Geheugenslots indeling: 1, 2, 3, 4 of 1, 3, 2, 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
= correct.
Tenzij je 4 identieke modules hebt, dan maakt het geen tierelier uit.
 
= correct.
Tenzij je 4 identieke modules hebt, dan maakt het geen tierelier uit.



Zucht :eek: Dan werkt een vriend van me al ruim een half jaar met verkeerd geplaatst geheugen:D Ik ga hem bellen.
Bedankt:thumb:

Groeten,
René
 
Ik heb 1,3, 2,4 wél gelezen als 1+3 -naast elkaar zittend- horen bij elkaar en 2+4 -naast elkaar zittend- horen bij elkaar. (Gelijke kleuren, gelijke reepjes. Ik hoop dat je dat bedoelde, maar ik twijfel nu of ik het goed gelezen / begrepen heb?)

M.a.w. de kleuren dienen identieke reepjes te bevatten voor het meest optimale resultaat. "Fout" lijkt mij ietwat sterk uitgedrukt, want niet identieke reepjes in gelijke kleuren gaat wel werken, maar niet optimaal.

[edit] bel 'm nog maar een keer, ik twijfel nu aan mijn eigen woorden. Ik heb altijd niet beter geweten of 2 identieke kleurtjes horen bij elkaar, maar na wat zoeken kom ik tegenstrijdige berichten tegen. Ik twijfel nu óók aan de volgorde. Sorry voor de "overlast", ik ga even verder zoeken. Als het goed is meldt het bios bij de opstart of het geheugen in dual mode draait. Dááraan zou je sowieso al moeten kunnen zien of ze goed geplaatst zijn. [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Dat is juist, je hebt het goed gelezen.

De situatie bij hem op dit moment is:

1 reep in slot 1 (kleur A)
1 reep in slot ? (kleur B)

Dus hij heeft 1 slot overgeslagen, wat bij veel moederborden ook moet, de slots zijn dan wel van dezelfde kleur.

Voorbeeld mijn mobo (P5E)

Slot 1 = kleur A
Slot 2 = kleur B
Slot 3 = kleur A
Slot 4 = kleur B
 
Ik word er "hoorndol" van. Het ene forum bevestigd wat ik altijd als "waar" meende te weten, een ander spreekt het lijnrecht tegen.
Kijk hier maar eens.

De beste manier om te testen is de postbios boodsschappen lezen. Als dáár staat dat het geheugen in dualmode werkt, dan staan ze nu goed, anders niet.
 
Inderdaad om er een beetje "simpel" van te worden. Ik zal je raad wat betreft de biospost even doorgeven. Misschien dat CPU-Z ook uitsluitsel kan geven.

Ik moet nu wat klusjes in de tuin doen (vrouw kijkt me op dit moment bestraffend aan:p) en dan zal ik zo snel mogelijk wat laten weten.

Bedankt zover:thumb:

groeten,
René
 
Hoi,

Even een update.

De modules zijn goed geplaatst. We zijn er inmiddels wel achter dat het moederbord zeer waarschijnlijk een defect heeft want het geheugen presteert nog steeds ondermaats.

Wordt vervolgd:thumb:

Groeten,
René
 
Hoi,

Even de laatste update. Daar het toch een heel gezoek is geweest en ik dat een beetje onderschat heb doe ik meteen een verslag van de geschiedenis van dit probleem zodat het duidelijk is wat er allemaal heeft afgespeeld.

Systeem: (van vriend)

Moederbord: MSI P35 Neo2-FR
Proc: E8400
Videokaart: ATI HD 4850
Geheugen: 2 x 1 GB DDR2 800 OCZ

Klacht:
Computer sluit soms af tijdens het laden van een spel



- Wij hadden het vermoeden dat het geheugen niet naar behoren werkte.
- Memtest uitgevoerd. Memtest kon 1 module niet testen (of m'n vriend heeft het programma verkeerd gebruikt)
- Kast opengemaakt en hij vroeg zich af of de geheugenmodules wel in de juiste slots waren geplaatst
- Alhier op het forum "gevraagd"
- CPU-Z gedraaid en gaf netjes de 2 GB geheugen in dualchannel aan (gingen er dus vanuit dat het geheugen correct geplaatst was).
- Nieuw geheugen geplaatst; 2 X 2 GB DDR2 800 OCZ
- Probleem bleef
- Naar Alternate gegaan, het bord getest, was defect. Nieuw bord uit het schap gehaald, het geheugen werkte ook op dit bord niet. Tweede bord uit het schap gehaald en op dit bord werkt het geheugen wel. EINDELIJK:mad:.
- Probleem is verdwenen

De medewerker van Alternate vertelde hem dat de modules in de slots met gelijke kleuren geplaatst diende te worden.

Ergo: de indeling is 1, 3, 2, 4. Het moederbord moet dan natuurlijk niet defect zijn he:p

Bedankt voor het meedenken! :thumb:

Groeten,

René
 
Hetgeen betekent dat de eerste 2 berichten in dit topic eigenlijk al het hele probleem en de oplossing verwoorden (jouw idee en mijn reactie daarop) en de rest alleen maar twijfel bracht.
 
Hetgeen betekent dat de eerste 2 berichten in dit topic eigenlijk al het hele probleem en de oplossing verwoorden (jouw idee en mijn reactie daarop) en de rest alleen maar twijfel bracht.


Geheel correct.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan