Geluid (oudere) tv op nieuwe home cinema set

Status
Niet open voor verdere reacties.

TJansen

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2007
Hallo,

Ik heb afgelopen week een home cinema set gekocht te weten de Samsung HT X20.
Ik heb aangesloten op mijn Nordmende televisie. Deze oudere televisie heeft alleen 2 scart aansluitingen, dus is de home cinema set via scart verbonden met de tv.

Het geluid van dvd's/cd's en de tuner komt prima door, maar nu wil ik graag dat als ik gewoon tv kijk het geluid ook via de home cinema set te horen is, ipv te boxen van de tv.

Nu is mijn vraag: Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik weet dat er een soort scart verloopstukjes zijn, waarmee je 3 kabeltjes kan aansluiten (rood en wit voor geluid en geel voor video), maar voordat ik iets aanschaf wil ik graag weten of het zeker gaat werken.

Of is er misschien een andere makkelijke oplossing?
Alvast bedankt voor de hulp!

Home cinema

Ik heb een scartverloop die je om kunt schakelen van output naar input en omgekeerd natuurlijk. Ik gebruik deze ism videorecorder naar computer en dvd's maken

Ik heb een scartverloop die je om kunt schakelen van output naar input en omgekeerd natuurlijk. Ik gebruik deze ism videorecorder naar computer en dvd's maken

Ik heb wel zon scartverloop stekker inderdaad. Moet ik dan zo'n geluid kabel (rood, wit) en video kabel (geel) kopen? Moet ik de geluid stekkers op de aux uitgangen aansluiten, want dat heeft dezelfde kleuren dus lijkt me logisch? En de gele kabel op de video aansluiting? Moet er dan weer wat ingesteld worden op me tv, of is dat per tv verschillend?

Je moet even weten of je een scart output hebt, anders gaat het niet lukken. Vaak is dit alleen input. Het kan ook dat je twee tulip uitgangen hebt(rood en wit) om het geluid naar een stereo te doen.(is bij mijn tv het geval)

Laatst bewerkt:
Ik heb een zelfde soort stekker als onderstaand model. Deze moet ik dus op output zetten en dan met die wit/rode stekkertjes van die scart stekker naar de aux ingangen op mijn home cinema set. En een gele kabel van die scart stekker naar de video ingang op mijn home cinema set?

350036_BB_00_FB.EPS.jpg

Ik ben bang dat je op die manier nog geen output hebt, als de scart op de TV input is. Een stekker met een switch, kan niet ineens van een input een output scart maken. Er komt immers geen signaal uit de scart. Heb je al gekeken of de scarts op je TV input of output zijn?

Ik heb gisteravond nog even gekeken, maar heb op de voorkant achter een klepje (handige plek ja:o ) wel uitgangen zitten voor audio (rood/wit) en video (geel). Kan ik er vanuit gaan dat als ik nu dus een audio kabel koop met aan 2 kanten rood en witte stekkertjes deze het gaat doen? Sorry ben een complete noob voor wat betreft audio :(

Je zal even moeten kijken of erbij staat wat voor uit of ingang het is.(eventueel de handleiding erbij pakken) Het kan namelijk ook puur een aansluiting voor bijvoorbeeld aan camcorder zijn.

Je zal even moeten kijken of erbij staat wat voor uit of ingang het is.(eventueel de handleiding erbij pakken) Het kan namelijk ook puur een aansluiting voor bijvoorbeeld aan camcorder zijn.

ja dat denk ik wel omdat die stekkertjes op de voorkant zetten. Het is al een oude tv dus de handleiding heb ik niet meer... Zal nog eens speuren of ik die via internet kan vinden, maar ik verwacht niet veel positiefs, want die tv is minstens 6,7 jaar oud als het niet meer is... Misschien toch maar eens gaan denk om een nieuwe tv te kopen:confused:

Hallo,

Ik heb afgelopen week een home cinema set gekocht te weten de Samsung HT X20.
Ik heb aangesloten op mijn Nordmende televisie. Deze oudere televisie heeft alleen 2 scart aansluitingen, dus is de home cinema set via scart verbonden met de tv.

Het geluid van dvd's/cd's en de tuner komt prima door, maar nu wil ik graag dat als ik gewoon tv kijk het geluid ook via de home cinema set te horen is, ipv te boxen van de tv.

Nu is mijn vraag: Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik weet dat er een soort scart verloopstukjes zijn, waarmee je 3 kabeltjes kan aansluiten (rood en wit voor geluid en geel voor video), maar voordat ik iets aanschaf wil ik graag weten of het zeker gaat werken.

Of is er misschien een andere makkelijke oplossing?
Alvast bedankt voor de hulp!

Heeft de TV een aansluiting voor een koptelefoon?
Daar een kabeltje inpluggen, dan zijn de boxen van je TV uitgeschakeld.
Aan de andere kant van de kabel een verloop van stereo steker naar Cinch L+R
als die aansluiting op de Samsung zit en nog vrij is.
Eventueel een goedkoop selector-kastje met 1 in en 3 of 4 uit ergens tussen.

Ik zou wat meer gegevens moeten hebben om precies te bezien hoe en wat.

Als je ziet hoe de hele installatie TV, DVD, 2 vcr's, Lucas Sennheiser Surround voor
koptelefoon telefoon, home cinema set, equalizer bij mij zit.
Ik heb er maar een schets bijgemaakt, om te kunnen zien, hoe alles moet staan
om geluid te krijgen:D
Maar alles doet het wel.

Heeft de TV een aansluiting voor een koptelefoon?
Daar een kabeltje inpluggen, dan zijn de boxen van je TV uitgeschakeld.
Aan de andere kant van de kabel een verloop van stereo steker naar Cinch L+R
als die aansluiting op de Samsung zit en nog vrij is.
Eventueel een goedkoop selector-kastje met 1 in en 3 of 4 uit ergens tussen.

Ik zou wat meer gegevens moeten hebben om precies te bezien hoe en wat.

Als je ziet hoe de hele installatie TV, DVD, 2 vcr's, Lucas Sennheiser Surround voor
koptelefoon telefoon, home cinema set, equalizer bij mij zit.
Ik heb er maar een schets bijgemaakt, om te kunnen zien, hoe alles moet staan
om geluid te krijgen:D
Maar alles doet het wel.

Er zit aan de voorkant van de tv (volgens mij) wel een aansluiting voor een koptelefoon, dus als ik die aansluit met zo'n stekker met aan de andere kant wit en rood op de aux uitgang van mijn cinema set, zou het kunnen werken?
Er zijn verder geen andere apparten op de cinema set aangesloten.

Ga het vanavond direct proberen, bedankt voor de info!

Er zit aan de voorkant van de tv (volgens mij) wel een aansluiting voor een koptelefoon, dus als ik die aansluit met zo'n stekker met aan de andere kant wit en rood op de aux uitgang van mijn cinema set, zou het kunnen werken?
Er zijn verder geen andere apparten op de cinema set aangesloten.

Ga het vanavond direct proberen, bedankt voor de info!

Die koptelefoonaansluiting geeft een regelbaar volume, dat zou ik om te beginnen
wat zacht instellen.
Met de AB van de TV kun je het volume regelen en ook aan de kant van de cinema set.

Ik ben gisteren aan het werk geweest, en het geluid doet het! Ik heb dus inderdaad een stekker op mijn koptelefoon aangesloten en de andere kant op mijn aux op de home cinema set.

Het geluid van de tv schakel ik dan uit. Als ik van zender verander moet ik nog wel op een knopje drukken (sorry weet er geen naam bij) om weer beeld te krijgen, maar voorlopig kan het prima zo! Nu kan ik rustig sparen voor een goede lcd-tv :D

Bedankt voor alle hulp!

..... Als ik van zender verander moet ik nog wel op een knopje drukken (sorry weet er geen naam bij) om weer beeld te krijgen......,

Wat moet ik me bij dit knopje voorstellen?

Mogelijk heb je nu een draad aan de voorzijde?
Wat je ook zou kunnen doen, een oude hifi-stereo video recorder met AB gebruiken als tuner
voor de TV. Mag defect zijn, maar het tuner gedeelte is meestal nog goed.
Antenne aansluiten op videorecorder, vandaar scart naar TV, audio uit naar aux
cinema set.

Wat moet ik me bij dit knopje voorstellen?

Mogelijk heb je nu een draad aan de voorzijde?
Wat je ook zou kunnen doen, een oude hifi-stereo video recorder met AB gebruiken als tuner
voor de TV. Mag defect zijn, maar het tuner gedeelte is meestal nog goed.
Antenne aansluiten op videorecorder, vandaar scart naar TV, audio uit naar aux
cinema set.

Als zap naar een ander kanaal hoor ik in eerste instantie alleen geluid, als ik daarna op dat knopje druk verschijnt het beeld. Het is niet het knopje voor AV, er staat een soort beeldscherm met een klein sterretje/puntje in....

Het werkt nu dus ik ben tevreden, want ik wil over een tijdje toch een LCD tv kopen, waardoor het maar een tijdelijke oplossing is....

Als zap naar een ander kanaal hoor ik in eerste instantie alleen geluid, als ik daarna op dat knopje druk verschijnt het beeld. Het is niet het knopje voor AV, er staat een soort beeldscherm met een klein sterretje/puntje in....

Het werkt nu dus ik ben tevreden, want ik wil over een tijdje toch een LCD tv kopen, waardoor het maar een tijdelijke oplossing is....

Het knopje zal voor mij wel in duister gehuld blijven.
Het zal natuurlijk wel ergens te vinden zijn, maar jij bent content, dus dan ga ik door
met wat ik aan het doen ben het downloaden van originele teksten van liederen van Schubert.

Het knopje zal voor mij wel in duister gehuld blijven.
Het zal natuurlijk wel ergens te vinden zijn, maar jij bent content, dus dan ga ik door
met wat ik aan het doen ben het downloaden van originele teksten van liederen van Schubert.

Nou succes en nog bedankt! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan