Geheugenproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

weerbericht

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2015
Mijn desktop heeft geheugen problemen. Heb bij het afsluiten regelmatig mededelingen. Meestal zijn ze te snel verdwenen om op te schrijven. 1 ervan heb ik onderschept
Quote De instructie op 0X00000000773860C5 verwijst naar geheugen op 0X00000000000060 Het geheugen kan niet worden written Unquote. Ik heb de geheugenstripjes in de pc al vervangen maar het problemen blijft terugkomen. Als ik de pc aanzet is hij muisstil maar na enige tijd hoor een ventilator draaien. (niet de ventilator die te zien is aan de achterzijde). Als de pc hard moet werken gaat de ventilator nog harder draaien en krijg ik vaak deze foutmelding. Kan het zijn dat er wat aan de hand is met het geheugen van de videokaart?

Kan, kan ook het cache-geheugen van de processor zijn, met name omdat je aangeeft dat de ventilator hard gaat draaien maar het niet de kastventilator is.
Dan moet het dus de processor-koeler zijn, de processor wordt heet.....
Zet eens een weblink van Speccy naar het hardware-overzicht hier neer ?

Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).

* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

In het rapport staat o.a. dat de processor een "Average Temperature: 60 °C" heeft.
Dat is veel te hoog, zeker voor een systeem wat praktisch "idle" draait, dus vrijwel onbelast.
Die temp. moet minstens 15 - 20 graden omlaag.....

Ik vermoed dat je een standaard Intel processorkoeler gebruikt...die zijn voor een Core i7 gewoon niet voldoende, met name als de processor aan het werk moet.
Zou er dus een aftermarket koeler op zetten, dat levert veel meer op.
Daarnaast zijn minimaal 2 kastventilatoren aan te raden ( 1x in, 1x uit ), 1x uit is in de meeste kasten standaard.

Koeler kan ook vol stof zitten, dan duikt de koelcapaciteit ook als een raket omlaag.
* Koeler schoonmaken door hem uit te blazen met perslucht, een stofzuiger is zin- en kansloos.

Mocht er geen sprake zijn van stof-ophoping en zijn er 2 kastventilatoren aanwezig, dan is waarschijnlijk de thermal-pad / koelpasta tssen processor en koeler uitgedroogd.
In dat geval schoonmaken met alcohol, nagellak verwijderaar of remmenreiniger en nieuwe, verse koelpasta aanbrengen ( zo dun mogelijk ! ) en de koeler terugplaatsen.

Videokaart temp. is op het moment van deze Speccy-anaylse 45 graden, daar is niks mis mee....
De Crucial SSD temp. is 39 graden, dat is vrij hoog...
De Samsung SSD's zijn 32 en 34 graden...prima.

Jouw Seagate HDD ( 38 graden maar normaal ) is aan vervanging toe, deze geeft een S.M.A.R.T waarschuwing !
Waarschijnlijk zijn de reserve-sectoren op. Deze schijf bevat dus fouten of krijgt deze zeer binnenkort.
Om data-verlies te voorkomen is het aan te raden deze schijf z.s.m. te vervangen.
Schijffouten kunnen ook de oorzaak zijn van hoge processor-belasting bij het lezen van data van deze schijf ( I/O fouten bijv. ).

Gezien de temp. waarden en de rotte HDD vermoed ik dat jouw probleem te wijten is aan onvoldoende / slechte koeling en/of airflow in je behuizing.
Dus: koeling op orde brengen en die Seagate HDD vervangen, denk dat het probleem dan wel verholpen is.
Succes :thumb:

Een stock koeler zou moeten volstaan, zeker omdat het altijd wel goed gedraaid heeft.
De kast open maken en al het stof verwijderen (NIET met een stofzuiger), als dat niet afdoende helpt eventueel nog de koelpasta op de CPU vervangen.
Zeker als de kast nog nooit open geweest is en schoongemaakt vermoed ik toch wel een stof probleem, de processor is ergens tussen de 4 en 8 jaar oud.

Overzichtje van beschikbare processor-koelers voor de i7 4770 hier.
De eerste in dat overzicht, de Cooler Master Hyper 212 Black Edition van € 32, heb ik hier in gebruik op een i7 4770K en dat werkt probleemloos :thumb:
Schijf moert je zelf even uitvogelen, hoe groot, welk merk etc...

Hallo

Ik zou ....

Harddisk's / s.s.d.'s testen en kijken wat er uit de bus komt met cristaldiskinfo ....

Controleren of deze p.c. een stofzuigerzak is , en , mocht dit zo zijn ... deze uiteraard zuiver /stofvrij maken. (compressor werkt het vlotst)

Is/was deze vervuild ... en mocht dat al te lang aanslepen , zeker niet nalaten om de thermisch geleidende pasta te vervangen.

Vergeet uiteraard ook de aanzuigopeningen , en eventueel aanwezige filters niet zuiver te maken.

Arctic - MX-4 is niet duur , en prijs/kwaliteit meer dan o.k.

Hoe je een laptop zuiver/stofvrij maakt is hier reeds ettelijke malen gepost ... dezelfde handelingen gaan ook op voor een desktop ... is uiteraard veel gemakkelijker toegangkelijk dan laptop.

Memtest dan eens laten draaien om te controleren op eventuele geheugen foutmeldingen.

furmark kun je gebruiken om de c.p.u. dan eens te "stressen" om te zien wat de t° zeggen met b.v. speccy.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan