geheugen stuk of moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kortjakje

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2013
Hoi allen,
Heb een MyCom desktop pc, 4 jr oud. Moederbord Asus P5KPL-AM, DDR2, 4GB.

Laatste paar dagen veel blue screens gehad met telkens weer een andere stopcode. Het begon na het spelen van een game (de Sims 3). Heb de stopcodes opgezocht en e.e.a. gedaan om alles op te lossen. Windows updates gecheckt, geïnstalleerd. Memtest86 laten lopen, geen fouten gevonden. Uiteindelijk fouten als in de stopcodes: ntfs.sys_page_fault_in_nonpage_area en Driver_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.(er waren en nog veel meer)
Systeemherstel werkte niet.

Laatste melding Stop:C0000218 {Registry File Failure}. Dus een poging gewaagd om Windows opnieuw te installeren. Na installatie weer een vastloper en toen bij het opstarten de beepjes lang kort kort. Dat zou dan voor dit type motherboard een probleem met het geheugen zijn.

Nu is mijn vraag: heeft het zin om de geheugenbankjes een voor een the checken – gezien het feit dat memtest86 foutloos doorlopen werd, of moet ik ervan uit gaan dat het motherboard kapot is. Wat denken jullie?

Ps. ongeveer 2 weken geleden pc van binnen schoongemaakt, de geheugenbankjes zijn er nooit uitgeweest.

Laatst bewerkt:
hoelang heb je memtest laten lopen? minimaal 8 uur lang?

En je zegt dat je je pc hebt schoongemaakt. Toen zijn daarna zeker ook de problemen begonnen? Zijn te temperaturen nog wel ok?

Nee, de memtest is uit zich zelf gestopt met de melding dat er geen fouten waren. Het was na ongeveer een uur of 4 schat ik zo. En de problemen zijn niet gelijk na het schoonmaken begonnen, maar ongeveer 1 1/2 week later. Of de temperaturen nog ok zijn weet ik niet. Ik heb geen test kunnen doen. (enige aanbeveling voor een test?)
De huidige status is opstarten en gelijk daarna de bliebjes van het moederbord.
Ik lees zo tussen de regels door dat het toch nog de geheugenbankjes kunnen zijn, klopt dat?

draai memtest86+, je hebt niet de juiste memtest gedraaid. Deze blijft doorgaan totdat je hem stopt en draait buiten windows om.

Temperaturen kan je bijvoorbeeld uitlezen met Speccy.

Foutmelding die jij hebt is vaak geheugen, maar ook vaak de videokaart(driver). Dus wat je zowiezo nog kunt proberen is de videokaart driver opnieuw installeren.

Piepjes van je moederbord zeg je? luister daar goed naar (hoeveel lang en hoeveel kort) en zoek op wat dit betekend voor jou moederbord.

Laatst bewerkt:
Hallo K1pje,

de biebjes van het moederbord slaan op probleem met het geheugen (zie 1e bericht).
Tussen twee haakjes, gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is het verschil tussen memtest86 en memtest86+?

Voor mij is onduidelijk hoe ik mijn videokaart driver opnieuw zou kunnen installeren als ik Windows niet eens opgestart krijg? Evengoed ga ik aan de slag met de Memtest86+ en Specy.

Het zou nl. erg fijn zijn als ik mijn D schijf (of liever de data erop) nog kan redden. Ondertussen gaan mijn gedachten steeds meer in de richting om met de nog werkende onderdelen een nieuwe pc te bouwen. Mijn zoon dan, zelf weet ik er niet genoeg van af.

EDIT: is de gratis versie van Specy ok?

Laatst bewerkt:
resultaat van memtest met screenshot

Hier een foto van de resultaten van de Memtest.

resultaatMemtest86+-1.jpg.

Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet lezen. Wat betekent dit?
Ik snap dat er wel iets mis is, maar hoe 'erg' is dit?

en hoe verder?

Je krijgt errors uit de memtest en elke error is er één te veel. Er is dus iets niet helemaal goed met je geheugen.

Als je 2 of meer geheugenmodules hebt kan je ze één voor één testen door de andere modules tijdelijk eruit te halen en dan weer memtest te draaien. Zo kan je uitsluiten welke module defect is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan