• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gekleurde Cellen tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk Benter

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2010
De volgende code telt in mijn toepassing de gekleurde cellen in een bereik. Top, code heb ik via dit forum gekregen, deze werkt prima. Ben nu weer een stap verder in de toepassing welke ik heb gemaakt en zou graag het navolgende willen.

De gekleurde cellen moeten worden geteld. Wanneer eenzelfde kleur vaker voor komt moet deze slechts éénmaal worden meegeteld. Is dit mogelijk? Zo ja, hoe pas ik de onderstaande code aan.

HTML:
Function TelAchtergrondkleur(Bereik As Range, Reference As Range)
Dim Cl As Range, ClrCount As Long
Application.Volatile
For Each Cl In Bereik
    If Cl.Interior.ColorIndex <> Reference.Interior.ColorIndex And Cells(Cl.Row, 9) <> "Zonder Ploeg" Then
        ClrCount = ClrCount + 1
    End If
Next
TelAchtergrondkleur = ClrCount
End Function

Zonder een voorbeeld documentje, probeer dit eens:
Code:
Function TelAchtergrondkleur(Bereik As Range, Reference As Range)
    Dim Cl As Range, ClrCount As Long, clrhis As String
    Application.Volatile
    For Each Cl In Bereik
        If InStr(1, clrhis, Cl.Interior.ColorIndex) = 0 Then
            clrhis = clrhis & "|" & Cl.Interior.ColorIndex
            If Cl.Interior.ColorIndex <> Reference.Interior.ColorIndex And Cells(Cl.Row, 9) <> "Zonder Ploeg" Then
                ClrCount = ClrCount + 1
            End If
        End If
    Next
    TelAchtergrondkleur = ClrCount
End Function

Dag Edmoor,

Dit is de formule die ik zocht, echter loop ik hiermee nog tegen één, door mij over het hoofd geziene, probleem aan, namelijk het navolgende:

Stel ik heb 100 ploegen, dan kan het voor komen dat een kleur vaker voor gaat komen bij verschillende ploegen (het is toch wel lastig om 100 verschillende kleurtjes aan te maken). Op eenzelfde datum kan dan bij verschillende ploegen eenzelfde kleur voor komen. De formule telt dan slechts éénmaal de unieke kleur die voor komt, terwijl per ploeg de kleur éénmaal mag worden geteld.

Ik heb een plaatje van een deel van de planning toegevoegd. Met behulp van jou formule, zo wilde ik deze in eerste instantie, is de uitkomst van "aantal eigen ploegen gepland" op 5 februari 1. Dit zou 2 moeten zijn, omdat er twee ploegen (Moor, Ed en Benter, Henk) zijn gepland op deze dag. Hoop hiermee het e.e.a. duidelijk te hebben gemaakt. Hoop dat je me hiermee kunt helpen.

Knipsel.PNG

Je vraag ging alleen over het tellen de unieke kleuren en dat werkt nu.
Van #3 zou ik een nieuwe vraag maken en dan niet met een plaatje maar met een relevant voorbeeld document.

Edmoor, dank je. Inmiddels de vraag apart gesteld en antwoord ontvangen. De toepassing is weer completer geworden. Dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan