Geheugenprobleem HP 3120 SFF

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.879
Ik heb een HP 3120 SFF waar 2 GB geheugen in zit. Volgens de specs kan hij max 8 GB aan, dus heb ik 4 nieuwe reepjes van 2 GB gekocht.
Als ik die er echter in stop, dan weigert de PC op te starten en geeft hij 2 beeps (memory error)
Het maakt niet uit of ik er 1 reepje inzet of allemaal en ook niet in welk slot.

Zet ik het oude 2 GB reepje terug dan werkt hij weer normaal.

Voor zover ik weet zijn de reepjes die ik gekocht heb van het juiste type, tenzij ik iets over het hoofd gezien heb en dan hoor ik dat graag. :eek:

Dit zijn de specs (van HP site) (full specs hier: http://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c04284507.pdf )


System Memory Memory Type PC3-10600 DDR3 SDRAM (1066/1333MHz) non-ECC

Expansion Slots Two (2) DIMM slots in HP Pro 2110

Four (4) DIMM slots in HP Pro 3120 and 3130
Maximum Memory* 4 GB in HP Pro 2110
8 GB in HP Pro 3120
16 GB in HP Pro 3130
Standard Configurations 1-GB (1 x 1GB)
2-GB (2 x 1GB)
2-GB (1 x 2GB)
3-GB (1 x 1GB + 1 x 2GB)
3-GB (3 x 1GB) HP Pro 3120 and 3130 only
4-GB (4 x 1GB) HP Pro 3120 and 3130 only
4-GB (2 x 2GB)
4-GB (1 x 4GB) HP Pro 3130 only
6-GB (3 x 2GB) HP Pro 3120 and 3130 only
8-GB (4 x 2GB) HP Pro 3120 and 3130 only
8-GB (2 x 4GB) HP Pro 3130 only
16-GB (4 x 4GB) HP Pro 3130 only


die 2GB (vetgedrukt) zit er nu dus in en er kan dus 4x2 in.


Deze heb ik gekocht :
Kingston ValueRAM - DDR3 2 GB - DIMM 240-pins - PC3-10600 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd - non ECC

Zie: https://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=670723


Het oude geheugen werkt dus wel, maar ook niet meer zodra ik er een van de nieuwe reepjes in zet. Het lijkt me erg sterk dat Azerty 4 defecte reepjes geleverd heeft dus denk ik dat er iets anders is of dat ik iets over het hoofd zie...


Iemand een idee?
 
hmm....

het zou kunnen dat ze niet geschikt zijn voor je moederbord? (ik zeg maar wat :p )
of dat degene die je hebt gekocht geen SdRam zijn...
 
Hoi Buick,

Volgens mij heb je het goede geheugen in huis, en zou dus moeten werken.
Je zou even het bios in kunnen gaan, om te kijken hoe het geheugen geconfigureerd is, dit moederboard heeft namelijk dual channel mogelijkheid, die bv opstartsnelheid verhogen, mogelijkheid om meer programa's tegelijk te kunnen draaien etc..
Misschien dat t helpt...?
Succes.
 
Lol, dual-channel kan de snelheid met max. zo'n 5% verhogen maar het eigenlijk bedoeld om de bandbreedte te verdubbelen en is in dit geval niet belangrijk.

HP pruimt vaak alleen het geheugen gemaakt voor HP, denk dat daar het probleem zit.
 
Dit is wat de bios zegt en waar niets aan valt in te stellen:

geheugen (800x600).jpg

Overigens staat daar wel HP op maar is het volgens de andere sticker ook gewoon "Made in China"
Dit is de datasheet die ik vindt op dat typenummer.
 
Inmiddels de reepjes teruggestuurd en deze in de plaats daarvoor besteld:
https://azerty.nl/0-749-220819/cors...-niet-gebufferd-niet-ecc.html?channel_code=40

Volgens de configuratietool van Corsair zouden deze moeten werken in HP dus hoop ik maar op het beste. Heb nl geen zin om originele HP meuk te moeten aanschaffen. Dan betaal ik voor 8 GB totaal, 200 Euro in plaats van 75 voor Corsair of Kingston, en dat is het systeem niet waard. :confused:
 
Nieuwe reepjes binnen en werken ook niet. Na lang zoeken op internet (en honderden mensen met dezelfde klachten) komen de meesten maar tot één conclusie :
HP = Baggerprodukt waar je ver vandaan moet blijven. (Dit bleek overigens ook weer eens toen ik naar de lokale PC boer ging waar in de repairafdeling ook 80-90% van de ingebrachte pc's en laptops van het merk HP is.)
Niet alleen kloppen hun eigen specs niet en gebruiken ze eigen aangepaste BIOs versies, maar ook is er, ondanks honderden klachten over de jaren, niet één oplossing geboden. (Behalve dan die van een of andere hersendode muts die bij een niet bootende PC adviseert om dan maar memtest te draaien)

De enige oplossing die ik nu dus heb gevonden en die ook de meeste anderen hebben gedaan is het ding te recyclen.
 
Jouw relaas lezende bekruipt mij het onzalige gevoel dat er een hardware "white-list" gebruikt wordt...
Echter in de stelling over HP kan ik mij wel vinden, ook hier slechte ervaringen met HP wat support betreft ( dure scanner die na 1 jaar geen support kreeg voor een nieuwe Windows-versie en een dure pocket-pc waarvoor men geen support wou geven onder het mom van "grijze import"...hoe kon ik dat weten als ik hem in een NL webshop koop..? )
Ik zal in elk geval nooit meer iets van HP aanschaffen en het ook niemand adviseren...:evil:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan