gelinkte tabellen : aan te raden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tarzanneke

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2004
Hallo,
Ik heb een vraagje.
Reeds vele jaren heb ik verschillende databanken opgebouwd met dbase4, een dos-programmaatje. Maar ik zou nu eindelijk toch wel willen overschakelen op Access.
Hier en daar, in boeken en zo, heb ik daarover wat informatie ingewonnen, en daar werd mij
Duidelijk gemaakt dat je je databank beter opsplitst in verschillende tabellen, die dan via sleutels met elkaar gelinkt worden. En dat begrijp ik eigenlijk niet goed, wat daar het voordeel van zou kunnen zijn. Ik zal even schetsen hoe het er uit ziet.
Een van mijn grote databanken betreft mijn muziekcollectie. De veldstructuur daarvan in Dbase ziet er zo uit :

SONG (= titel van het lied)
UITVOERDER (= naam groep of zanger)
GENRE (= rock, house, …)
VERSIE (= live, remix, megamix, ….)
TRACK (= de hoeveelste track op de cd of casette)
DUUR (= de tijdsduur van het nummer)
AARD (= compact disc, dvd, muziekcasette, elpee, …)
NUMMER (= de nummer van de gegevensdrager)
DATUM (= datum van aankoop of opname)
ALBUM (= titel van het album waar het nummer opstaat)
JAAR_N (= het jaartal van het nummer)
JAAR_A (= het jaartal van het album)
ALBUMTYPE (g = gewoon album; b = verzamelalbum van 1 uitvoerder; v = verzamelalbum van meerdere uitvoerders)
BRON (= bij opname het type van bron)

Volgens wat ik dus las of hoorde werd mij gezegd dat ik beter de albums (met gegevens in een tabel zet) en dan voor de bijbehorende tracks een andere tabel gebruik.
Kan iemans mij gezegd of dit aan te raden is, of misschien nog een methode kent die nog beter is.
Alvast bedankt.
Groetjes.

Hallo,

Het is inderdaad veel interessanter om op te splitsen en dan te linken. Ook ik maakte veel db's in DBase IV, tot in een 6-tal overgestapt ben naar Acces.

In bijlage vind je een screenshot van zulk een formulier. Als ervaren DBase IV- er zal je dadelijk merken waarom.
Er worden daar 6 tabellen gebruikt.

Dit programmaatje komt van de CDRom "Acces in je vingers" . Ik kan deze database niet doorsturen via het forum. Maar als je eventueel interesse hebt, stuur gewoon je mail adres even door naar mij en ik stuur je de database.Die kan je dan even bekijken, en dan doe je nog wat je wil hé.

Rudi

Bijlagen

• screenhunter_006.jpg
    screenhunter_006.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 45
Rudi,

Heel erg bedankt voor het bestand wat je mij doorstuurde. Mits enkele kleine aanpassingen lijkt me dat precies op maat gemaakt voor wat ik nodig heb.
Op het eerste gezicht ziet het er nogal vrij uitgebreid uit en ik heb dan ook het vermoeden dat dit niet gemaakt is met enkel en alleen maar de menusturing van access zelf.
Daar zal wel wat programmacode voor geschreven zijn.
Heb je die soms ook, die code?
Dat zou helemaal fijn zijn, dan kan ik mijn gewenste aanpassingen direct daarop inbrengen en meteen ook zien hoe die programmaatjes zowat in elkaar steken.
Ik maak nl. al heel lang programmaatjes in dbase, die wel zo een beetje vergelijkbaar zijn (althans dat denk en hoop ik), maar er zullen hier en daar toch nog wat verschilletjes zijn.

Hallo tarzanneke,

Graag gedaan. Er is inderdaad wat programmacode voor nodig. MAAR dit is heel miniem hoor. Als je het FORMULIER , audiotheek, opent in de ontwerpweergave, dan klik je bovenaan de werkbalk, op PROGRAMMACODE. Je krijgt dan de volledige code te zien.

Je kan dit ook individueel. Klik bvb op 1 van de “keuzelijsten met invoervak” -> klik eigenschappen -> gebeurtenis -> dan kan de daar individueel de code vinden. Dit is misschien gemakkelijker te ontcijferen wat deze keuzelijst juist doet. Kijk ook de gegevensbron na, alsook de query cdlijst. Want van daaruit is het formulier opgebouwd.

Het is wel zo dat de code tamelijk verschilt van dbase. Het is misschien dan ook aangewezen om toch een paar goede boeken aan te schaffen over "Acces en VBA".

Groetjes

Amai,
ik heb die programmacode eens bekeken.
Echt heel uitgebreid is ze nie, maar om eerlijk te zijn ziet het er toch nogal chineesachtig uit voor mij (niet zozeer de structuur maar wel de commando's).
Zoals je al zei kan ik beter wel een boek halen.
Ik zal in ieder geval al beginnen met het boek dat ik hier liggen heb (Beginnersboek Access 2002 programmeren van Easy computing).
Daar zal ik in ieder geval al kunnen mee starten, hoop ik.

hallo,

Je kan dus uiteraard beginnen met dit boek. Je weet evengoed als ik, je bij een andere taal moet beginnen van voor af aan. heb dat uiteraard ook moeten doen.

Je kan met dit boek, de werkwijze van Acces wel onder de knie krijgen.

Een goed citaat is "eertst leren kruipen, dan stappen, dan lopen". Ik veronderstel dat dit met uw ervaring, geen probleem zal opleveren.

Een paar goede boeken zijn :

1° EC Programeren met Acces
2° Sybex "Acces en VBA"

Die kosten wel geld hoor, maar....

DIT IS GEEN SPAM

Eens je de werkwijze onder de knie hebt,zou er geen probleem meer mogen zijn.

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan