Geluid onderbroken door 'gekraak' (Asus Win7)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jehoentelaar

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2012
Goedemiddag,

Sinds een week of twee heb ik een zichzelf verergerend probleem met mijn laptop. Als ik een mediabestand afspeel (film/muziek) of iets via internet hoor ik om de x aantal minuten een kort maar krachtig 'krakend' geluid. Het komt bij mij over als een versnelde drilboor o.i.d. Het probleem is inmiddels dusdanig groot dat ik in een muzieknummer van ongeveer drie minuten, al vijf keer dat rare geluid hoor. Het geluid duurt steeds ongeveer een halve seconde. Een voor mij logisch klinkende oplossing was het updaten en/of het opnieuw installeren van de geluidsdrivers, maar dat bood geen oplossing; het gekraak is gebleven.

Specificaties die ik op eigen houtje heb weten te achterhalen (en die er wel mee te maken kunnen hebben) staan hieronder. Het gaat overigens om een Asus laptop van ongeveer tien maanden oud.
* Windows 7 64-bit;
* Intel Core i7 (2630QM, 2.0 GHz);
* Realtek HD Audio (stuurprogrammaversie: 6.0.1.6612).

Ik ben helaas genoeg digibeet om niet te kunnen achterhalen wat de specificaties van de geluidskaart zélf zijn.

Vriendelijke groeten,

Jehoentelaar

Laatst bewerkt:
Een laptop heeft geen geluidskaart maar een geïntegreerde geluidschip - in dit geval van (surprise surprise) Realtek. Niet verkeerd overigens.
Gekraak hoort idd niet! Ik zou zo snel ook niet weten wat een oorzaak kan zijn, misschien interferentie/storing.
Het probleem is makkelijk te reproduceren begrijp ik. EN je laptop is nog maar 10 maanden oud.
In dat geval zou ik een beroep doen op de garantie!
Eens kijken wat Asus er van vindt...

Geluidschip inderdaad, ik haal die dingen geregeld door mekaar /digibeet. Denk dat 'ie dan maar binnenkort een keer terug naar de zaak gaat waar 'ie vandaan komt voor reparatie.

Het probleem leek even verdwenen te zijn, maar is sinds vanavond weer 'in volle glorie' terug. Althans, bij het afspelen van diverse soorten muziekbestanden (o.a. mp3-indeling). In games heb ik er geen last van, terwijl Skype permanent kraakt als een malle. Waarschijnlijk zal reparatie door Asus noodzakelijk zijn, maar die mogelijkheid is er de komende maanden niet.. zal het ding toch nodig hebben i.v.m. summercourses, colleges e.d.

Kijk eens of een *.wav bestand dit ook heeft? En een *.mp3? Als de eerste geen last heeft en de laatste wel dan zou het kunnen liggen aan het programma waarmee je deze bestanden afspeelt. Om met name mp3 te kunnen afspelen is een codec nodig en die zit er soms wel bij, soms moet je die zelf installeren.
Mp3 met stevige compressie (skype!) kan er voor zorgen dat je idd een soort lispelen en vooral gekraak hoort.
Je zou dan eens moeten kijken naar de nieuwste versie van het programma / codec dat je gebruikt...

Nou ja, de mp3-bestanden hebben het in zowel iTunes als WMP. Een .mkv-file geeft geen problemen, evenals een mpeg4-bestand. Eigenlijk concentreert het probleem zich dus op de mp3-bestanden.

De programma's waarmee ik die bestanden afspeel zijn zover ik weet up to date, dus dan ga ik er min of meer vanuit dat het aan de codec zou moeten liggen. Daar heb ik echter beperkte kennis van, is de codec op een of andere manier te veranderen of te updaten?

Update: het bizarre van het verhaal is dat ik er gisteren heel veel last van had, maar het vandaag weer nauwelijks lijkt voor te komen.

Laatst bewerkt:
Bizar. Inderdaad...

Waar ik aan moet denken als ik je verhaal lees is dat de mp3 op een te lage bitrate gemaakt zijn. Standaard voor een mp3 spelertje is dat 128K - liefst meer, en als dat op 64K of minder (?) gemaakt zou zijn dan worden "artefacts" hoorbaar als... gekraak.
De codec is Lame, hier te downloaden en te installeren, al denk ik niet dat het zozeer daaraan ligt.
Een andere bron van gekraak in geluid (maar dan altijd!) is een slecht contact (in een potmeter, volume bv, was vroeger berucht! Maar komt in deze vorm in een pc niet meer voor?), geluidskaart of chip misschien eens proberen aan te drukken als dat kan?
Ook een oorzaak voor allerlei bijgeluiden als gekraak is hf instraling op de geluidskaart. In een pc zou deze kaart eigenlijk afgeschermd moeten zijn, of zo ver mogelijk van de processor af in een slot.
Ook aansluitdraden die niet goed bevestigd zijn kunnen hf straling oppikken omdat ze dan als een soort antenne kunnen gaan werken. Check de draden naar je externe apparatuur eens of die er goed in zitten en of er geen slechte draad bij zit?

Laatst bewerkt:
Voor zover ik kan zien zit alle bekabeling goed en is deze niet kapot (hooguit wat stoffig, maar dat zal niet dergelijke grote problemen kunnen veroorzaken lijkt me). Toch is het gekraak/gebrom er ook als de externe geluidsapparatuur niet aangesloten is. Geluidschip kan ik niet bij, de laptop zit vakkundig in elkaar gemonteerd. En nadat ik er gisteren weinig last van had, is het probleem nu weer zo groot dat dingen als muziek niet meer mogelijk zijn.

(De codec is ook niet echt iets voor leken trouwens.. ik zie niet een installatiemogelijkheid o.i.d.).

Update: die codec kwam ik niet uit om er wat mee te doen. Toen ik echter een ander codec pack (welke ik op andere laptops ook had) installeerde, kwam deze een enorme rits bestanden tegen die 'broken' waren. De namen ben ik allemaal weer vergeten (het waren er tientallen), maar ik kan met zekerheid zeggen dat het met audio te maken heeft. Tot enige oplossingen heeft die ontdekking niet geleid, ik zou ook niet weten of het probleem daar zou kunnen zitten.

Laatst bewerkt:
Broken wil meestal zeggen dat het bestand zelf corrupt is geworden of dat de link niet meer goed werkt.
Je hebt ze al eens opnieuw geinstalleerd...
Waar had je deze drivers / codecs vandaan? Van de meegeleverde dvd? Systeemherstel bracht ook geen uitkomst?

En de site van de fabrikant voor de nieuwste drivers?

Weet niet meer waar ze vandaan kwamen, maar ze zijn weer verwijderd. Systeemherstel had ik nog niet aan gedacht, maar gezien de persoonlijke situatie zitten (middel)langdurige computerdingen er nog even niet in. Nieuwste drivers van de fabrikant had ik eerder geprobeerd, dat bood geen uitkomst.

Het is inmiddels wel duidelijk geworden dat het probleem zich niet makkelijk oplost. Ik kom er later deze zomer, als het probleem er nog is, op terug. In ieder geval bedankt voor het meedenken. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan