Geheugen wordt niet goed herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

rdx200

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Hallo beste mensen,

Ik heb al ooit een probleem weten op te lossen m.b.v. dit forum. Hopelijk lukt dat nu weer.

Het zit als volgt: Ik heb een nieuwe pc samengesteld, helaas blijkt het geheugen niet goed te werken.

Geheugen:Het gaat hierbij om 2x512mb Crucial Ballistix.
Moederbord: Lanparty UT RDX200 (Ati chipset).

- De BIOS vermeld maar 512mb geheugen.
- De BIOS meld wel dual channel (128-mbit).
- De modules zijn getest met Memtest98 en OK.
- Windows vermeld 512mb geheugen.
- Cpu-Z vermeld wel gewoon 2x512mb geheugen.
- Bijde modules worden warm.

De modules zijn volgens de site van Crucial volledig compitabel met het moederbord. Ze zitten nu in poort 2 en 4 zoals aanbevolen in het boekje. Poort 1 en 3 werken slechts op 2T en beide modules op hetzelfde kanaal boot niet.

Bios is up-to-date.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je met Memtest98 getest hebt, dan heb je waarschijnlijk getest met de 2 latten in bank 2 en 3, dus moeten ze op die moment wel herkend zijn in het bios, ofwel is er (wat ik eerder geloof) slechts 1 lat getest; Als het geheugen niet herkentd is in het bios is het virtueel niet aanwezig, en dus ook niet bruikbaar. Probeer daar eens uitsluitsel over te geven.

Test eventueel lat per lat in bank 2, dan ben je al zeker dat beide latten goed zijn.

Als je hiervan zeker bent, kun je altijd toch eens proberen in bank 1 en 3.

Als het geheugen goed is, en het is een aanbevolen type (volledig compatibel, zowals je zelf zegt), dan zie i maar één mogelijk probleem meer, en da's 't moederbord. Normaal, aangezien het nieuw is, is dit nog waarborg.

Jan

ik heb eigenlijk alle manieren met die banken geprobeerd, niets werkt.

Everest zegt hetzelfde als cpu-z, namelijk dat er 2x512mb in zit die lopen op Dual Channel, maar slechts 512mb wordt herkend bij het totale fysieke geheugen.

Ik snap er niets van, dit is gewoon een nieuwe computer die volledig compitabel met het geheugen zou moeten zijn.

Weet iemand inmiddels een oplossing?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan