• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

gekleurde cellen optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tsarevitsj

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2005
Hallo,

Weet iemand ook een formule of een andere truc, geen VBA, om cellen in een kolom te selecteren op opvulkleur en dan de inhoud van die cellen op te tellen.
B.v. : in kolom A staan 5 cellen met rode opvulkleur en 8 cellen met gele opvulkleur. Al die cellen kunnen een getal bevatten van 1 t/m 100 . Nu wil ik alleen van de 'rode' cellen de som weten alsmede van de 'gele' cellen.

Bij voorbaat vriendelijk dank,;)

If(color=green;Count(Green);""))
Ik dacht mij te herinneren dat ong de formule eruitzag

Neem aan dat er niet zomaar onderscheid in kleur wordt gemaakt. Waarom dan niet de waarde gebruiken?

Ricky

Ehhh, in de gekleurde cellen staan formules. Die formule kijkt wat er in de gevalideerde cel ernaast wordt gekozen, een code, valt die code binnen de validatie dan wordt een getal uit weer een andere cel gedeeld door die code en komt het antwoord in de gekleurde cel en die cel krijgt dus met voorlopige opmaak zijn kleur. tjessus, wat een verhaal, maar goed, ik hoop dat het toch een beetje duidelijk is.
En Dingeman, hoe moet ik die formule interpreteren, want ik heb het geprobeert en variaties aangebracht maar het werkt niet, en hoe moet ik de verwijzing naar de Range inpassen?

Allemaal vast bedankt voor de moeite,

Laatst bewerkt:
Ik heb een macro die de celinhouden optelt van gelijk gekleurde cellen.
Bvb: Het totaal van de rode cellen, het totaal van de blauwe cellen enz...
Er is echter een probleem: De Macro werkt niet als de cellen hun kleur krijgen door voorwaardelijke opmaak toe te passen.

Voor zo ver ik weet kan dat niet binnen een standaard excel omgeving. D.w.z. met standaard formules.
De formule waar dingeman het over heeft is vermoedelijk een zelfgemaakt functie geweest.
Hier is een voorbeeld van eigengemaakt formules voor Excel.
Je kan deze via een add-in beschikbaar stellen.

Geen idee op dit een optie is, verder kleven er ook nog diverse nadelen aan, lees even het stukje over Constraints.

Cellen die je zelf een kleur geeft, kan je enkel optellen via VBA... maar ik zou het resultaat niet vertrouwen. Er zijn immers meer dan 1 soort geel; groen; of om het even welke andere kleur. Wordt er een iets afwijkende kleur gekozen, dan kan je een juiste optelling wel vergeten.

Met Voorwaardelijke opmaak liggen de zaken weer wat anders (beter).
Hierbij kan je je cellen optellen met dezelfde voorwaarden als waarvoor je Voorwaardelijke Opmaak gebruikt.

Luc

Ik ben er uit

Iedereen hartelijk bedankt voor de raad en de tips. Mijn speciale dank gaat uit naar Luc Heyndrickx die mij een prachtige formule heeft gegeven.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan