• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gekleurde cellen tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lode2008

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2010
Als ik in de range a1:a10 het cijfer "5" intyp dan kan ik het aantal cellen tellen waar het cijfer vijf instaat.
Maar als ik nu handmatig enkele van die cellen met het cijfer "5" een kleur geef bv "geel", hoe kan ik dan die gekleurde cellen met het cijfer "5" optellen.
Als ik het cijfer "5" intyp kan ik wel op voorhand instellen dat die cel dan geel wordt. Maar als het handmatig gebeurt , is er dan nog die mogelijkheid om het aantal cellen met die kleur en cijfer op te tellen.
Groetjes
Lode

zet onderstaande function in een module
Code:
Function SumByColor(CellColor As Range, SumRange As Range)
Application.Volatile
Dim ICol As Integer
Dim TCell As Range
ICol = CellColor.Interior.ColorIndex
For Each TCell In SumRange
If ICol = TCell.Interior.ColorIndex Then
SumByColor = SumByColor + TCell.Value
End If
Next TCell
End Function

zet onderstaande formule in een cel waar je de uitkomst in wil hebben
Code:
=sumbycolor(B1;A1:A10)
waarbij B1 de kleur heeft waarop gezocht moet worden en A1:A10 de range waarin gezocht moet worden
deze functie en formule gevonden ophttp://www.excelexchange.com/SumByColor.html

Weet niet wat een module is, en versta dus ook niet waar ik die functon mpoet plaatsen
Die onderstaande formule is in het engels en hoe zou die in het nederlands zijn.
Groetjes
Lode

Je kunt een Nederlandstalige naam verzinnen voor de functie.
Ik heb in bijgevoegd bestand een Nederlandse naam verzonnen (KleurenTellen).
De code staat in een Module.
De functie heeft als syntax : Kleurentellen (cel; cel(len)).
In cel komt het adres van de gezochte kleur.
In cel(len) de cel(len) waarin gezocht moet worden.

Voorbeeld (uit het werkblad):
Code:
KleurenTellen(A1;B1:B5)

De functie telt in het bereik B1 t/m B5 de waardes op wiens achtergrondkleur overeenkomen met de achtergrondkleur van cel A1.
Volgens mij is er op dit forum meerdere voorbeelden van soortgelijke functies te vinden.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Vraag

Zou het ook mogelijk zijn om het aantal gekleurde vakjes te tellen ? dus niet de waarde die ir in staat....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan