Geluid met Win98SE maar géén met XP-home (dual boot)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Merel@helpmij

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2004
HET PROBLEEM :
Dual boot systeem Windows98SE en WindowsXP Home waarbij een klassiek stereo PC luidsprekersysteem wel wordt gedetecteerd bij opstarten via Windows98SE maar niet via Windows-XP Home. Alle instellingen voor audio blijven "gedimd" en dus onbereikbaar.
Alle testen en foutberichten die opdagen bij het doorlopen van verschillende nazichten,
wijzen steeds (met verschillende bewoordingen) naar het ontbreken van luidsprekers.

GEGEVENS :

- In het BIOS van moederbord is AC97 audiocodec op enabled
- In Windows 98SE is luidsprekerset perfect operationeel
- Geen geluidskaart maar de line-out audio van moederbord ASUS A7V400-MX.

- Windows-XP Home geeft volgende informatie (Systeemwerkset/Systeem/overzicht/Onderdelen/Geluidsapparaat) :

Fabrikant : Analog Devices, Inc.
Status : OK
PNP-apparaat-ID : PCI\VEN_1106&DEV_3059&SUBSYS_80B01043&REV_50\3&61AAA01&0&8D
I/O-poort : 0x0000E000-0x0000E0FF
IRQ-kanaal IRQ 22
Stuurprogramma c:\windows\system32\drivers\smwdm.sys (5.12.01.3663, 564,81 kB (578.368 bytes), 8/05/2006 20:26)

- De audiohardware wordt dus wel gezien en blijkbaar "zouden" de Microsoft standaard audiodrivers ook aanwezig zijn.

DRIVERS / aanverwante SOFTWARE :
- Aanbevolen driver gedownload vanuit Asus website (WDM-3663.zip) van Soundmax.
Dit bevat ook geluidssoftware, vergelijkbaar met Realtek
- Installatie van de drivers is meerdere malen herhaald.

- Bij verwijdering van drivers ziet PnP steeds inderdaad opnieuw "nieuwe" hardware, zoals het hoort. Na her-installatie van drivers houdt Pnp zijn bek dicht, zoals het hoort.

MET ANDERE WOORDEN :
Windows-XP Home ziet de luidsprekers niet.
De console van SoundMax toont meteen een icon met symbool "mute" (luidspreker diagonaal doorgehaald)

Ik ben ten einde raad en compleet gefrustreerd door dit ogenschijnlijk "gemakkelijk" probleem, dat ik maar niet kan oplossen. Asus support is beneden alle peil. Geen degelijke support is te verwachten.

Hier enkele screenshots : http://users.telenet.be/transit/Pics/Speakers_/

Bedankt voor suggesties

Door Mezelf Opgelost

Deze oplossing werd door mezelf gepost op het forum van ASUS. (Niet erg efficient forum trouwens) Kiijk bij Motherboards en zoek op A7V400MX

To those of you having a problem to install or re-install the SoundMax drivers, I can confirm that it might appear as if everything was installed correctly, but still no sound will be produced by the speakers. You may de-install and re-install as much as you want, it will NOT work.

Maybe there another better way to do it, but anyway...

THIS METHOD WIIL WORK :
(I advise to first check your System Files with fsc.exe)

1. Download the latest SoundMax drivers from ASUS website.

2. Start Windows XP in SAFE MODE

3. In Control Panel / Device Manager remove ALL the Sound Devices.
This will also remove SoundMax

4. Start (via Run... or double click) SETUP.EXE from downloaded driver (point 1)
The introduction page will suggest choices. You must choose UN-INSTALL
The wizard removes all the remaining files of a previous installation.

5. RESTART again in SAFE MODE
(XP re-installs automatically all his own sound drivers)

6. Windows XP now detects "multimedia hardware"
This is your SoundMax onboard audiochip

7. Windows wiil request drivers. DO NOT PROCEED !!!!!
I repeat : do not installl via the Windows wizard.

8. Instead , restart SETUP.EXE from the driver again, but now go for option INSTALL

9. When installation is finished. Go to MSCONFIG / Tab BOOT.
Uncheck the Safe Mode option.

10. Restart the system. It will perform a normal start with sound

11. You will get the usual warning.
Close it and accordingly change settings to NORMAL BOOT.

Laatst bewerkt:
Leuk dat je dit met ons wil delen, maar, ik heb nooit problemen gehad met het installeren van geluid en het laten werken daarvan op vele moederborden.

Je zult altijd eerst de chipsetdrivers moeten installeren wil de geluidchip, na installatie van de drivers daarvoor, gaan werken, dit geldt alleen voor de onboard chips, daar de pci kaarten al gestuurd wordt door de windows drivers.

En dat wordt nogal eens vergeten, waardoor het software gedeelte van die chip schijnbaar wel werkt, maar je geen geluid hebt.

De southbridge is namelijk de controller voor de 3rd party geluidchip.

Iets meer precisering :

Lange Pier zei:
Leuk dat je dit met ons wil delen, maar, ik heb nooit problemen gehad met het installeren van geluid en het laten werken daarvan op vele moederborden.

Je zult altijd eerst de chipsetdrivers moeten installeren wil de geluidchip, na installatie van de drivers daarvoor, gaan werken, dit geldt alleen voor de onboard chips, daar de pci kaarten al gestuurd wordt door de windows drivers.

En dat wordt nogal eens vergeten, waardoor het software gedeelte van die chip schijnbaar wel werkt, maar je geen geluid hebt.

De southbridge is namelijk de controller voor de 3rd party geluidchip.

Bedankt voor de waardevolle toelichting. Maar je mag het niet laten uitschijnen alsof er onkunde aan te pas is gekomen. Immers ik heb kunnen vaststellen op Internet dat er meerdere lotgenoten waren met dezelfde symptomen bij gebruik van deze specifieke drivers. Ik heb de overtuiging dat er inderdaad wél een addertje onder het gras schuilt bij die specifieke SoundMax drivers.

Dat je nooit enig gelijkaardig probleem tegenkwam is des te beter....maar hebben wij geen recht om een "genuine" probleem tegen te komen, zeker als we met "genuine" software werken ?

Ik preciseer dat de mensen die problemen hebben ondervonden precies dezelffde symptomen ondervonden als ikzelf.... namelijk dat de SoundMax drivers reeds herhaalde malen opnieuw waren geïnstaleerd (na ze telkenmale te hebben verwijderd) en dat dit niet mocht baten. Wat ik echter niet weet : of dit werd gedaan via gangbare Windows procedure via apparatenbeheer ofwel via de meer diepgaande "un-install" van SoundMax makelij.

Ik preciseer toch ook dat één van die lotgenoten rapporteerde dat hij ten einde raad Windows volledig opnieuw heeft verwijderd en daarna opnieuw de hele installatie is herbegonnen.

Na het installeren van een paar andere third-party drivers (*), installeerde die man de SoundMax drivers (vermoedelijk voor de zoveelste maal) die meteen correct ging werken.

(*) Ik moet terug gaan zoeken naar dat forum, of daar eventueel sprake was van "chipset drivers"

Die man schrijft tot slot dat hij er geen snars van had begrepen, maar dat hij opgelucht was dat het eindelijk kon werken (een gevoel dat ik kan delen).

Nu je hebt wel gelijk met de chipsetdrivers. En maar goed dat je ons dat wil inprenten.
Toch maar een laatste precisering in verband met die mogelijkheid : Die waren er reeds. En bovendien werden tijdens het lange proberen en sukkelen de chipset-drivers van het moederbord NOOIT verwijderd noch vernieuwd.

De CD-Rom van Asus kwam er slechts aan te pas, om toch maar de drivers op CD-Rom opnieuw te proberen in plaats van de driver die was gedownload. Dus nooit om de chipsetdrivers te herladen. Dat kan het probleem hier niet zijn geweest.

Vast staat dat je steeds de "setup.exe" van SoundMax moet werken in plaats van iets te ondernemen qua drivers via Apparatenbeheer (klassieke metode). Bij nader toezien, schrijft SoundMax dit trouwens ook zelf.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan