Geld besparen door overklokken, het kan wel!

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Geen vraag deze keer, maar een ervaring die ik dit weekend heb opgedaan...

Het werd tijd om mijn "oude" systeem te upgraden, maar wilde er niet veel geld aan uitgeven,
waarbij aangegeven dat ik GEEN gamer ben!

Oude specs:
Mobo MSI KT4 Ultra
CPU AMD Athlon 2800+ Barton Core
Geheugen 1280mb PC2700
GPU Radeon X800 Pro GTO 256mb

Ik wilde overstappen naar Intel Core 2 Duo, maar ja, daar hangt ook een prijskaartje aan.
Na veel lezen en informatie zoeken heb ik het volgende aangeschaft:

Mobo Asrock 4CoreDual-VSTA 40 euro
CPU Intel E2160 73 euro
Geheugen 2 x 1Gb Kingston PC4200 39 euro

Totaal dus 152 Euro slechts

En nu komt het
De informatie had mij geleerd dat de E2160 zeer eenvoudig te overklokken is.
Standaard draait deze CPU op 1,8Ghz, maar door simpel en alleen maar de FSB te verhogen van 200 naar 266, draait deze nu stabiel op 2,4Ghz, 33% sneller dus!
Temperatuur idle 30 graden met de Intel Stock koeler, stressed niet boven de 45 graden!

In de diverse benchmarks scoort mijn systeem nu beter dan die met een E6400 en zelfs min of meer gelijk met de E6700!!! En dat met een processor van 73 euro.

Ik weet zeker dat het nog sneller kan, boven de 3Ghz, maar dat wil ik verder niet proberen en risico´s vermijden.

Voor gamers is de L2 cache van 1mb van deze CPU misschien iets minder interessant, maar voor andere taken en bewerkingen TOP!

hey,

maar merk je ook echt prestatie verschil van 1,8GHZ naar 2,4GHZ ?

ik heb een Q6600 (standaard 2,4 GHZ) met Asus Artic Square. Daarbij is mijn vraag zal ik prestatie verschil merken als ik hem bijvoorbeeld naar 3GHZ overklok ?

Verplaatst Members chat --->>> Overklokken.

Ik heb zelf geen ervaring met de Q6600 en weet ook niet of die wel of niet eenvoudig te overklokken is.
Daarnaast is de Q6600 op zich al snel uiteraard.

Mijn E2160 is juist echt heel eenvoudig te overklokken, zoals gezegd alleen even FSB aanpassen en klaar.

En wat prestaties betreft:

Het omzetten met WinAvi van een avi film van 700mb naar DVD kostte met mijn oude systeem ca. 45 minuten en nu, met de "budget-processor", nog maar 11/12 minuten:D

wie heeft er ervaring met de Q6600 overgeklokt ?
Ik weet zelf niet hoe ik moet overklokken maar dat kan ik vast wel op google vinden.

Maar als ik hem nu naar 3GHZ overklok zal ik het dan merken ?

proper systeem opgebouwt :d MRMUSIC
Ik wil int kort een andere laptop kope, een tweedehands op zo wat aan te knoeien enzo., tis een leuk laptopje van 10,4 inch zou je daar ook zo een mooie combo voor kunnen samenstellen?, wat lijkt jouw dan goed, (no gaming).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan