geheugen probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

lageweg

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2004
Ik heb een oude pc overgenomen ( P2 350mHz ), er zit 64mb geheugen in, nu wilde ik het geheugen uitbreiden en kocht dezelfde geheugenbankje als die er in zit , ook 64 mb 168 pins sdram 8 chips.
Nadat ik het extra geheugen erin heb gezet geeft de pc bij het opstarten een "memory fail", via f1 kan ik dan doorstarten en vraagt daarna om schijfcontrole, deze heb ik gedaan en ook overgslagen, maar de pc komt tot aan het welkomsscherm en start dan weer opnieuw op!
Als ik alleen het oude geheugen erin zet gaat het wel weer goed!
Heb ook nog naderhand de bios weer in de defaultwaarde gezet maar ook dit leverde niets op.
Wat kan er aan de hand zijn?

Ron.

En ik mis nog 1 ding wat doet de computer als je alleen het nieuwe geheugen gebruikt.

Als ik alleen het nieuwe geheugen gebruik geeft hij ook dezelfde foutmelding en restart als boven beschreven.
Heb toen wel gelijk de nieuwe 2x 64mb in de bankjes gedaan, maar het eerste bankje open gelaten, omdat ik het oude daaruit had verwijderd.
Ik begon dus met de oude en de 2 nieuwe geheugen, totaal 194 mb, de opstart gaf dit aantal ook aan, maar gaf daarna de "memory fail"

Heb net nog even geprobeerd om 1 nieuwe geheugen te plaatsen maar dat doet hij ook niet, geeft dan weer tijdens opstarten "memory check fail".
Als ik op de achterkant van het geheugen kaartje kijk, dus de andere kant dan de chips zitten, zie ik een minimaal verschil van de gouden verbindingslijntjes, sommige vierkante vlakjes staan net iets anders.
Zou hier toch het probleem in kunnen zittten, dat deze geheugen toch niet op het moederbord kunnen?
Voor de rest zijn ze echt identiek.

Het upgraden van geheugen kan soms voor problemen zorgen.
Dat je precies hetzelfde type erbij hebt geprikt wil niet zeggen dat deze ook daadwerkelijk werkt.
Zelfs een ander merk kan al voor storingen zorgen.
En is het geheugen misschien PC-133 in plaats van PC-100?
Ook dit kan al voor problemen zorgen.
Het is dus altijd afwachten of het nieuwe geheugen werkt in het bestaande moederbord.
Heel vaak is het geen probleem maar ja, soms dus wèl.
Ik zou het gewoon weer terug brengen naar de winkel en eventueel vragen om een ander merk.
Misschien dat die wel werkt.

Waaraan kan ik zien of het geheugen een pc-133 of een pc-100 of nog lager is?
Dit staat niet op het geheugen zelf volgens mij.

Hallo !
Als het een OEM-PC is (bijv. Compaq) moet het geheugen echt precies hetzelfde zijn ! Ik zou even Everest downloaden en installeren (Google), en opstarten met het originele geheugen.
Oner "Moederbord" - SPD kun je dan zien wat voor geheugen erin zit en wat je dus moet bijplaatsen. Probeer het gekochte dan te ruilen bij je PC-boer.
Greetz,
Harry.

Ik heb everest gedownload en gezien dat mijn oude werkende geheugen een pc-100 is, echter ik weet niet wat de nieuwe voor types zijn, hoe kom ik daar achter?

Tevens heb ik nog in de bios gekeken en bij chipset zag ik iets staan over "agp aperture" die op 64 mb stond, deze kon ik veranderen in 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256.
Ik heb hem op 128mb gezet maar ook dit hielp niet.
Waarschijnlijk is dit de instelling per vrij slot.

Hallo,
AGP Aperture Size bepaalt hoeveel van je geheugen gebruikt kan worden voor Video doeleiden. Als je maar 64 Mb hebt , of 128 Mb zou ik dit niet hoger dan 16 zetten.
Sorry, maar je weet toch hopelijk wel wat je gekocht hebt ?
Waarschijnlijk toch een PC 133 module, want de PC-100 worden nieuw wat schaars. Zit er geen sticker op met informatie, of staat het niet op de bon ?
In elk geval: probeer om te ruilen voor een PC-100 module.
Normaal is PC-100 / PC 133 compatible, maar in m'n ouwe Compaq werkt het ook niet.
Succes,
Harry.

Ik heb het geheugen niet via een winkel maar een collega en die wist het ook niet te vertellen, k denk dat ik ze maar teruggeef en naar een pc-shop de pc-100 provbeer te krijgen want dat zal het wel zijn denk ik.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties!

Hoi !
Op Marktplaats zag ik 128 MB PC-100 modules staan voor 17,50 euri's; daar kun je je geen buil aan vallen. Geschikt voor o.a. Compaq !
greetz,
Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan