Zo ingewikkeld is het allemaal niet…… je bent op de goede weg, maar je moet het zoekbereik beter omschrijven. Zoeken in een matrix op een andere pagina is altijd lastig, en doorgaans vragen om problemen. Je kan het vrij eenvoudig oplossen door het zoekbereik een naam te geven. Ga naar tabblad L en selecteer met je muis het gehele zoekbereik ga nu met je muis naar het witte vlakje aan de linkerkant van de knoppenbalk (dat vakje verklapt normaal de celpositie van je cursor, ik weet de officiele naam niet, maar noem het maar even het “bereikvakje”) en klik erop, en geef het bereik dat je hebt geselecteerd een naam, bijvoorbeeld “lijst” (zonder aanhalingstekens)
Datzelfde kunstje kan je ook gewoon via het menu doen, door achtereenvolgens te klikken op [invoegen]>>[naam]>>[definieren]
Je kan in één excel-werkboek meerdere van dit soort bereiken definieren, ze zijn gemakkelijk terug te vinden door te klikken op het uitklapknopje naast in het bereikvakje. Dan kan je alle bereiken in het excel-werkboek zien, en eventueel door erop te klikken direct naar dat bereik navigeren. Voordeel van het benoemen van bereiken is dat je gemakkelijk in deze bereiken kunt zoeken, vanuit elk willekeurig gedeelte van het werkboek.
Wat je nu moet doen is even je formules aanpassen in het blad test. Het zoekbereik kan je nu definiëren met “lijst” (of hoe je het bereik dan ook genoemd hebt).
Verander de formule in cel A6 van =VERT.ZOEKEN(C6;$AC$8:$AJ$73;2;ONWAAR) naar =VERT.ZOEKEN(C6;lijst;2;ONWAAR)
Ik zie dat je in je tabel de waarde "type" hebt gevalideerd met een dropdown-lijst. Heel mooi, maar dat werkt niet geod zo, het gedefinieerd bereik "type" moet aangepast. Je zocht namelijk in de gehele matrix, waardoor je voor type bijvoorbeeld ook een prijs kon selecteren, en dat leidt tot allerlei rare fouten. Voor het bepalen van het tpye zoek je alleen maar in kolom A van blad L, alle bijbehordende parameters worden immers in andere cellen opgezocht.
ik heb het bestandje even verder voor je ingevuld, zie bijlage