Geluid doet het in een keer niet meer

• Onderwerp starter Onderwerp starter pITT
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pITT

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2007
Hallo allemaal,

Toen ik gisteren mn pc opstarte had ik in een keer geen geluid meer. Nu zag ik dat er bij mijn Apparaatbeheer 2 uitroeptekens stonden.

1 - Teller voor Plug en Play-apparatuur
2 - Microcode Update-apparaat

ik heb ze allebei verwijderd in de hoop dat windows ze opnieuw zou vinden. niet dus...
ook heb ik de geluids driver (Realtek) van mn moederbord opnieuw geinstalleert, ook dit had geen zin. Het is een on-board geluidskaart.
Als ik dxdiag "geluid" bekijk zegt hij dat er geen geluidskaart is gevonden.

moederbord - ASUS P5GD1 pro

alvast bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Het zou kunnen dat je de audio-controller voor je chipset ook opnieuw moet installeren. Meestal staan de drivers/controllers voor je moederbord op een CD die je bij de PC hebt gekregen. Kijk dan naar mapjes als LAN, Audio of Sound, enz. De controller in Audio of Sound moet je dus hebben. Heb je die CD niet (meer), zoek de drivers dan op de site van je moederbord-fabrikant.

ik heb dat al gedaan en hij doet nogsteeds niks.
heb ook al verschillende systeem hertellen gedaan, ook dit werkte niet.

de Teller plug en play en Microcode staat ook niet meer in de lijst.

Ik weet niet of duidelijk genoeg geweest ben. Om je onboard-geluidskaart te laten werken heb je een controller voor je (CPU)chipset nodig en daarna een stuurprogramma voor de onboard -geluidskaart. Maar download Everest en noteer de gegevens bij Multimedia, Windows Audio en bij PCI/PnP Audio. Noteer ook wat er staat bij Moederbord, Moederbord.

Wat staat er in Apparaatbeheer bij Besturing voor geluid, video en spelletjes? Staat daar zoiets als Realtek 97 Audio, of Realtek HD Audio?

Geef al die gegevens door bij je antwoord.

Ik weet niet of duidelijk genoeg geweest ben. Om je onboard-geluidskaart te laten werken heb je een controller voor je (CPU)chipset nodig en daarna een stuurprogramma voor de onboard -geluidskaart. Maar download Everest en noteer de gegevens bij Multimedia, Windows Audio en bij PCI/PnP Audio. Noteer ook wat er staat bij Moederbord, Moederbord.

Wat staat er in Apparaatbeheer bij Besturing voor geluid, video en spelletjes? Staat daar zoiets als Realtek 97 Audio, of Realtek HD Audio?

Geef al die gegevens door bij je antwoord.

Ok, hieronder staan de gegevens waar je om vroeg, hopelijk is het nu wat duidelijker.

Windows Audio = Grijs scherm
PCI/PnP Audio = Intel 82801FB ICH6 - High Definition Audio Controller [B-1] PCI

Hieronder een screenshot van de moederbord gegevens:
Link

Hieronder een screenshot van de Besturing voor geluid, video en spelletjes:
Link2

Hieronder een screenshot van de SysteemApparaten waar de 2 uitroeptekens zitten:
Link3

Op de Asus-site staan drie Realtek Audio drivers (type op de Ausus-site in het vakje linksboven P5GD en selecteer daaronder Drivers).

Uninstall in Software, Programma's wijzigen en verwijderen, Realtek High Definition Audio Driver.

Download alledrie de audiobestanden van de Asus-site in één mapje en voer de exe uit van het eerst gedownloade bestand.
(Zie de instructie op de download-pagina.)

Het werkt nogsteeds niet, toen ik de driver geinstalleerd had en de pc opnieuw had opgestart kwam er rechtsonderin wel een ballon met een melding dat er nieuwe hardware was gevonden, de Realtek HD Audio, dus dat is opzich positief, maar nu heb ik nogsteeds geen geluid, en het komt denk ik door deze fouten:

screenshot van de 2 fouten

Bij beide staat:
Windows kan het apparaatstuurprogramma voor dit apparaat niet in het geheugen laden.
Mogelijk is het stuurprogramma beschadigd of het ontbreekt. (Code 39)

Na gezocht te hebben op internet stond er bij microsoft dat ik in dit geval de stuurprogrammas moest verwijderen en dan vervolgens via "zoeken naar gewijzigde apparaten" het opnieuw installeren, alleen in dit geval vind hij niks., ze staan nu dus niet meer in de lijst van SysteemApparaten, maar het geluid doet het ook nog niet.

Laatst bewerkt:
Ga nog eens terug naar de Asus-site, zet daar weer linksboven P5GD1 in het bovenste venster en Drivers in het onderste. Selecteer in het vervolgscherm P5GD1 PRO en in het daarop volgende scherm (waar je ook je Audio-drivers weghaalde) scroll je naar beneden. Kijk uit naar de Intel Software Installation Utility en download en installeer.

Zie de afbeelding hieronder om te zien wat ik bedoel.

Bijlagen

• IntelChipsetUtility.jpg
    IntelChipsetUtility.jpg
    26,2 KB · Weergaven: 63
ik heb het geinstalleerd, maar nogsteeds geen geluid. :( kan het probleem oplossen als ik een losse geluidskaart koop en installeer?

Dat zou natuurlijk altijd nog kunnen. Kijk nog één ding na. Staat Onboard Audio op Enabled in je BIOS? Als dat ook zo is, dan zou je misschien beter een PCI geluidskaart kopen.

NB: kijk voor alle duidelijkheid ook nog naar deze thread op Helpmij. Ongeveer het zelfde probleem, uiteindelijk ook een losse geluidskaart. Maar misschien voor jou nog een idee ertussen?

Hoi Lange Pier, hoop dat het helpt, alleen, die tweede download is voor 64 bit, of maakt dat niet uit? :o

ok ik heb het opgegeven, mn onboard sound heb ik uitgezet.

Mn vader heeft nog een oudere geluidskaart gevonden bij ons thuis :) ik weet alleen niet welke drivers enzo ik dr voor nodig heb. de kaart heet

Creative SB Live Value CT4780

als het goed is moet ik deze driver hebben:
http://nl.europe.creative.com/suppo...&driverlang=1043&OS=10&drivertype=0&x=30&y=19

De driver is geinstalleert, maar nogsteeds geen geluid, moet ik nog meer doen om het te laten werken?

Ik heb ook wat Creative dingen erop gezet samen met de drivers, en bij de Diagnostics zegt hij na de test dit:

Hardware Detection - Pass
Wave Driver - Fail
MIDI Driver - Fail
Mixer Driver - Fail
DirectSound Driver - Fail
DirectsSound 3D Driver - Fail
SoundFont Setting - Pass
Mixer Settings Check - Fail

Ook als ik naar de site van Creative ga en een autodetect doe voor mn geluidskaart zegt hij dat ik de meest recente versie heb van drivers.

weten jullie misschien of het hier aan ligt?
Hieronder een screenshot van de SysteemApparaten waar de 2 uitroeptekens zitten:
Link3

Laatst bewerkt:
ok,, ik waardeer jullie hulp (al was het probleem niet ermee opgelost), maar ik heb windows er opnieuw opgezet, en alles doed het gewoon. Het was wat mijn vermoedens al dachten, een fout in windows zelf.

nogmaals bedankt voor de hulp, en ik kom hier zeker terug mocht ik ooit weer problemen krijgen.

De Oplossing!

Ik had hetzelfde probleem, ben er zelf 4 weken mee bezig geweest:
-----------------------------------------------------------------------------------------------

De boosdoener is: Teller voor Plug en Play-apparatuur
Te vinden bij Apparaatbeheer onder Systeemapparaten....

Indien deze niet in de lijst staat ben je de klos qua Audio.

Hoe op te lossen?
Ga als volg te werk:

-Kopieer het volgende bestand naar een tijdelijke locatie:
C:\WINDOWS\inf\machine.inf

-Open het bestand in Notepad

-Verwijder regel nr. 20 (ExcludeFromSelect=*)

-Sla het bestand op

-Ga naar Configuratiescherm>Hardware.
Klik op Volgende> selecteer "Ja, ik heb de hardware al aangesloten" en klik op Volgende>Scroll naar deneden en selecteer "Een nieuw apparaat toevoegen" en klik op volgende. Selecteer "De hardware installeren die ik handmatig in een lijst selecteer (geavanceerd)" en klik wederom op Volgende.
Selecteer "Alle apparaten weergeven" en klik op volgende.

Let op!!!!

Klik op "Bladeren" rechts onder in dit venster en selecteer het pad/bestand waar je de gekopieerde machine.inf heb geplaatst.

Uit de lijst moet je nu kunnen kiezen: "Teller voor Plug en Play-apparatuur".

Klik op volgende etc, de rest volgt van zelf.

Wanneer je dit allemaal hebt voltooid moet het weer mogelijk zijn om geluid af te spelen.

Het koste mij een extra geluidskaart, maar moest het zeker weten dat het niet aan de hardware lag...

Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan