Geheugenlek

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerjan90

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2010
Hallo,

Sinds enige tijd krijg ik telkens een foutmelding dat er te weinig geheugen op mijn c-schijf staat. Als ik bestanden verwijder zodat ik weer voldoende geheugen heb krijg ik in no-time weer een melding dat ik nog maar 46 mb o.i.d. vrij heb. Bijv. gisteren had ik ruim 1 gb aan bestanden verwijderd en kreeg ik vandaag al weer een melding dat ik nog maar 50 mb vrije ruimte had. Waar kan dit aan liggen? Een virus misschien? En hoe kan ik dit oplossen? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt,

Gerjan

Hoe groot is de HD?
Heb je al eens defrag gedraait?
Heb je soms een hijacdis?

De totale grote is 92,2 GB, ik heb nog nooit een defragmentatie gedraait, daar kan het aan liggen? Wat is een hijacdis?

Zo een paar zaken waar je ruimte mee kunt besparen danwel vrijmaken. Ik ga hier uit van Windows XP, gegeven de kleine grootte van de harddisk:
1. Verwijder alle herstelpunten behalve de laatste:
Start -> Uitvoeren -> %SystemRoot%\system32\cleanmgr.exe
Klik na starten op OK (bij keuze welk station je wilt opruimen).
Klik na de schijfanalyse op tabblad Meer opties
Klik Opruimen knopje in paragraaf 'Systeemherstel'
2. Maak de temp-map leeg (kan ook via stap 5):
Start -> Uitvoeren -> %temp%
(Er zullen enkele bestanden niet verwijderd kunnen worden. Ga daar dan omheen en verwijder alleen de mappen/bestanden die niet open staan.)
Kijk ook na of er in Windows een temp-map bestaat, en maak die leeg:
Start -> Uitvoeren -> %windir%\temp
Kijk of die map geopend kan worden. Indien ja, dan leegmaken.
3. Kijk na welke instellingen er staan m.b.t. die Herstelpunten, en kies evt. een lager getal:
Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Systeemherstel -> Klik op de C: schijf en kies knop Instellingen -> Zet de hoeveelheid schijfruimte lager (bijv. 4000 MB)
4. Zet de hoeveelheid ruimte voor Tijdelijke internet-bestanden lager:
Start -> Uitvoeren -> inetcpl.cpl -> Zet de instellingen m.b.t. Tijdelijke Internetbestanden en Geschiedenis op (bijv.) 250 MB.
5. Verwijder alle Windows update uninstallers. Installeer CCleaner (zet bij de installatie alléén de bovenste 2 vinkjes aan), zet uitsluitend de volgende vinkjes aan in het tabblad Windows zodra je het programma gestart hebt:
Tijdelijke Internetbestanden
Index.dat bestanden
Prullenbak leegmaken
Tijdelijke bestanden
Klembord
Geheugendumps
Windows Logbestanden
Verouderde prefetchdata
Systeemvakcache
Hotfix Deïnstallatieprogramma's
Persoonlijke Bestanden en mappen

Klik daarna op knop Schoonmaken.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb vista, maar heb alle stappen gevolgd en heb nu 36,5 GB beschikbaar!

Bedankt voor de hulp!

gr Gerjan

Fijn dat het je geholpen heeft. :)

CCleaner met de instellingen van Stap 5 zo nu en dan uitvoeren (als je zeker weet geen recente Windows Updates ongedaan te hoeven maken), en Windows blijft 'slank'.

Nu je vraag is opgelost, graag nog even klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", iets verder naar beneden aan de rechterkant van deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan