geheugen wil niet !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

knarfje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2001
Hallo.

Ik zit hier met een Gigabyte moederboord de Ga-6wmm7 http://www.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-6WMM7.htm

Ik heb hier 2x Sdram pc133 256 MB geheugen voor gekocht,MAAR als ik dit erin doe geeft ie maar 128 MB aan!!
Ook als ik er maar één in doe of een ander slot probeer.
Op de site staat dat 256MB modules herkend worden.

Heb de modules in een andere pc gedaan en geen probleem.
Als ik in het probleem pc met het programma Aida32 kijk bij memory geeft ie bij aan 127MB en kijk ik daar onder bij SPD dan staan daar braaf de twee ingestoken modules met 256MB, alleen hij gebruikt ze niet ofzo!
Ook bij het opstarten van de pc telt ie 128MB
Er hoeft toch niks in Bios aangepast te worden? zie daar trouwens niks voor memory.

Wie weet raad?

Greetz Frank

Waarschijnlijk heb je single sided geheugen gekocht.....of juist andersom. En dat herkent je mobo dus maar voor de helft.

Laatst bewerkt:
Dat je dus de andere moet hebben, helaas. Heb je het nieuw gekocht dan zou het geen probleem moeten zijn om het te ruilen. Staat bv op de verpakking niet of het single of double is?

Dat verklaart het natuurlijk niet helemaal, want in dat geval zou 256 zichtbaar moeten zijn en geen 128, van de in totaal 512.
Dan zou er mogelijk nog een slot niet functioneren, maar dit functioneert wel want in SPD is eea wel zichtbaar.

Geplaatst door harmen__666
Dat je dus de andere moet hebben, helaas. Heb je het nieuw gekocht dan zou het geen probleem moeten zijn om het te ruilen. Staat bv op de verpakking niet of het single of double is?

nee op de verpakking staat niets!?

Heee zeg hoe vroeg is het...........Foutje bedankt

Je hebt helemaal gelijk hoor sigma. Rekenen was nooit mijn sterkste kant :(

Ik denk dat ik persoonlijk toch even terug zou gaan naar de winkel. Vraag het daar even na dan wat je gekocht hebt. (staat waarschijnlijk wel op de stikker op de module)

Je weet namelijk al zeker dat je sloten het doen.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door sigma
Dat verklaart het natuurlijk niet helemaal, want in dat geval zou 256 zichtbaar moeten zijn en geen 128, van de in totaal 512.
Dan zou er mogelijk nog een slot niet functioneren, maar dit functioneert wel want in SPD is eea wel zichtbaar.

Idd ik stop er 512MB in en hij geeft maar 128 aan dat is 25% !!

Kijk eens in je BIOS hoeveel geheugen daar vermeld wordt.

Het verhaal van Harmen klopt wel, dat de rekensom niet klopt komt door de opbouw van de geheugenbussen, sommige slots delen een bus waardoor deze totaal niet meer meegeteld wordt als je verkeerd geheugen gebruikt.

Dubbelzijdig geheugen zal e.e.a. wel oplossen.

Het feit dat Aida het geheugen wel herkent als 256MB komt door de SPD chip op de DIMM's, die "zegt" tegen Aida dat het 256MB is.

Dan rest me alleen om me diep in het stof te buigen.
Bij deze dan en gelukkig weer wat geleerd. :)

Dank je wel, Tiborv.

Geplaatst door sigma
Kijk eens in je BIOS hoeveel geheugen daar vermeld wordt.

Ik vind in het Bios niks over geheugen.
geef `ns een hint waarbij ik wat zou kunnen vinden?

Maar waar vind ik dan wat voor geheugen erin moet op die site van Giga-Byte??
Zo oud is dit boord nu ook weer niet en nu zit ik met 100Euro aan geheugen wat ik niet kan gebruiken Snik Snik.
Het staat er ook nooit bij als je geheugen koopt!

Het geinstalleerde geheugen staat op de eerste pagina, wanneer je in de BIOS komt bij installed memory.

Maar de suggestie van Tiborv doet vermoeden dat je toch mogelijk het verkeerde geheugen hebt.
Haal er eens een bankje uit en kijk of je dan nog 64 hebt. Wanneer dit zo is dan moet je ander geheugen hebben, zoals al is voorgesteld.

Als ik er één bankje uit haal en dus er zit dan 256 MB in
dan geeft ie OOK 128 MB aan.
Nu snap ik er niks meer van!

Je moet toch ander geheugen hebben want dit wordt door jouw systeem niet ondersteund.
Het laatste probleem zit in het delen van de bus zoals Tiborv aangaf.

denk niet dat daar het probleem zit hoor. omdat je mobo wel geschikt is voor die hoeveelheid aan geheugen.......

Hoe kan ik zien of het single sided of dubbell side geheugen is?

Dit staat op bankje één:
hynix korea 01
pc133U-333-542
HYM72V32636BT8-H AA-A
256MB Sync 133Mhz CL3

Dit staat op bankje twee:
pc133 256MB
T66A3 03C4
MS3856UPS

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug