Geheugen uitbreiding

Status
Niet open voor verdere reacties.

davystam

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2006
Hallo

ik heb op het moment 2x 256 ram geheugenmodules.
Ik zou graag dit willen uitbreiden tot bijv 1 gb ofzo.
Zou dit kunnen met mijn moederbord etc en moet ik er dan een vervangen of niet?
En waar kan ik voor een goede prijs eentje kopen? En waar moet ik op letten qua snelheid en type?

Edit: Moederbord Intel Pentium 4, 3ghz
ASUS P4P800-E Deluxe (5 pci, 1 agp, 4 ddr dimm, audio, gigabit lan, 1eee-1394)
Systeemgeheugen: 512 MB (PC3200 ddr adram)

Het goedkoopst van al is er gewoon 2*256 in steken. Je hebt 4 slots. Alleen kun je dan geen dual channel draaien(al ben ik zelfs niet zeker of je mobo dit ondersteund.)

skelle zei:
Het goedkoopst van al is er gewoon 2*256 in steken. Je hebt 4 slots. Alleen kun je dan geen dual channel draaien(al ben ik zelfs niet zeker of je mobo dit ondersteund.)
Wat houd dat dual channel in dan?

Simpel uitgelegd:

Waarbij met raid schijven gecombineerd worden gebruikt om theoretisch de snelheid te verdubbelen, gebeurt dat met dualchannel met geheugen.
Je kan makkelijk zien of je mobo dualchannel onstersteunt, er staat dan bij twee slots channel a en bij de andere twee channel b. (als het goed is zijn ze ook verschillende kleuren. Dan heb je bijvoorbeeld twee paarse geheugenslots en twee rode)
De voorwaarde hiervoor is dat je in beide channels hetzelfde type en grootte geheugen plaatst.

Laatst bewerkt:
Sarvo zei:
Simpel uitgelegd:

Waarbij met raid schijven gecombineerd worden gebruikt om theoretisch de snelheid te verdubbelen, gebeurt dat met dualchannel met geheugen.
Je kan makkelijk zien of je mobo dualchannel onstersteunt, er staat dan bij twee slots channel a en bij de andere twee channel b. (als het goed is zijn ze ook verschillende kleuren. Dan heb je bijvoorbeeld twee paarse geheugenslots en twee rode)
De voorwaarde hiervoor is dat je in beide channels hetzelfde type en grootte geheugen plaatst.

Dus zeg maar 2 van 256 (nieuw gekocht) in de 2 van a.
En de 2 oude in b????
En waar moet ik op letten qua snelheid bij het aankopen?

skelle zei:

Waarom zou je dan geen Dual Channel kunnen draaien? Waar haal je die wijsheid vandaan?

Bij sommige moederborden is het wel zo, dat als je ALLE banken bezet je geen pc3200 meer haalt maar 'slechts' pc2700, maar in het geval van de P4P800-E deluxe wordt daar in de manual met geen woord over gerept.
Dus geheugen uitbreiden naar 1Gb kan simpel gebeuren met het bijplaatsen van 2× 256mb als er nu ook al 2× 256mb inzit.

Manual, zie pagina 35

Is er een verschil in snelheid/ installatie of wat dan ook tussen 1 keer 1 gb of 4 keer 256 mb?

Als je 1 geheugen reepje van 1Gb plaatst dan kan je geen gebruik meer maken van 'dual channel' en lever je dus de helft van je geheugensnelheid in, dat ga je zeker merken in negatieve zin.
Wil je 'dual channel' gebruiken moet je het geheugen in paren plaatsen, maar dat had je natuurlijk al gelezen in de link die ik hiervoor geplaatst heb :shocked:

maestro12 zei:
Als je 1 geheugen reepje van 1Gb plaatst dan kan je geen gebruik meer maken van 'dual channel' en lever je dus de helft van je geheugensnelheid in, dat ga je zeker merken in negatieve zin.
Wil je 'dual channel' gebruiken moet je het geheugen in paren plaatsen, maar dat had je natuurlijk al gelezen in de link die ik hiervoor geplaatst heb :shocked:

Dus 2 keer 2 paren van 256 mb is sneller dan 1 paar van 2 modules van 256 mb en 1 module van 512 mb?

Nog 1 vraag....moet ik bij aankoop van 2 nieuwe modules nog ergens op letten? Snelheid of type of dat soort dingen en wat is snel en wat niet?

Ik heb er nu 2 van PC3200 DDR SDRAM in...

Een dual channel pair zou handig zijn, pc3200, cas2, of 2,5, of 4000, indien ondersteund, .

Zou er een nemen van 2 x 512, en die andere niet meer gebruiken, als die niet geschikt zijn voor dual channel, sommige mobo's zij daar heel gevoelig voor.

Die ik nu heb zijn al dual channels toch of niet???Waar kan ik dat aan zien dan?

Daar moet je de bios voor induiken om te zien of ze willen werken in dual channel, dat werkt alleen op dit bord indien de geheugen reepjes indentiek zijn, een andere serie, en ze werken niet in dual channel.

En indien je 2 paren in dual channel wil laten draaien, dan moeten ze alle vier indentiek zijn.

Het staat, overigens, prima uitgelegd in de manual.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan