Geheugen probleem Help AUB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk1989

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2008
hey,

Ik heb een probleem met het RAM GEHEUGEN. Ik heb deze setje aangeschaft:

http://azerty.nl/8-745-13354/ocz-sli-ready-edition-dual-cha.html

ik heb er 4x1 GB van inzitten, maar mijn pc herkent ze maar als 667MHz terwijl ze 1066MHZ zijn hoe kan dit wilt iemand me AUB helpen ik ben volgens mij opgelicht :mad:

Specificaties pc:
Intel Q6600
Mobo: ASUS P5K
Nvidia 8800GT
4GB RAM geheugen (1066MHz en hij herkent ze maar als 667MHz :mad: ?)

hiervoor had ik deze setje: http://www.alternate.nl/html/produc...?tn=HARDWARE&l1=Geheugen&l2=DDR2&l3=DDR2-1000

Deze is 1000MHz maar hij herkende deze ook niet als duizend, maar als 800MHz dat is in ieder geval al meer dan wat er nu in zit hoe kan dit ? ben ik opgelicht wat moet ik doen HELP A.U.B.

Alvast bedankt.

Nee, da's een gedeeld probleem tussen Asus en de reepjes. Asus moederborden zijn érg kieskeurig v.w.b. de keuze van het geheugen.

Als je mazzel hebt kun je met het instellen van de timings wél de gewenste snelheden bereiken. Raadpleeg de geheugenfabrikant voor de juiste timings van de reepjes en stel die timings vervolgens in het bios in.

Nee, da's een gedeeld probleem tussen Asus en de reepjes. Asus moederborden zijn érg kieskeurig v.w.b. de keuze van het geheugen.

Als je mazzel hebt kun je met het instellen van de timings wél de gewenste snelheden bereiken. Raadpleeg de geheugenfabrikant voor de juiste timings van de reepjes en stel die timings vervolgens in het bios in.

bedankt voor uw antwoord. Zijn dit de timings ? CL5 ( 5-5-5-15 ) hoe moet ik zoiets instellen in de bios :o ? is er ergens een website waar dat uitgelegd staat hoe dat allemaal moet. Voltage omhoog ofzo en timings omhoog ? hoe moet dit, ik keek net in de bios maar ik zie zoveel dingen staan dat ik gewoon niet weet wat wat is :shocked:

In de bios ?
'k Zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je ze op automatisch laat staan, als het dan niet is zoals het moet zijn, stel ze dan manueel in.
Eerste getal is CAS Latency (CL), tweede RAS# to CAS# Delay(tRCD), derde Row Precharge Timing(tRP) en vierde Min RAS# Active Timing(tRAS).
Zoek die termen in je bios en zet ze op respectievelijk 2.5, 3, 3 en 6.
CL2.0 kun je ook proberen, er is kans dat dat ook werkt. Als je pc dan niet normaal doet en je niet meer in de bios kunt, doe je een CMOS clear (staat zeker uitgelegd in handleiding van mobo).

hey,

ik heb nu in het mobo 2x1GB Geil geheugen ingedaan en 2x1GB OCZ geheugen.

En ik heb die standen zoals jij zei gezet maar nog steeds willen de aantal MHz van het OCZ geheugen niet omhoog vaag.. (btw dat eerste ding kon ik niet op 2.5 zetten 3 was het laagste zie plaatje)

Naamloos.jpg

Wat nu ? :shocked:

Hoi !

Al op de Asus-site gekeken of dat geheugen wel compatibel is met je P5K ?

Is dat niet het geval kun je nl. verdere pogingen staken.

Zie de eerste post van @Pasja betr. Asus-mobo's en geheugen !

Greetz,

Harry.

In de bios ?
'k Zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je ze op automatisch laat staan, als het dan niet is zoals het moet zijn, stel ze dan manueel in.
Ja, dat was dus wat TS schrijft.................... dat de modules niet op de juiste snelheid werken.

hey,

http://nl.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=534&l4=0&model=1637&modelmenu=2

ik heb hier een link en er staat: * De chipset ondersteunt officieel de geheugenfrequentie tot DDR2 800MHz. Afgestemd via ASUS Super Memspeed Technologie, biedt dit moederbord native ondersteuning tot DDR2 1066MHz
Zie www.asus.com of handleiding voor Memory QVL.

hier is de QVL lijst, maar geen een van mijn beide merken staat er bij (Zowel OCZ als GEIL niet :( )
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5K/P5K_QVL.pdf

Wat wordt hiermee bedoeld dan ?
Afgestemd via ASUS Super Memspeed Technologie, biedt dit moederbord native ondersteuning tot DDR2 1066MHz
hoe moet dit ?

Door (in principe) geheugen te kopen dat op die QVL staat én de juiste timings in het bios in te stellen. De QVL is niet zaligmakend, er zijn ook andere merken geheugen die werken, alleen........ vind ze maar terwijl de pc thuis staat en je online ergens wil kopen.

Hey,

ik heb een aantal plaatjes genomen:

Naamloos.jpg
Naamloos1.jpg
Naamloos2.jpg
Naamloos3.jpg
Naamloos4.jpg

als je het eerste plaatje bekijkt dan staat er Geheugenbus 534.5 MHz betekent dit dat mijn pc ze nu als 1066MHz ziet ? (Everest Ultimate Edition)

in het tweede plaatje staat er hetzelfde Dram Frequentie 534.5 MHz (CPU-Z)

in het derde plaatje zie je dat mijn pc de GEIL aangeeft als PC-6400 (400MHz) terwijl dit PC-8000 1000MHz hoort te zijn.

in het vierde plaatje zie je dat mijn pc de OCZ aangeeft als PC-5300 (333MHz) terwijl dit PC-8500 1066MHz hoort te zijn.

Ik zou het al goed genoeg vinden als mijn pc de OCZ als 800MHz aangeeft want dan heb ik 4 gelijke snelheden :mad:

in het vijfde plaatje is te zien wat ik in de bios heb ingesteld heb ik dit goed of fout gedaan ?

Bij voorbaat alvast bedankt voor jullie hulp, dat waardeer ik enorm ! :thumb:

Het laatste plaatje intrigeert mij: start de pc op met die instellingen?

hey,

laat maar ik heb de hoop opgegeven voor het overklokken het werkt gewoon niet :mad: ik ga mijn setje gewoon ruilen tegen een setje die in de QVL staat. :(

Overclocken kan wel ,maar dan moet je wel de Multiplier of de FSB verhogen ik zou eerst maar 's op wat overclockforums gaan kijken voor je er aan begint !
Wat je geheugen betreft,kijk 's goed naar de specs,je geheugen draait 533 MHz,je hebt dual channel geheugen,dat betekent 2x 533 MHz= juist 1066 MHz.
Je haalt ff verschillende dingen door elkaar.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan