geheugen uitgebreid; oude geheugen telt niet meer mee?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ellen1987

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2008
Hallo,

Gisteren heb ik hier een vraag geplaatst over het uitbreiden van het ram-geheugen. Ik heb toen met het aangeraden programma (cpu-z) vastgesteld dat ik 256 mb ram-geheugen had in de tweede van drie gleuven - nummer 1 en 3 waren dus nog leeg. Op internet vond ik dat mijn moederbord 3gb geheugen als maximum heeft. Met die informatie ben ik vandaag dus naar de winkel gestapt, en ik heb een plaatje van 512 mb gekocht (dat kostte 20 euro, terwijl 256 mb ook 13 euro kostte, en een beetje extra kan nooit kwaad, dacht ik!). Dat heb ik in gleuf nummer 1 aangebracht, en toen ik de computer daarna opstartte, merkte ik direct het verschil bij het openen van itunes. CPU-z geeft nu ook aan dat ik 768 mb ram-geheugen heb, maar de systeeminformatie van windows xp zelf zegt 512, en als ik het goed zie blijkt dat ook uit het tabblad "prestaties" van taakbeheer (daar ben ik wel niet zeker van, want ik weet niet goed waar al die getallen daar voor staan). Kan het zijn dat mijn originele geheugenplaatje, dat in gleuf nummer 2, niet meer gebruikt wordt? Heb ik de verkeerde informatie gevonden op internet en kan mijn moederbord maar 512 mb aan? Hoe kan ik zien wat het probleem is?

ps: dit is het moederbord: http://www.msicomputer.com/product/detail_spec/K7T266pro2.htm

Laatst bewerkt:
Het enige dat ik zou kunnen verzinnen is dat 256 MB standaard voor andere doeleinden wordt gebruikt dan voor ramgeheugen maar dat kan niet aangezien je daarvoor dan 0 MB ram zou moeten gehad hebben en dat kan niet.

Bovendien snap ik je niet helemaal. Er zitten enkele tegenstrijdigheden in je uitleg. Je zegt eerst dat je 3 sleuven hebt waarin er in 2 256 MB zit (ik veronderstel dus 2 x 128 MB = 256 MB? ofzoiets?) en daarna zeg je dat sleuven 1 en 3 nog leeg zijn. Terwijl als je 3 sleuven hebt en je vult er 2 is er nog maar 1 over.

Even verduidelijking gevraagd;)

Ik bedoelde dat er in sleuf nummer 2 256 mB zat (en nog steeds zit), terwijl de overige sleuven (nummer 1 en 3) leeg waren. In nummer 1 heb ik nu dus 512 mb gestoken, nummer 3 is nog steeds leeg.

Ik zou dus 768 mB moeten hebben, maar dat is volgens windows systeemeigenschappen niet het geval, en ook niet volgens everest, dat ik net gedownload heb. Everest herkent wel beide stukjes.

Let op

Geheugen is er in verschillende snelheden.

Wat zegt everest, want het kan zijn dat als je nieuwe latje in slot 1 sneller is het oude het niet meer bij beent. Mogelijk als je het oude in slot 1 doet je hem dwingt op een lagere snelheid te gaan draaien. Je had vroeger ook borden waar je per slot de snelheid kon opgeven. Maar dat gaat via het Bios.

Wat je vraag betreft verkeerde info, dan moet je goed op je Mobo kijken en ook opletten of het plaatje lijkt op jou Mobo. Los daarvaan lijkt me 3 gig DDR sdram wel wat veel voor een socket A. Ik zoek eens wat verder.

Als ik jou documentatie goed lees, gaat hij niet verder dan DDR PC2100.
En ook de handleiding zet tot 3 gig, dus het zal wel waar zijn.

Laatst bewerkt:
Ik ben er vrij zeker van dat de link die ik opgegeven heb inderdaad mijn moederbord is; het ziet er hetzelfde uit en zowel everest als cpu-z zeggen dat de naam klopt (msi k7t266 pro2 (ms-6380 2.0)).

Het probleem zou inderdaad de snelheid kunnen zijn; van het oudere stukje (van 256 mB) zegt everest dat de geheugensnelheid pc2100 (133 Mhz) is, van het nieuwe (van 512 mB) is dat pc3200 (200 Mhz). Ik had nochtans in de winkel gezegd dat ik pc2100 had...

Het is op zich niet echt een probleem, want mijn oorspronkelijke bedoeling was om uit te breiden naar 512 mB ram-geheugen, en alles gaat ondertussen veel sneller. Alleen jammer dat het oudere stukje nu nutteloos geworden is, of kan ik er nog iets aan doen?

Hoi

Is te snel voor je mobo !

Gisteren had ik je nog uitgelegd PC 2100 aan te schaffen , althans 2 x 256 Mb PC 2100.

Een andere beantwoorder stelde dat de PC 3200 automatisch wordt teruggeklokt, maar dit is lang niet altijd het geval.

Dus als een speer omruilen !

Greetz,

Harry.

*

Ja, ik had ook speciaal om pc2100 gevraagd...Ik mag het omruilen als het niet werkt, maar dat doet het dus eigenlijk wel, het is alleen het oudere plaatje dat nu niks meer doet. Voor mij is 512 mB genoeg, ik ga dus liever niet terug naar de winkel, tenzij dit hier schade kan toebrengen aan de computer natuurlijk. Is dat het geval?

Mogelijk

Als everest zegt dat zijn actuele snelheid 200 is, dan lijkt hij zichzelf te overklokken.

Denk niet dat het echt kwaad kan, alleen kan stabiliteit een probleem zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan