• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Geld in portemonnee

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lampie173

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2012
Goedemorgen,

In deze dure tijden heeft mij vrouw besloten om in een budgetoverzicht (inkomsten/uitgaven) te willen zien waar ons geld blijft.
Ik dacht dat doe ik wel even, is mij ook (voor een groot deel) gelukt, MAAR..........

Graag wil ik ook weten, tegen de zin van vrouwlief in, wat er gepind wordt en wat er in de knip zit.

In bijgevoegd voorbeeld heb ik het geprobeerd uit te leggen.

Hopend op een adviserend advies, het is mij deels zelf gelukt, maar ik loop ietwat vast.

Met vriendelijke groet,

Toon

Bijlagen

Afgezien dat je geen streepjes moet invullen... want dan is dat blijkbaar het laagste getal.... krijg ik daarna geen foutmeldingen...
Wil je meer over huishoudboekjes in Excel gebruiken/weten, er is zoveel on line, maak er gebruik van.

https://www.seniorweb.nl/artikel/huishoudboekje-maken-in-excel
https://www.google.nl/search?client...hUKEwjZ8srtybznAhWEKVAKHU8zCZ8Q4dUDCAo&uact=5

Een verder tip overzicht
https://www.consumentenbond.nl/budgetteren/digitale-huishoudboekjes
https://www.wijzeringeldzaken.nl/huishoudboekjes/

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Middels de MIN formule voor het laagste bedrag in de knip gevonden, dus opgelost.

Nog een opborrelende vraag:
Is het mogelijk om een formule te maken die de laatste wijziging van getallen bijhoudt, zodat je met dat getal verder werkt?

Aan Route99,

Dank voor je snelle reactie,
Zeker heb ik gekeken naar alle verkrijgbare huishoudboekjes online/offline. Dank voor je tip!
Natuurlijk heb ik op het internet van alles gezien en/of gevonden gevonden alleen ik wil (en dat is grotendeels gelukt) iets meer 'toeters en bellen'

Zo heb ik alles per salarisperiode (23e t/m 22e) in overzichten gemaakt.En alles gekoppeld aan onze bank- en spaarrekening.

Nu wil ik dus ook onze knip hierin meenemen.

Ik vind het gewoon leuk om zelf iets in elkaar te zetten.

Groet,

Toon

Laatst bewerkt:
Begrijp niet dat als je een bankboek hebt daar de boekingen van de kas niet doet. Dat hoeft geen invloed te hebben op het banksaldo als je aan het eind van de maand de kasuitgaven debet zet Retour/huishoudgeld, of Huishoudgeld/R
Zeg maar:
Code:
[FONT=Courier New]
1010_Bioscoop       contant/kas 25,00 > credit
2010_Cadeaubon      contant/kas 25,00 > credit
3010_Fietsreparatie contant/kas 65,00 > credit[/FONT]
vervolgens aan het eind van de maand
115,- retour huishoudgeld boeken > debet
Die kleine kasuitgaven en saldo even bijhouden op papier en eens per maand het totaal per post toevoegen aan de bankrekening.
Geef je ze daar een code 4-cijferig, dan kun je ook filters op code maken.

Laatst bewerkt:
Dat is goed bedacht maar ga nog een stap verder... Uitgaven zijn vaak hetzelfde en vaker. Dus maak er dit van:
Dus transponeer rij 12 t/m 19 dan zie je wat ik bedoel. Levensmiddelen geef je wel vijf keer per maand uit en die zet je in één kolom onder elkaar.
Aan het eind van de maand even de totalen in het bankboek credit boeken en het totaal (kasuitgaven) retour boeken (debet) en klaar!

Zal wel te simpel zijn.:eek::d:d:d

Inkomsten en uitgaven kas1.jpg

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Senso en WBValk,

Dank voor jullie bijdragen!

@Senso,
Het is niet de bedoeling om een echt boekhoudprogramma op te zetten.
Wij willen gewoon een overzicht hebben waar ons gepinde geld blijft.
Het is ook zo lekker makkelijk grijpen in je knip, 5 euro hier, 10 euro daar en als dan de bodem in zicht is, weet j(z)e niet meer waar het aan uitgegeven is.
Het pinnen zelf is al opgenomen in het overzicht van inkomsten/uitgaven.
Het is gewoon een "toeters en bellen" dingetje wat ik zou willen toevoegen.

@WBValk,
Misschien is wat jij laat zien wel te gebruiken.

Ik hou jullie op de hoogte,

Groet,

Toon

Nogmaals dank.

Code:
=SOM(C$13:C$18)-SOM(D$13:D$18)
Zet deze formule in cel E19 (file van wbvalk)

Mij lijkt het een vrij nutteloze exercitie. Bij elke bank kan je alle transacties downloaden. Alle wat je cash gepind hebt zal hier ook bijstaan. Om inzage te krijgen met wat je zoal cash betaald hebt dan zal je dat vast moeten leggen.
Dat wordt dan iets in een tabel van: datum, waaraan, bedrag.
Als deze tabel een beetje gevuld is kan je gaan analyseren waardoor de knip steeds leger wordt;) Het heeft dus niets met boekhouden te maken maar gewoon bonnetjes bewaren en deze periodiek invoeren.

Het is zoals VenA schrijft. Dat is op papier nog sneller. Maak een paar kolommen met vaste uitgaven. Zoals levensmiddelen, verzorging, diervoeding, schoonmaakartikelen immers daar hoef je geen bonnetjes van te bewaren (kost alleen maar tijd). Grote/belangrijke kasuitgaven met bon, boek je even in een aparte kolom. Aan het eind van de maand tel je de kolommen apart en totalen op en je hebt je uitgaven. Zet daarbij Beginsaldo + Opnamen bank min Uitgaven = Eindsaldo. Je weet precies waar je geld naar toe is gegaan.

@Popipipo Dan k voor je reactie!
Ik had dat al door in welke cel de formule zou kemen, moest alleen de kolommen aanpassen.

nogmaals dank

@ VenA

Achteraf gezien heb ik misschien mensen op het verkeerde been gezet:confused:, maar ik heb al eerder gezegd dat ik niet echt een boekhoudprogramma wil maken, want dan was ik wel Banktrans of Winbank gratis gaan gebruiken. :thumb:
Ook weet ik dat men vandaag de dag alles live kan volgen wat er met je rekening gebeurt.
En dat je overzichten kan downloaden.
Ik heb een eenvoudig inkomsten/uitgaven budgetoverzicht gemaakt, waarin alle inkomsten en uitgaven (vanaf de 23e (=salarisdatum) t/m 22e volgende maand) staan opgenomen.
Vervolgens heb ik deze wat uitgebreid met wat meer gegevens zoals saldo bank- en spaarrekening, gewoon voor de aardigheid.
Wat het saldo van het boodschappenbudget enz. is.

Ik ben gewoon nieuwsgierig of het mij (met evt. wat hulp van leden van dit forum) zou lukken om een oplossing te vinden.

Groet,

Toon

@ VenA

Achteraf gezien heb ik misschien mensen op het verkeerde been gezet:confused:, maar ik heb al eerder gezegd dat ik niet echt een boekhoudprogramma wil maken, want dan was ik wel Banktrans of Winbank gratis gaan gebruiken. :thumb:
Ook weet ik dat men vandaag de dag alles live kan volgen wat er met je rekening gebeurt.
En dat je overzichten kan downloaden.
Ik heb een eenvoudig inkomsten/uitgaven budgetoverzicht gemaakt, waarin alle inkomsten en uitgaven (vanaf de 23e (=salarisdatum) t/m 22e volgende maand) staan opgenomen.
Vervolgens heb ik deze wat uitgebreid met wat meer gegevens zoals saldo bank- en spaarrekening, gewoon voor de aardigheid.
Wat het saldo van het boodschappenbudget enz. is.

Ik ben gewoon nieuwsgierig of het mij (met evt. wat hulp van leden van dit forum) zou lukken om een oplossing te vinden.

Groet,

Toon

@ Senso,

Ik denk dat ik wat onduidelijk ben geweest, sorry daarvoor.

Ik heb een eenvoudig budgetoverzicht van inkomsten/uitgaven gemaakt en met wat toeters en bellen aangevuld.

Ik weet dat er gratis boekhoudprogramma's te downloaden zijn.

Maar dat zoek ik niet.
Ik ben gewoon nieuwsgierig of het mogelijk is wat ik wil.

Groet,

Toon

Regel zaken zoals jijzelf wilt. Ik had zelf al een systeem voor kasuitgaven en dat is opgenomen in het maandelijks bankoverzicht. Die boekingen daar worden weer doorgestuurd naar totalen en die totalen weer naar een jaaroverzicht inkomsten debet en uitgaven credit. Destijds samen gemaakt met Helpmij.nl. Werkt uitstekend en scheelt een hoop tijd. Is gebaseerd op grootboekrekeningen/nummers.

@ Senso

Ik heb gezocht op het forum, helaas niets kunnen vinden.
Heb je misschien een link?

Alvast bedankt,

Groet,

Toon

Kijk eens of dit kasboek is wat je wilt ,
tijdje geleden voor een ander forumlid hier gemaakt en wat aangepast.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wegens diversen vragen en aanpassingen via een PM aan mij over dit kasboek
voor de geïnteresseerde hierbij het aangepaste Kasboek met de aanpassingen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan