geluid tv toestel

Status
Niet open voor verdere reacties.

opzoek25

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2008
Ik heb een SONY KDL20 met een mysterieus probleem. Het toestel is aangesloten op een DVB-T antenne. Het probleem is dat ik van de ene dag op de andere bij een van de zenders een soort geluid met echo krijg: metaalachtig en soms met een echte herhaling, alsof het geluid uit een kelder komt. Ik heb het geprobeerd met een andere antenne: zelfde resultaat. De antenne anders richten helpt niet.Het toestel van plaats veranderen helpt ook niet. Wat kan de oorzaak zijn? Aan de instellingen ligt het niet. Ik heb via het menu het geluid van stereo naar mono gezet enzomeer maar dat helpt het niet. Ik vind het vreemd dat het alleen bij ��n zender gebeurt, het geluid van alle andere zenders is normaal. Bij een ander toestel klinkt die ene zender ook normaal.

Heb je dat probleem alleen bij HD zenders of ook bij andere zenders? Indien je het probleem alleen bij een zender hebt maar niet bij allen, dan ligt het probleem eerder in een ander codering van deze zender. Indien je nog verteld, waar het goed gaat en waar het mis gaat kunnen wij verder helpen.
Wil je in ieder geval vermelden hoe het geluid bij Nederland 1 t/m 3 is?

Ik woon in Brussel en kan met de DVB-T antenne alleen de openbare omroep opvangen, dat betekent de zenders "Eén" en Canvas en enkele Franstalige zenders. Maar die andere zenders komen met perfect geluid binnen, alleen één klinkt metaalachtig en met een echo. Ik weet dus niet hoe de Nederlands zenders klinken. Misschien moet ik de TV proberen op de kabel aan te sluiten?

Ik had eerst gedacht dat je misschien een zender als hd zender kon ontvangen, maar dat lijkt bij DVB-t niet zo te zijn. Bij sommige stations kan je het geluid kiezen, b.v. Nederlands of origineel Engels. Maar ja, geen idee of de Vlamingen aan zo iets doen. Wat je nog kan proberen: heb je hetzelfde probleem ook bij een ander toestel, of alleen de combinatie van je toestel en DVB-T? Je kan natuurlijk ook proberen, het toestel op de kabel aan te sluiten. Wie weet, misschien lost het jouw probleem op?

Het raadsel is opgelost! ik vond bij Instellingen Geluid en geavanceerde instellingen een instelling "Audio description track" die op AAN stond. Toen ik die op UIT zette was het geluid terug normaal. Dat is een tweede geluidsspoor dat dient om beelden te beschrijven, bijvoorbeeld voor slechtzienden. De VRT doet sinds kort testen en zendt via dat tweede kanaal hetzelfde geluid uit maar blijkbaar met een kleine vertraging. Vandaar het echo-effect. VRT doet dat alleen voor de zender Eén en dat verklaart waarop ik alleen op die zender een probleem had. Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan