan cpuz geeft wel 4gb aan maar singel channel 266mhz , ik heb online zitten zoeken achter die moederbord heel weinig over te vinden en via chipset is slecht volgens veel mensen .

Ik ben toch wat slimmer van geworden liever een pc zelf samen steken dan een te kopen van een fabrikant ,ik kan het nog altijd niet geloven dat mijn amd van medion die 2 jaar ouder was dan die Imedia een betere moederbord had .

Kan die Imedia x9911 echt geen 4gb 400mhz ram aan of is het softwear related ?

Het is voor mij 10jaar geleden dat ik nog een pc zelf in elkaar stak P4 met een asus moederbord werkte prima voor die tijd , Ik weet het het zijn al 2 oude bakken die desktops
ik gebruik meestal mijn laptop , maar kan ik voor die q6600 nog een moederbord kopen of zijn ze uit de rekken ?

zijn nog zat moederborden socket 775 2de hands kan kopen en nog redelijk bij tijds zijn.

Asus heeft een hele reeks P5Q series moederborden die voldoen allemaal stuk voor stuk
P5Q-E,P5Q-Pro,P5Q-Premium,P5Q-SE2,P5Q-Deluxe

die zijn op marktplaats te vinden rond de 30 euro klikerdeklik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan