geheugen stort in (win xp he)

Status
Niet open voor verdere reacties.

joroma

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2003
pentium 4 - 520 intern geheugen.
De laaste paar dagen merk ik dat mijn computer helemaal vast loopt bij b.v. gebruik van quickpar, ik zie nu ook dat met het minste geringste programma het cpu gebruik oploopt naar 100%

Alle is gescand en niets gevonden wat op een visus iod lijkt..

Ik download veel van de nieuwgroepenserver en heb veel binnen gehaald, gerepareerd en gebrand en daarna de downloads weer verwijderd.

Regelmatige defragmentatie vindt plaats.

Ik hoor nu ook dat de ventilator op de processor (althans dat denk ik) op een gegeven moment meer toeren gaat maken en ik kan er dan op wachten dat de boel vastslaat. (computerbehuizing is vrij van stof)

Moet ik deze slechts 1,5 jaar oude pc afschrijven of zou er nog redding zijn dmv een volledige formatering van de c: schijf?

Een antwoord in de vorm van een oplossing zie ik gaarne tegemoet.

Laatst bewerkt:
Mijn engels is niet goed dat ik op deze website de juiste tool kan vinden.
Wilt u me nog een stapje verder helpen?

Ik krijg 2 temperaturen:
Veld Waarde
Maxtor 6Y160P0 51 °C (124 °F)
Veld Waarde
SAMSUNG SP1604N 41 °C (106 °F)

Is dit ernstig??

Hoi,

Nee, dat niet.

Maar het zegt niks over de temp. van je MOBO + CPU.

Kijk daarvoor dan es in je BIOS.

Meestal onder "Hardware Monitor" o.i.d.

Greetz,

Harry.

doe eens een oline scan met ewido
www.ewido.net
en kijkeens wat er gevonden word.

Hallo

Of kijk eens wat de temperaturen zijn in de b.i.o.s.

Meestal te vinden onder p.c. "health" o.i.d. ....

Peter

Hartelijk dank voor uw hulp.

Veiligheidshalve heb ik toch maar een format gedaan. Alle problemen weer opgelost.:thumb:

Helaas te vroeg geroepen.
Nog steeds problemen met "spontaan" vastlopen van mijn pc in combinatie met omhoog schietend cpu%

Om toch weer verder te zoeken heb ik de volgende vraag met betrekking van de bios.
Hoe kom ik daarin (win xp home edition)

Het Bios kom je niet in via Windows en heeft ook niets met je Windows te maken. Zolang je eerder niks in het Bios hebt aangepast, kan het niet met je probleem te maken hebben. Het Bios is een chip op je moederbord, als je in het menu van het Bios verkeerde dingen doet, heb je kans dat de pc helemaal niet meer opstart.

Laat je geheugen eerst eens testen met Memtest86.
Even op een floppy zetten en je pc daarmee laten opstarten.
http://www.memtest86.com/
Pak het uit en klik op "Install.bat", zorg dat er een lege floppy in je floppydrive zit.

Om in je BIOS te komen moet je tijdens het opstarten op "Del" drukken op je toetsenbord. (over het algemeen is het "Del" kan ook afwijkend wel eens F2 zijn)
dan kan je met je toetsenbord naar PC Health/Hardware monitor gaan, hier staan de temperaturen meestal op weergegeven.
Let wel: Verander hier niks in de BIOS anders kan je net als wat Crash zegt de kans krijgen dat de computer helemaal niet meer wilt opstarten.
Als de temperaturen niet zeer hoog zijn raad ik je ook aan om eens Memtest te draaien het kan dan idd zijn dat je geheugen stuk is.

Het is gelukt om in de bios te komen. Temperatuur van de cpu is 73 graden/celcius
Probleem?

Hallo

Dit is dus ... te warm en je dient dus de koeling te controleren.

Peter

Wat vertraagde reactie, ik heb nog een keer gekeken in de bios naar de temperatuur, deze kwam na een "rekencessie" van quickpar dicht bij de 100 graden celcius.

Ik heb m'n computerkast opengemaakt, was niet vervuild. Ventilator op de cpu draait, zo ook de ventilator bij de voeding.

Laatst bewerkt:
Hallo !

Tja, da's niet goed !

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je processor het nog doet bij die temperatuur !

Misschien moet je de koeler van de processor verwijderen, goed schoonmaken en nieuwe koelpasta aanbrengen.

Als je daar geen ervaring mee hebt zou ik of de PC naar de PC-boer brengen of iemand vragen die daar in thuis is.

Verder gaan zo kan het einde van je processor/MOBO betekenen.

Greetz,

Harry.

U allen bedankt voor de adviezen. Ik sluit deze call em kom mogelijk terug onder het hoofdstuk koeling processoren. Maar dit ga ik eens goed doorspitten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan