Geheugen fout of toch niet....!?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Remy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Remy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Hallo,

Ik zoek hulp voor het volgende probleem, heb een oudere PC met QDI Legend V Mobo,
het geheugen (256Mb) zou niet goed meer werken en de pc start niet meer op. Memtest al een
keer uitgeprobeerd dat loop niet helemaal soepel. Kortom je zou dus zeggen dat het idd
aan het sdram bankje ligt.....

Nu heb ik echter een nieuw Sdram bankje besteld (256mb) maar nu blijf ik met hetzelfde
euvel zitten, systeem doet niks (start niet op) Het vreemde is ook dat in het bios scherm
komt te staan dat er 128Mb geheugen geregistreerd is:shocked: Terwijl het toch echt een
256mb reepje is.... Heb de Bios al een paar keer een schop gegeven naar fabrieks instellingen evenals reset door batterij te verwijderen of middels jumper setting, maar dat mag ook niet baten.

Wie weet het....?

Groeten,

Remy

Wanneer het om pc133 geheugen gaat, had je dat, als ik mij het goed herinner in twee uitvoeringen, een met 8 chips aan de ene kant en een met chips aan beide kanten.
Wanneer je de verkeerde hebt wordt er, zoals bij jou slechts de helft herkend.
Ik diep dit uit mn geheugen op, want ik kan op internet niet zo snel vinden hoe het nou ook alweer precies zat (en ben op mn werk dus:D), maar grote kans dat het in deze hoek zit.
mvg leo

Hé Leo,

Het heeft voorheen altijd gewerkt en het is double sided volgens mij (ben ook op m'n werk :o) Het geheugenbankje heeft altijd goede dienst gedaan, maar opeens startte de
pc niet meer op, vandaar dat ik na veel gezoek en geplaar en allerlei memtests heb
besloten om een nieuw bankje te bestellen (zelfde merk en type)

Maar nu ligt het dus volgens mij niet (meer) aan het geheugenreepje maar ergens anders
in het systeem of Bios...... Want ik heb toevallig ook nog een heel oud reepje Sdram 64mb
100mhz gevonden en deze geprobeerd, maar dan geeft de Bios ook aan dat er 128Mb inzit...:eek:

Dan zal het niet aan de reepjes liggen.
Mogelijk een defect moederbord, dan heeft het prnbeel vanf het begin daar gezeten.
maar misschien zit het prolbeem in de BIOS, Wie weet helpt het om het geheuegen opnieuw te laten herkennen,of failsafe defaults te laden, of het bios te resetten.
mvg leo (werkze:p)
mvg leo

Bestaat er ook een tooltje om je Mobo te testen ? Net zoals Memtest voor geheugen..:)
Of is er een andere manier om te achterhalen of je bios naar de gort is of dat er iets niet
goed werkt op je Mobo....

Heb je ook de mogelijkheid om in de bios 'reset configutation data' of 'clear nvram' te gebruiken.
Hierdoor wordt (eenmalig) bij de volgende herstart de bios gedwongen om alle hardware opnieuw te initialiseren, iets wat 'oude' pc's nog wel eens wilde helpen.

@ Maestro....

Ik zal eens kijken of die optie voorkomt in de Bios...

thanx

:thumb:

Hallo beste helpers

Heb ff in het BIOS gekeken en het is een Award (2A6LGQ1C) bios...
Zie zo ff niet de optie zitten die Maestro voorstelde, iemand anders hier in thuis..?

Ik schop de vraag weer ff omhoog....:o

Iemand een tip ?? Kan ik mijn Mobo ergens testen ? Misschien ligt het wel daaraan.
Maar hoe kan ik het een en ander testen.....?

Remy

Hoi !

Gekeken of het mobo z.g. bolle condensatoren heeft, soms met een beetje bruine smurrie erop: mobo defect.

Zo nee, mobo + processor + koeler uitbouwen, op houten ondergrond leggen.

Voeding aansluiten op mobo, en bios-speaker.

Opstarten door de twee pinnetjes waar normaal de opstartknop aan zit even door te verbinden.

Hoor je bios-beeps ?

Zo nee: mobo defect

Zo ja: en geheugernmodule plaatsen, opnieuw opstarten.

Hoor je bios-beeps ?

etc. etc., totdat de fout gevonden is.

Greetz,

Harry.

@ Harry,

Dit is wel een erg vergaande operatie...:):D Ik zal eens kijken of ik daar zin en tijd voor heb
Het is een oud pc ' tje van mijn moeder, maar om er nu zo diep op in te gaan....!!:rolleyes:

In ieder geval bedankt voor de tip... :thumb:

Hallo,

Daar ben ik weer...:rolleyes: Heb de tip van Harry ter hande genomen. Heb het Mobo nu
kaal op werkblad liggen (op houtjes !!) en gekeken of er bolle of lekkende condensatoren
bij zitten, maar dat is niet het geval alles lijkt er strak uit te zien.

Heb voeding aangesloten en systeem speaker, maar krijg geen geluid !!! :shocked:
Kan het Mobo desondanks toch overleden zijn, ook al is er ogenschijnlijk niks aan de
hand met de condensatoren ?

Weet iemand of je ergens nog een atx Mobo (goedkoop !!) op de kop kunt tikken ???
En dan wel voor een pentium 3 (slot 1) processor.....:confused: Want ik vermoed dat ik toch\
aan het vervangen kom:o

Laatst bewerkt:
als er helemaal niets gebeurt wanneer je de pc aanzet zou de voeding overleden kunnen zijn.
Slot1 is behoorlijk gedateerd.
Tweedehands zal er vast ergens wel een mobo zijn, maar lastig om een betrouwbare te krijgen lijkt me.

Tweedehands pc is ook een optie.
bv een van deze.
Dat zijn alleen maar voorbeelden hoor, om aan te geven dat vervangen van de pc voor een werkende pc mogelijk de beste oplossing is.
Er zijn veel van dat soort pc'tjes te koop
mvg leo

Laatst bewerkt:
Hé Leo,

Er gebeurd wel iets, maar ik krijg geen beeld...... Ik heb eerst nog de processor er in gehad en de fan begon wel te lopen en de videokaart stak erin met een monitor, maar geen beeld.....

De voeding werkt wel en de rest van de apparatuur (diskette station, harde schijf, cd-rom speler) lijken gewoon te werken, alleen het beeld blijft achterwege. Maar na dus alle
hardware te hebben verwijderd en te hebben opgestart met alleen pc speaker ingeplugd en geen geheugen bankje en geen processor gebeurd er dus ook niks.... of ik moet iets anders verkeerd doen..:rolleyes:

helaas kan een mobo ook stuk zijn zonder dat dit te zien is.
In jou geval lijkt het daar op.
Ik vind dat wel een heel lastige diagnose via een forum.
Het moederbord zou moeten piepen wanneer de systeem speaker goed is aangesloten.
Was er altijd een piep hoorbaar bij het opstarten toen de pc nog werkte?
Verder kun je nog proberen om het bios te resetten.
met de jumper die daarvoor bedoeld is, of door de batterij er uit te halen en even kort te sluiten.
Wanneer er dan nog niets gebeurt kun je er redelijkerwijze van uitgaan dat het moederbord kaduuk is.
mvg leo

Ok Leo

Bedankt voor de tip..... Denk dat ik beter uit kan zien naar een goedkoop 2e handsje :)
Het is idd dun gezaaid met deze Mobo's en je weet nooit zeker of daar ook niet iets
mee aan de hand is.... Ik geef de moed voor nu in ieder geval maar op;)

Thanx

Remy

Hoi !

Heb nog wel een paar slot1-mobo's liggen tegen verzendkosten.

Greetz,

Harry.

He hallo Harry

Wonder boven wonder is ie tot leven gekomen !! Alhoewel.... hij blijft aangeven dat er geheugen inzit van 128 Mb terwijl ik er nu een bankje in heb zitten van 64 Mb 100Mhz:shocked:

En tijdens setup blijft hij steeds hangen, ik wil win98 er op zetten, maar verder als
'Druk op Enter om te installeren' komt ie niet, dat wil zeggen de cd-rom begint wel te
draaien en diskette stationlampje brandt, maar er gebeurd niks !!!
Kan het nog aan de cd-rom of diskette liggen,dat ze zijn beschadigd of zo ???

Hoi !

Tja, start je gewoon op van de Win98-floppy, en kies je voor: "Opstarten met CD-rom ondersteuning" ?

Dan zou alles normaal moeten werken.

Dat je geheugen niet correct wordt weergegeven geeft te denken; tenminste een te hoge weergave heb ik nog niet meegemaakt......

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan