geheugen probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikey-007

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2001
ik heb net een 512 Mb geheugen bankje geplaatst op de eerste bank van mijn MSI K7T266 Pro@ mobo. ik had hier een 256MB inzitten en deze op het tweede slotje geplaats. nu start ik mijn pc op en zie dat mijn totale geheugen maar 512 Mb is??? ik heb de 256 er eerst uitgehaald en zie tot mijn schrik dat ik 256 Mb erin heb zitten? wie weet waar hier de fout kan zitten? mijn MOBO ondersteund zeker weten 512 Mb (zelfs 1 Gig) per geheugenbank. het gaat om 266 Mhz DDR geheugen wat beiden ook zijn.

bij SDR-Ram heb je nog al eens moederoborden die maar een bepaald aantal bits per clip (op je rammodule) ondersteunen.
Misschien geld er ook zo'n soort verhaal voor DDR??

hoe bedoel je dat? ik heb een DDRAM moederbord. hij heeft 3 geheugen banken en kan maximaal 3 Gig aan geheugen kwijt, dat is volgens mij toch wel 1 Gig per bank. dus zal hij met een 512 Mb geen problemen moeten hebben. het rare is dat hij gewoon zegt dat er maar 256 Mb inzit als ik alleen die 512 erin prop.
dat betekend dus een verlies van 50%. waar is die dan?

een geheugenmodule heeft een aantal clips. (die zwarte blokjes)

Stel, je gaat uit van een 1gig module met 32 clips (soms 2 clips per zwart blokje bij modules met groot geheugen) geeft 32mB per clip.

Stel nu, dat dat het maximum aantal byte is, dat je mobo per clip kan uitlezen. Als je dan een 512mb ddr module hebt met 8 clips krijg je 512/8= 64mB per clip. Je mobo leest de maximale 32mB per clip. 32mB*8=256mB

xp-pc om even op jouw vraag terug te komen. mijn mobo ziet maat 256 Mb als ik hem opstart en als ik in windows zit ook. dus beide.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan