geheugen optimaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ivo367

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2006
Hoi allemaal,

Wanneer er veel van het systeem gevraagd wordt bij bv games, dan gaat het beeld op zwart.

Komt dit doordat het geheugen teveel belast wordt?

Kan ik het virtueel geheugen aanpassen of iets anders aan of uit vinken?

Mijn geheugen is 1 GB.

Ik baal hier inmiddels behoorlijk van!:mad:

Als je het hebt over zware games, zou ik je koeling van je graka eerst even schoonmaken.

Kan je graka die zware games wel aan?

Vermoedelijk wordt je gpu te warm.

nou, via een website (ben de naam ff kwijt) heb ik mijn pc voor dat spel getest en mijn systeem was "geslaagd".

wat stof betreft, ik maak de kast ook regelmatig schoon...

Het op zwart gaan en er niets meer mee kunnen, zit toch echt in de grafische kaart, of de GPU kan het niet aan, door een te hoge temp, of het geheugen op die kaart laat het afweten, maar dat uit zich meestal in een freeze, artifacts of een reboot, en de temp daarvan kun je nergens aflezen, wel van de GPU in de eerder genoemde Everest.

Als hij op zwart gaat, wat kun je dan nog doen, of wat doe je dan?

Maar het heeft helemaal niets te maken met het virtuele geheugen, wat bestaat uit het intern geheugen plus het wisselbestand, wat bij 1 gig. intern een vaste waarde zou kunnen en eigenlijk moeten hebben van 500mb, meer kan windows XP toch niet gebruiken.

Wel zou je het intern geheugen nog kunnen testen met een MemTest, voor de zekerheid.

En over het schoonmaken, het koelblokje zelf van die grafische kaart ook aangepakt?
En is dat een passief of actief gekoelde?

Hoi Lange Pier,

Vandaag kreeg ik bij het opstarten deze melding:

STOP 0x000000EA THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER

STOP: 0x100000EA THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER_M

Op de support-pagina van windows wordt aangeraden:

Klik op Start, klik op Configuratiescherm en dubbelklik op Beeldscherm.
2. Open het tabblad Instellingen, klik op Geavanceerd en open het tabblad Probleem oplossen.
3. Verplaats de schuifregelaar Hardwareversnelling naar Geen en schakel het selectievakje Gecombineerd schrijven inschakelen uit.

Wat betekent eigenlijk Gecombineerd schrijven inschakelen
?

Ik weet zeker dat ik de meest recente driver heb geinstalleerd voor mijn ati radeon X1650.
Deze heeft een aparte ventilator.

Wanneer mijn scherm op zwart gaat kan ik niets meer doen behalve dan rebooten.

Dan wordt een bepaald deel van het videobeeld weggeschreven in de ram, wat in de bios aperture size wordt genoemd.

Maar daar zit het probleem niet, het is een driverprobleem of een probleem met de videokaart zelf.

Je zou eerst kunnen beginnen om de chipsetdrivers van het moederbord te herinstalleren, en na een reboot toch maar weer die van de videokaart.

Je zou hier de specs van de PC of moederbord neer kunnen zetten, indien een merk PC, daar het merk, naam en type van.

Ik zou inderdaad kunnen proberen de chipset van het moederboard eens te updaten.
Zou je me kunnen uitleggen hoe ik dat het beste kan doen?

Dit zijn de specs van mijn PC:

AMD Athlon 64 3000+
MSI K8T Neo FSR ATHLON 64 mainboard
Miditower ATX 350 WATT USB 2.0
80GB Western Digital 8MB 7200Rpm
ATI radeon X1650

Ik heb wel een oude Philips Brilliance 107P monitor (6 jaar oud) en
een Creative Soundblaster Live 5.1 Oem geluidskaart.

Dit zijn de laatste chipsetdrivers.

Maar aan het wattage van je voeding te zien, denk ik dat daar het probleem ligt, 350Watt voor een A merk zou maar net voldoende kunnen zijn, maar bij B merken zeker niet.

Met die specs is een 400/450Watt A merk voeding wel aan te raden, en gaat niet zo zeer om dat wattage, maar welk ampèrages geleverd kunnen worden aan de diverse voltlijnen, als die te zwaar worden belast, zakt het voltage in elkaar, en daar lijkt het symptoom wel veel op.

Deze configuratie heb ik nu 3,5 jaar en alle spellen (bv Half life 2, Far Cry) draaiden zonder problemen hierop. (alleen de videokaart is 2mnd oud).

Maar ik probeer eerst het VIA-bestand! :D

Heb je nog tips om dit te installeren? Moet ik nog iets voorbereiden?

Nee, gewoon uitpakken en installeren, en daarna rebooten.

Overigens trekt die 1650 wel tot 55 watt, en het opgenomen vermogen van de PSU is 350Watt, en er staat meestal op de PSU zelf Watt :) er geleverd wordt in de diverse voltages, en mag bij 12v zeker wel een 100Watt staan en bij de 3,3 zeker wel een Watt of 20.

Probeer een andere zwaardere voeding, kun je het zelf testen.

Ok, de zwaardere grafka trekt dus meer vermogen, klinkt wel logisch!:D

Eens kijken wat zo'n voeding kost...:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan