• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gekleurde cellen optellen bij bepaalde voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

eelco42

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2016
Hallo,

Ik heb in de bijlage een voorbeeld bestand toegevoegd.
Dankzij een module (=somcelkleur) kan ik alle blauwe cellen uit een reeks optellen. Alleen wil ik alleen de blauwe cellen optellen die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Hoe kan ik dit doen?

Bekijk bijlage Voorbeeld excel.xlsx

Ik gebruik nu onderstaande UDF, en de functie =somcelkleur in het tabblad. Hoe moet ik de extra voorwaarde dan toevoegen? Eigenlijk wil ik dus iets als =somcelkleur.als maken

Function SOMCELKLEUR(rRange As Range, rColor As Integer)
Dim rCell As Range, vResult
For Each rCell In rRange
If rCell.Interior.ColorIndex = rColor Then vResult = WorksheetFunction.Sum(rCell, vResult)
Next rCell
SOMCELKLEUR = vResult
End Function

Lijkt het je niet handig je document met die functie te plaatsen en er bij te vertellen welke extra voorwaarde je er in wilt opnemen?

Laatst bewerkt:
Code graag tussen codetags. Wat er handig aan is om te willen tellen met kleuren ontgaat mij altijd maar het kan wel. Een simpel alternatief ook in het bestandje.

Met een extra optionele variabele en een iets betere opzet van de data.
Code:
Function VenA(r As Range, r1 As Range, Optional s)
  For Each cl In r.Columns(2).Cells
    If cl.Interior.ColorIndex = r1.Interior.ColorIndex Then
      If IsMissing(s) Then
        VenA = VenA + cl.Value
      Else
        If LCase(s) = LCase(cl.Offset(, -1)) Then VenA = VenA + cl.Value
      End If
    End If
  Next cl
End Function

Bijlagen

Bij deze het bestand waarvoor ik het nodig heb.

Bekijk bijlage Productie.xlsm

Ik heb een knop toegevoegd die ruimte maakt voor een nieuw toe te voegen project. Onderaan staat een tabel die alles opteld, alleen wordt die nu handmatig ingevuld. Ik wil dat die tabel automatisch wordt ingevuld, zodat ik niet bij elk nieuw toegevoegde project die tabel handmatig moet aanpassen. In die tabel wordt dus gekeken naar zowel het type als de leverancier. Zie te tekst in het rode kader voor een korte toelichting.

Blijkbaar heb je het bestand in #5 niet bekeken of niet begrepen. Breng structuur aan in het bestand anders wordt het een ingewikkelde klus om het te automatiseren. Bestudeer deze bijlage maar eens dan kan je zien hoe je zonder gebruik van enige kleuren UDF toch relevante informatie kan verzamelen. De kleurtjes die je ziet komen door voorwaardelijke opmaak en kan je natuurlijk aanpassen naar eigen smaak.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan