Geheugen voor Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

egkok

Verenigingslid
Lid geworden
25 mrt 2001
Besturingssysteem
Win 11
Tot op heden altijd 4x 1 gig geheugen gebruikt in Windows xp en Vista computers. Momenteel gebruik ik ook 4 x1 gig in Win 7.

Ga nu weer nieuwe computer samenstellen: Heb dus Win 7 32 bit. Asus MB P7P55D en een Intel Core i7 860 2.8 Ghz. Moederbord accepteert tot ddr3-2000mhz geheugen. Ik zou zomaar tweemaal 2 gig hebben gekocht of 4x1 maar zag net op tijd dat voor Win 7 slechts 3 gig wordt aanbevolen. Hoe zit het dan met de dual channel mode?? Moet ik drie maal 1 gig kopen? Gaat dan de dualmode nog in werking?? Zijn daar die 3x1 gig setjes voor in de handel?? Wat gebeurt er als ik twee maal twee gig er instop?? Als ik overga op Win 7 64 bit tot hoever kan ik dan gaan en wat is het nut van meer dan 4 gig geheugen in dit geval???

Het is in de 32-bits versie van Win7 niet anders dan in de 32-bits Vista of XP...

De kitjes met 3 reepjes zijn voor de moederborden die gebruikmaken van triple-channel. Jouw moederbord is echter gewoon dual-channel.
Ik zou dus gewoon gaan voor een 2x2GB kit en het kleine beetje geheugenverlies op de koop toenemen, en anders zou je uiteraard ook kunnen overstappen op 64-bits.
Om dual-channel te gebruiken zal je waarschijnlijk 2 of 4 reepjes moeten gebruiken, maar dit staat allemaal in de handleiding van het mobo.

De kitjes met 3 reepjes zijn voor de moederborden die gebruikmaken van triple-channel. Jouw moederbord is echter gewoon dual-channel.
Ik zou dus gewoon gaan voor een 2x2GB kit en het kleine beetje geheugenverlies op de koop toenemen, en anders zou je uiteraard ook kunnen overstappen op 64-bits.
Om dual-channel te gebruiken zal je waarschijnlijk 2 of 4 reepjes moeten gebruiken, maar dit staat allemaal in de handleiding van het mobo.

Ik begin hier eigenlijk over omdat in deze rubriek een vraag werd gesteld naar aanleiding van het crashen van Win 7. Antwoord van een "mogelijke "kenner was dat het kwam doordat Win 7 maar 3 gig aankan. Maar volgens mij kan je er 8 instoppen bij wijze van spreken, alleen wordt er maar 3 gig. gebruikt. Zo is het toch?? En wat moet je je aantrekken van de geheugenlijsten ( gecheckte geheugenreepjes) uit het moederbord boekje. Met deze specifieke kenmerken kan je een verkoper toch niet opzadelen???? Ik ze me al staan met dat die lijst en serienummers uitzoeken?? Wat is overigens het voordeel van 64 bit?? mede in het kader van compatibiliteit??

Laatst bewerkt:
Ik begin hier eigenlijk over omdat in deze rubriek een vraag werd gesteld naar aanleiding van het crashen van Win 7. Antwoord van een "mogelijke "kenner was dat het kwam doordat Win 7 maar 3 gig aankan. Maar volgens mij kan je er 8 instoppen bij wijze van spreken, alleen wordt er maar 3 gig. gebruikt. Zo is het toch??
Klopt. Door dat er maar 32bits adressering mogelijk is kan het besturingssysteem niet meer herkennen dan max. 3,5GB. In veel notebooks zit ook 4GB (incl. die van mij) en daar draait Windows 7 etc. prima op zonder problemen.
Wel doen jongens als Dell, Acer etc. vaak maar 3GB (1x2048MB+1x1024MB) in notebooks die toch een 32-bits OS krijgen. Scheelt namelijk weer klanten die komen zeuren waar dat verdwenen geheugen is gebleven. Later heeft Microsoft dit ondervangen (Vista SP1) door gewoon 4GB aan te geven. Echter kan dit niet volledig gebruikt worden.

En wat moet je je aantrekken van de geheugenlijsten ( gecheckte geheugenreepjes) uit het moederbord boekje. Met deze specifieke kenmerken kan je een verkoper toch niet opzadelen???? Ik ze me al staan met dat die lijst en serienummers uitzoeken??
Die lijstjes zijn leuk maar vaak niet meer up-to-date. Als je je aan de specificaties houdt zou al het geheugen in het algemeen moeten werken, al blijven er altijd uitzonderingen.
Dus als er iets op zo'n lijstje staat en het is aantrekkelijk dan is dat het overwegen waard, anders gewoon kopen wat er nu is.Merken maken wat dat betreft ook niet heel veel uit. Ik heb ook testen gezien waarbij Kingston, toch een grote speler, niet goed ondersteund werd.

Wat is overigens het voordeel van 64 bit?? mede in het kader van compatibiliteit??
Het voordeel van 64-bit:
- Meer geheugen tot je beschikking
- Betere kernelbeveiliging in Windows (Patchguard)
- sneller indien programma's ook 64-bits zijn
- programma's kunnen meer geheugen aanspreken (indien 64-bits)
en waarschijnlijk nog wel veel meer.
Qua compatibiliteit heb ik nog weinig problemen gekend. Al sinds Vista draai ik 64-bits systemen thuis met toch een hele baal software, ook alleen om het uit te proberen :p
Onder Vista x64 verbaasde ik mij zelfs dat de toetsenborddriver die geschreven was voor XP, gewoon werkte op mijn Microsoft Reclusa. Inmiddels draai ik de Vista driver onder Windows 7

Wat mij betreft is er echt geen reden om niet over te stappen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan