Geheugen wordt niet optimaal gebruikt

• Onderwerp starter Onderwerp starter rob1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rob1

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2001
Hallo Allemaal,

Ik heb een Dell T5650 Xeon X5650 2,66Ghz met 24 GB geheugen met windows 7 64bit als besturingssysteem.

Alles werkt naar behoren, het moet alleen sneller kunnen volgens mij.

De processor doet alles op zijn gemak als ik in de grafieken bij taakbeheer kijk.
Van het geheugen wordt daar meestal maar rond de 4 gb gebruikt. Dat is vast normaal als ik op internet zit. Voor fotobewerking gaat het gebruik iets omhoog, ook als er veel gerekend moet worden om foto's samen te voegen gaat het niet veel omhoog. Probleem is dan dat bij dat soort beweringen de haperingen starten. Ik denk dat dat komt omdat het geheugen niet optimaal gebruikt wordt.

Vraag is dus; hoe krijg ik het voor elkaar dat er standaard meer ven het beschikbare geheugen gebruikt wordt als dat kan.

Bij de Broncontrole staat nu bv :Gereserveerd voor hardware 3mb, In gebruik 4706mb, Gewijzigd 64mb, Standby 19812mb, Beschikbaar 4mb

Hoi,
Kijk eens bij run>msconfig>computer opstarten>geavanceerde opstartopties of daar "aantal processors" is aangevinkt en "maximaal geheugen".
Of het jou echt verder helpt weet ik niet, wat mijn eigen ervaring is met het aanpassen, naar wat de geïnstalleerde versie aankan, (via msconfig) is dat alles sneller open vliegt, met name de verkenner.
Mogelijk nuttige link.
Al naargelang welke versie (Premium, Pro, Ultimate etc.) je van Win 7 hebt nog een nuttige link.
Als je een lagere versie versie hebt dan hierboven aangegeven heeft zoveel geheugen geen zin.
Het komt er in feite op neer dat je de hoeveelheid geheugen beter kunt aanpassen aan de Windowsversie die je hebt.
Nuttige link.
Nog een. :D

Laatst bewerkt:
De snelheid (of traagheid) van een PC wordt door vele zaken bepaald: de cpu, het geheugen, de harde schijf, de videokaart en de componenten op het moederbord.

Aan het geheugen zal het bij uw pc niet liggen (24GB), tenzij er traag geheugen in gestopt is natuurlijk. En van die 24gb zal vermoedelijk over een paar jaar zo'n 16GB "als nieuw"verkocht kunnen worden, want zelden komt Windows boven de 8GB. Alleen in een server wordt veel geheugen aangesproken omdat daar vele PC's aan hangen.

De cpu zit ook wel snor (Xeon X5650) met 6 cores (want het aantal cores is ook niet onbelangrijk).

Dan de harde schijf en de HD-controler. Daar zou wel eens het probleem kunnen zitten. Ik heb al meerdere laptops meegemaakt die niet vooruit te branden waren omdat de HD en/of de HD-controler die gebruikt werd te traag was.
Vervanging van de HD door een SSD wil dit probleem nog wel eens oplossen. Maar dat is wel een kostbare en ingrijpende verandering en alleen aan te raden als de laptop echt niet vooruit te branden is.

Tenslotte de videokaart.
Met name voor gaming en grafische toepassingen wil dat nog wel eens een bottleneck vormen.

Dus ik denk dat het niet aan het geheugen ligt, maar vermoedelijk de HD.
Als die niet snel genoeg is staat de rest van de pc meer te wachten dan te werken.

Met welk foto programma wordt er gewerkt?
Vaak kun je een cache aanmaken die naar het intern geheugen wegschrijft.

Indien je de harde schijf veel hoort ratelen dan zal het wisselbestand worden aangesproken wat niet hoeft met zoveel intern geheugen.
De sleutel "HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management" bij DisablePagingExecutive van 0 naar 1 zetten, wordt eerst al het intern geheugen gebruikt mocht daar het probleem ook zitten naast de trage schijf idd.

Beste allemaal, tot zo ver bedankt.

Als eerste; Ik heb win 7 Ultimate dus die zou het geheugen aan moeten kunnen. Ik heb ook een SSD van 250Gb met daar op een schone installatie, dus geen clone van de oude HD.

Ik heb in MSconfig het vinkje aangezet bij processor en bij geheugen. Het geheugen op maximaal gekozen. e.e.a. zo als in het eerste antwoord aangegeven van Mik Zjegger.
Na op nieuw opstarten staan er in plaats van 12 processoren nog maar 1 processor aangegeven bij taakbeheer. Tevens is alles traag. Weer bij MSconfig gekeken. Er staat nu dat ik maar 1 processor heb en bij het geheugen staat 0. Ik heb hier de vinkjes weer uitgezet.

Ook heb ik gedaan wat Lange Pier schrijft. Dat lijkt wel iets te schelen.

Als ik eens even terug denk: Toen ik deze pc in elkaar zetten, dwz hij zou defect zijn maar dat bleek alleen een vennetje te zijn, heb ik er 24 Gb geheugen in gezet (server geheugen omdat dat er alleen in kan)
Hij was toe hipper snel. Toen kwam windows 10 en begon de ellende. Omdat ik een schone installatie van win 7 wilde doen heb ik er ook maar gelijk een SSD in gekocht. Maar de snelheid van een half jaar geleden heeft hij niet meer gehaald. Diverse programma's reageren regelmatig niet voor X tijd. De programma's zijn van alle soorten.

Windows opstarten gaat snel (36 sec na dat de het systeem gestart is)
Andere programma's zouden, dacht ik, snel moeten starten. Maar bij aan klikken lijkt er eerst na gedacht te worden voor er iets gebeurt. Dat was eerst ook niet, maar toen was ook met grote regelmaat bijna al het geheugen in gebruik.

12 processoren?
Het is toch 1 i7?, 4 kernen en 4 threats maar die zijn virtueel.

Kijk eens in de windows logboeken of je er wat over kunt vinden.

Ik heb in MSconfig het vinkje aangezet bij processor en bij geheugen. Het geheugen op maximaal gekozen. e.e.a. zo als in het eerste antwoord aangegeven van Mik Zjegger.
Na op nieuw opstarten staan er in plaats van 12 processoren nog maar 1 processor aangegeven bij taakbeheer. Tevens is alles traag. Weer bij MSconfig gekeken. Er staat nu dat ik maar 1 processor heb en bij het geheugen staat 0. Ik heb hier de vinkjes weer uitgezet.
Jammer dat het bij jou niet werkt, bij mij werkt het wel.
Wat ik nog wil toevoegen, je moet wel meteen herstarten in dit geval (dus niet uitgesteld herstarten) dan blijven de veranderde instellingen behouden.

Als er maar 1 core wordt weergegeven in Taakbeheer, dan zou het kunnen zijn dat in de bios niet alle cores geactiveerd zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan