Geheugen klokt terug naar 333mhz

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kimika

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Ik heb m'n pc een upgrade gegeven...namelijk een nieuwe videokaart en 2 GB(2X1 GB) geheugen.
Alles doet het, alleen met opstarten staat er 333MHZ en SDRAM cas latency 2.5.
Aangezien ik geheugen heb gekocht met 400 MHZ en cl 3 klopt er volgens mij iets niet(ben nogal nieuw op dit gebied dus.....daarom volgens mij).

Ook heb ik gigantische framedrops in GTR2 en Fifa 07(Gaat van 70fps na 5 fps).

Geheugen is lijkt mij goed want als ik het met 1 bankje doe geeft hij wel aan 400mhz en cl 3.
Heb beide bankjes allebei apart geprobeerd in beide sloten en alle 4 de keren kreeg ik 400mhz cl 3.
Met beide bankjes erin blijft het 333mhz cl 2.5.
Ook heb ik in het BIOS het geheugen van auto op limit 400mhz gezet maar veranderde niks.

Oude systeem:

MSI-K8MM-ILSR mobo
Amd athlon 64 3000+
2 X 256 MD SDRAM(ook 400mhz maar cl 2.5)(merk apacer)
Geforce 6200 AGP
2 X maxtor HD(80 + 160GB)
Codegen 420 W voeding

Nieuw is nu:
XFX 7600 GT
2 X 1 GB SDRAM (merk buffalo)

Wat ziet ik over het hoofd??

Hier staat er wel wat over, overigens komt dat merk niet voor in deze lijst, denk overigens dat die cas op 3 zal moeten en eventueel het voltage wat hoger.

Heb je de optie om het geheugen op "flexible" te zetten?

Ik ben niet zo bekend in het BIOS gedeelte van een pc maar zover ik weet kan ik hem alleen op limit en auto zetten. Met beide keuzes blijft hij 333mhz geven.

Kan nergens in het bios iets vinden dat ik hem zelf op cas 3 kan zetten maar kan ook zekers aan mij liigen.

Staat idd niet in die lijst maar die lijst lijkt mij nogal oud aangezien er helemaal niks over 1 GB bankjes staat.

Hoi !

De link van @L.P. gelezen, en vooral de rode tekst ?

Bij m'n Asus- mobo moet ik ook de voltage op 2,60 zetten en de cl op 3, anders klokt het mobo automatisch terug naar 333 Mhz.

Duik es in de manual van je mobo voor de juiste bios-instellingen !

Greetz,

Harry.

Ja vond de rode tekst nogal beanstigend:o

Heb net in het bios gekeken en de DDR voltage gevonden, kan alleen nergens de cl vinden, wel de PCI latency timer maar dat zal hem wel niet zijn toch?

Heb helaas geen boekje, was een compleet gekochte desktop die nu aan wat updates toe was.
Kan het ook zo zijn dat mijn mobo geen doublesided geheugen ondersteund???
Las net namelijk wat over single en doublesided(zal wel chipjes aan beide kanten zijn toch??).
Als (...) klopt dan heb ik double sided.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Double-side is vereist (zie de eerste link van @L.P.)

Lees in dezelfde link de tekst onder "main memory" even door.

Dan ga je naar de site van de fabrikant van je geheugenmodules en kijk daar even wat zij aanbevelen als setting voor je modules.

Enne...dit: http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp#2_5 al doorgelezen ?(DRAM-timings)

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
Hier vind je de info over het geheugen, dit is de manual, die flexible option heb je niet maar wel andere instellingen die het lopen ervan kunnen beïnvloeden.

Alleen wat "Unused PCI Slot/DIMM Clk" doet, is mij niet bekend en duidelijkheid via Google krijg ik ook niet.

Hmm raar ik heb ook amibios versie 3.31A maar heb toch echt geen cas latency etc in mijn bios staan.
Na burst length krijg ik Vlink..... die staat op disabled en daarna komt het AGP verhaal.

Dus geen CL, TRCD,TRAS en TRP.

Zou een bios update dit kunnen verhelpen??

De juiste biosversie zie je in het opstartscherm, links boven naast de vermelding van het moederbordnaam en nummer.

Dit nummer heeft betrekking op het biosmenutype, de "simpel" menu utility is versie 2.00, de "new" setup utility is versie 3.31A.

Maar dit is een oem bord, dan kunnen de biossettings afwijken.

Je zou hem met het oude geheugen en via de webupdate met Live Update kunnen proberen te upgraden.

Hoi !

Volgens de link in mijn vorige post heb je wel degelijk: DRAM Timing Settings..

Kijk daar es onder: .Stability Problems - Memory Issues.

Bios screenshot van jouw mobo staat er n.b. bij.....

Greetz,

Harry.

Heb ik gedaan Harry maar ik heb echt geen cas, ras en ras to cas of precharge in m'n bios staan. Wel burst length(staat op 8 beat bij mij).

Ik zal morgen een update gaan doen ,kijken of er een nieuwere versie is.

Hoi !

Tja, ik begrijp nu dat je een OEM-bord hebt.....Is het soms een Medion ?

Want dan ben ik op het verkeerde been gezet.....

Greetz,

Harry.

Ja het is een oem(na google weet ik nu ook wat oem is lol). Pc is van het merk sky.
Wist niet dat dat zoveel uitmaakte.:o

Hoi !

Tja, zo'n bedrijf past vaak het mobo wat aan; vaak is het BIOS ook simpeler.

Het manual van MSI zal blijkbaar ook niet overeenkomen met je mobo.

Met recente Sky-computers heb ik geen ervaring, dus houd je maar vast aan @L.P.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan