gekraak en geluid valt soms weg ,wat nu ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerrit80

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2010
hallo ik heb een marantz pm-84 mk2 mosfet quarter A versterker

maar hij kraakt en soms valt het geluid zachter en dan tik ik iets boven op de versterker en dan is die weer goed , wat kan dat zijn ?

der zit ook een hoop stof in dat ding ,miss ligt dat daar aan ?

heeft iemand een idee waar het aan kan liggen ?

versterker

Hallo,

is stof ,waarschijnlijk vuile potmeters , volume enz..., even open maken en de boel even schoon maken,eventueel kan je de volume, tone ballans enz.. behandelen, inspuiten met contact spry ( is een oplossing )
als je erg handig bent deze open maken en met wat alcohol schoonmaken van binnen, loop even alles na, ook je schakel keuze's, cd, av 1 tuner alle schakel knopen.
Mijn ervaring is dat contactspray i.s.m. stof een heerlijk papje maakt rond pots en faders e.d.

Volgens mij moet het wel schoon te maken zijn...met een hele hoop geduld.
moet het allemaal weer werken zonder kraken en storing

vrg
sprk

Laatst bewerkt:
hoi

ik heb um overgenomen van de eerste eigenaar..

eehm ja ik ben handig maar heb nog nooit pot meters of wat schoongemaakt of vervangen
en kan contakt spray kwaad als het ergens anders terecht komt als je er mee gaat spuiten ?

waar vind ik die pot meters ? want bij elke versterker is dat anders volgens mij .

en wat is de beste manier om die versterker stof vrij temaken ?
stofzuiger lijkt me geen goed idee omdat die vaak statische zijn .

ik hoor het wel alvast bedankt

versterker

Hoi,
zou beginnen om hem open te maken , schroefjes aan de zijkant
even rustig kijken waar alle pot meters, knopen zitten.
Vaak hebben deze een kleine opening aan de achterkant,
ja gebruik van Mijn ervaring is dat contactspray i.s.m. stof een heerlijk papje maakt rond pots en faders e.d.
indien mogelijk moet je even kijken of je de pot meters open kan maken, zo niet
zal je het met contact spry moeten doen, zit in een spuitbusje met een klein slangetje er bij wat je er op kan zetten, dek eventueel de rest af als je gaat spuiten
en spuit zo dicht mogelijk bij de knoppen slangetje (opening) mag er ook tegen aan beter zelfs
even 10 sec laten werken en draai aan d knop

als je de versterker open hebt , vind je de potmeters direct achter het front paneel

zet een borsteltje op je stofzuiger zit er meestal bij
stof op de printplaat zelf is niet het probleem

marantz

ja ik snap wat je bedoelt maar daar zit mijn probleem denk ik niet .

als ik aan de volume knop of andere knoppen zit dan blijft het allemaal het zelfde , de knoppen zelf kraken niet als ik er aan zitten , hij doet het echt uit zich zelf ergens weg .

iemand nog een idee ?

miss een elco stuk of iets lekt , heb er zelf ook niet zo veel verstand van .

Laatst bewerkt:
Hallo

Vermoedelijk 1 of meerdere gescheurde soldeerverbindingen.

Visueel controleren en opnieuw solderen is eenvoudigste/snelste methode.

Controleer de componenten die warm kunnen worden en onderhevig zijn aan mechanische stress (eindtransistoren , etc...)

Stofvrij maken d.m.v. luchtdruk "compressor"

Een drupje "vloeibare technieker" (kontaktspray) in de potentiometers kan geen kwaad (het toestel is nu toch al open)

Zeker de ganse printplaat niet besproeien want dan wordt het een zootje (kontaktspray verdampt nooit 100%).

Of ... laat dit toestel controleren door een deftige lokale t.v. technieker.

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan