Geluid Probleem Vista Terratec Aureon 5.1 Fun

Status
Niet open voor verdere reacties.

RiccoNL

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2005
Beste helpmij,

Ik heb net even Vista geinstalleerd (Home Premium) en alles is eigelijk prima verlopen.
Alleen mijn geluid doet het nog niet helemaal.

Ik heb een Terratec Aureon 5.1 Fun PCI kaart, met de nieuwste drivers van de terratec site, maar het geluid in Windows Media Player 11 komt niet door alle boxjes.

De subwoofer doet het helemaal niet.

Ik heb alle instellingen in windows goed gezet (op 5.1 zetten enz.) en op het helpmij forum gezocht maar niets heeft tot nu toe geholpen.

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Ik heb een DUAL BOOT XP/VISTA en heb hetzelfde probleem.
Op XP prima maar VISTA lukt niet en nooit een oplossing kunnen vinden.

Ben ook bang dat jij een zelfde slachtoffer ben.

Misschien, heel misschien is het volgende (me)de oorzaak:

ik heb een Asus mobo met een Realtek soundchip onboard+Soundmax geluidssoftware. Vanaf dag 1 kreeg ik niet uit alle 5+1 de boxjes geluid uit mijn 5.1 setje (Windows Vista Ultimate 32 bit) alle driverupdates ten spijt.

Ik ontdekte per ongeluk dat wanneer ik een "echte" 5.1 DVD afspeelde er wél uit alle 5+1 boxjes geluid kwam. Mijn conclusie was / is: Vista is kennelijk "te" slim om Stereo geluid middels 5.1 weer te geven, pas als het "echte" 5.1 mediadragers tegenkomt, gééft het ook 5.1 geluid. (Dit kennelijk in samenhang met de Realtek chip en Soundmax geluidssoftware)

Om van het gezeur af te zijn (en het niet willen wachten om het probleem mogelijk oplossende SP1 van Vista) heb ik de soundchip maar gedisabled in het bios en een losse Audigy SE van 3 tientjes geplaatst. Nu heb ik ALTIJD 5.1 sound, óók bij slechts stereo geluidsdragers : CD's / radio etc. -> i.c. veel "voller" geluid.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie andwoorden, maar ik heb een losse kaart en een onboard kaart.
Mijn losse kaart geeft problemen (aureon 5.1 fun).

Ik heb ook een Realtek AC'97 onboard maar die doet precies hetzelfde, en ik wil eigelijk gewoon geluid door mijn 5.1 kaart.

Iemand anders nog?:confused:

Ik had idd. gelezen dat je een losse kaart had, maar ik wilde je desondanks mijn ervaringen niet onthouden.

Heb nogsteeds hetzelfde probleem...
Weet misschien iemand het? Moet ik een andere geluidskaart kopen?

Hallo,ik had hetzelfde probleem en het schijnt zo te zijn dat onder Vista je een 5.1 signaal moet hebben om ook een 5.1 geluid op je speakers te krijgen dus ligt daar het antwoord,ik wilde graag dat winamp minstens met de sub erbij afspeelde en het blijkt dat er een plugin is om een 5.1 signaal te maken en ook nog eens de speakers te selecteren,er is ook 7.1 enzovoorts dus ik neem aan dat dat voor andere toepassingen ook geldt.
Groeten Joop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan